• Eima

Allergisk mot melon?

Åt nyss några bitar honungsmelon och fick sen ont i halsen, känns lite sårigt nästan, som om jag är förkyld. Tänkte efter och kom på att jag brukar reagera så på just melon, bara dom gula t.ex. galia- och honungsmelon. Fick även en lite konstig eftersmak i munnen..
    Kan jag vara allergisk?

Googlade och läste att det kan vara en korsreaktion, t.ex. att om man är allergisk mot gräspollen kan man reagera på melon (och även vete och tomat, vilket jag inte reagerar på). Men jag är verkligen inte allergisk mot gräspollen, aldrig känt av något sånt symptom iallafall!

Den egentliga frågan är väl om jag ska undvika melon, kan det förvärras om jag gör det?
    För om inte, så fortsätter jag nog äta det ändå, trots halsont efteråt. Finns ju inget godare en varm sommardag

• Svar på tråden Allergisk mot melon?
  • orangelime

Hej

Jag har gräsallergi och jag tål inte heller honungsmelon.

Men jag har kommit på att just galia och nätmelon är ok att äta i mindre mängd om jag är jätte noga med att skära bort den delen som kärnorna sitter i , så att det inte finns några rester kvar där. Då funkar det att äta. Annars får jag exakt samma symptom som du.

• Eima

Okej. men..kan man vara allergisk mot gräs utan att veta om det?
    Nu åt jag visserligen melon idag, samma som sit. Men kände knappt någonting trots att jag nog åt mer än jag gjorde förra gången. Kanske bara inte tänkte på det, hade fullt upp med att njuta av solen

Men som sagt, även om jag får halsont gör det ingenting, fortsätter äta så länge jag vet att det inte kan förvärras, vill ju inte direkt att halsen plötsligt ska svälla upp eller nåt. Men det är väl inte så troligt?

• destino

det är svårt det med mat och korsallergi, jag kan inte tex äta äpplen på hösten och lite annat frukt,
    läkarna kan inte hjälpa mig utan man får ju själv leta efter lösning????
    jobbigt då jag får enormt mycket klåda och kan knappt göra nåt i 2-3dagar, och halsen svullnar också....

• Neko

Är du allergisk så var försiktig med vad du äter samtidigt som du äter det du är allergisk mot, det kan uppstå en reaktion som gör dej allergisk mot de andra sakerna också. Så äter du melon iaf, ät ingenting som är vanligt att man blir allergisk mot samtidigt.

• hej hjälp mig

Någon som vet vam man kan göra om man är allergisk mot meloner? honungsmelon och vatten melon kan jag äta men inte kom andra melonerna. NÅGON SOM VET? 

Svar på tråden Allergisk mot melon?