Morbid Mistress skrev 2009-06-22 18:31:51 följande:
Jag har hittat massor av info om att det är idelat att börja runt 18 månader och jag tror det kan ligga en hel del i det. De har blivit så stora att man kan resonera lite med dem samtidigt som de inte riktigt har utvecklat förmågan att säga nej Våran två var blöjfri hemma runt 16 månadermen hon har suttit på potta till och från sedanhon var 7 månader men inte reglebundet. Det tog bara ett par dagar för att f henne att fatta att man kissar och bajsar på pottan. Vi tog helt enkelt bara bort blöjan och satte henne på pottan med jämna mellanrum.
det låter ju spännande

kan ju absolut ligga nåt i det och jag är väldigt glad över att det gick så smidigt för stora tjejen redan vid 2 års ålder då hon nu är mycket trotsigare
Då kanske man verkligen ska göra ett försök även om alla i min omgivning kommer tycka jag är tokig

ninnione skrev 2009-06-22 19:08:03 följande:
jag var torr på dagen vi 17 månaders ålder o torr på natten vid 16 månaders ålder. o sen dess hade jag itne blöja alls. Min mamma började inte sätta mig på pottan så supertidigt, men jag fick ofta gå utan blöja. hade väldiga exem, så kan gissa att jag kände det mer behagligt utan blöjan som kliade. när hon sen satte mig på pottan så sa hon alltid sssss o efter en liten stund så härmade jag henne o fick ett sammanhang i att sss betyder att man går o kissar. så man behöver itne alls kunna prata med rena ord för att kunna kominucera ang kisseriet. men det var bara de närmaste som lyssnade på mitt sss, så på dagarna så satte min dagmamma på mig blöjan ändå för hon lyssnade aldrig till mitt ssss. jag började rätt tidigt med vår dotter också. nu 15 månader, hon kissar väldigt ofta på pottan o bajsar nästan uteslutande på pottan. behövdes bara någon gång på pottan med bajs för att hon insåg att dte var mycket skönare o hon säger nu till genom att om vi är ute peka på dörren o låtsastrycka, alt gå till mig eller toadörren o låtsastrycka. vi har även försökt med sss, hon förstår att man säger det när man kissar, för säger det både när hon själv kissar o när jag kissar, men har inte kommit till dne tidpunkten då hon säger dte i förebyggande syfte. i sommar kommer hon få springa mycket nakenfis för att vi då kan läsa henne bättre. men jag har absolut inget krav på att hon ska bli torr fort. det kommer när det kommer, men skadar inte att underlätat för dte känner jag. så ja det går, men det beror nog mycket på mognaden hos ditt barn. jag var mer mogen som liten än vad min dotter är exempelvis. lycka till
Då är våra nästan lika gamla ju. jag ska nog oxå låta henne vara bar mycket i sommar och få henne att sitta lite på pottan varje dag och se om hon förstår efter ett tag eller om hon inte är mogen än. tack för att du delade med dig

Jessica med Seth skrev 2009-06-22 19:13:40 följande:
Min dotter pratar inte heller nu säger hon kkkissss när hon behöver gå, men vad jag menade var att hon gjorde sig tydligt förstådd att hon ville gå. Om man inte fattade drog hon ner byxorna och pekade på toan (tex på dagis) Men i början var det mest att hon inte ville ha blöjan så vi gick och satte henne lite då och då, ex när vi skulle ut, äta, sova middag, nyss vaknat osv.Ska tillägga att hon inte är nattorr.
Då är det kanske inte kört pga språket..blev lite spännande nu när man ändå kanske ska ge det ett försök
men jag förväntar mig inget så går det så går det annars går det en annan gång
tack alla som delat med er av era erfarenheter