• Simben

blöjfri redan som 16-17 månaders?

Undrar lite om det är nån som lyckats med att få en 16-17 månaders blöjfri på dagen eller är det stört omöjligt om man nu inte börjat redan när dom föddes?
    och om nån gjort det hur började ni och gick tillväga?

har kanske inte tänkt att göra nåt denna sommaren men är lite nyfiken på om det skulle kunna gå om man gav sig på det

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Svar på tråden blöjfri redan som 16-17 månaders?
  • Jessica med Seth

Min dotter blev blöjfri när hon var 18 månader ungefär. Vi har inte tränat något överhuvudtaget utan hon sa själv att hon ville bli av med blöjan. Vi hade henne blöjfri hemma mellan 16-18 månaders ålder eftersom hon visade intresse. Det funkade jätte bra. På dagis sa hon oftast till att hon behövde gå trots att hon hade blöjan på. En dag vägrade hon att ta på den på dagis så vi testade, och det funkade ganska bra. Inte som storebror som knappt hade olyckor alls, men klart godkänt för att vi lät henne sluta dagtid.

Så det går, om barnet vill. Annars tror jag man kan träna sig till förbannelse, även om barnet är 3 år.

• Jessica med Seth

Kanske ska tillägga att storebror var betydligt äldre när han slutade

• Simben
    Jessica med Seth skrev 2009-06-22 18:28:08 följande:
    Min dotter blev blöjfri när hon var 18 månader ungefär. Vi har inte tränat något överhuvudtaget utan hon sa själv att hon ville bli av med blöjan. Vi hade henne blöjfri hemma mellan 16-18 månaders ålder eftersom hon visade intresse. Det funkade jätte bra. På dagis sa hon oftast till att hon behövde gå trots att hon hade blöjan på. En dag vägrade hon att ta på den på dagis så vi testade, och det funkade ganska bra. Inte som storebror som knappt hade olyckor alls, men klart godkänt för att vi lät henne sluta dagtid.Så det går, om barnet vill. Annars tror jag man kan träna sig till förbannelse, även om barnet är 3 år.
    okej..spännande..då är det nog kört för min lilla tjej pratar inget än så hon kan ju inte säga till. men jag satte henne på pottan idag och hon satt där lite och reste på sig lite och satte sig igen och helt plötsligt kissade hon i pottan så därför väcktes min tanke
    storasyster blev torr vid nästan exakt 2 år så det är väl där jag lite siktat in mig på oxå men jag tror jag ska låta henne sitta så mycket hon vill på pottan och ha henne lite bar i sommar och se hur det går
  • Morbid Mistress

Jag har hittat massor av info om att det är idelat att börja runt 18 månader och jag tror det kan ligga en hel del i det. De har blivit så stora att man kan resonera lite med dem samtidigt som de inte riktigt har utvecklat förmågan att säga nej

Våran två var blöjfri hemma runt 16 månadermen hon har suttit på potta till och från sedanhon var 7 månader men inte reglebundet. Det tog bara ett par dagar för att f henne att fatta att man kissar och bajsar på pottan. Vi tog helt enkelt bara bort blöjan och satte henne på pottan med jämna mellanrum.

• Simben

håller förresten med om att man kan träna till förbannelse om inte barnet är moget så det är väl inte det jag är ute efter riktigt men ändå tips för att få dom intresserade för det tror jag kan gå om man har tur

• ninnione

jag var torr på dagen vi 17 månaders ålder o torr på natten vid 16 månaders ålder. o sen dess hade jag itne blöja alls. Min mamma började inte sätta mig på pottan så supertidigt, men jag fick ofta gå utan blöja. hade väldiga exem, så kan gissa att jag kände det mer behagligt utan blöjan som kliade. när hon sen satte mig på pottan så sa hon alltid sssss o efter en liten stund så härmade jag henne o fick ett sammanhang i att sss betyder att man går o kissar. så man behöver itne alls kunna prata med rena ord för att kunna kominucera ang kisseriet.

men det var bara de närmaste som lyssnade på mitt sss, så på dagarna så satte min dagmamma på mig blöjan ändå för hon lyssnade aldrig till mitt ssss.

jag började rätt tidigt med vår dotter också. nu 15 månader, hon kissar väldigt ofta på pottan o bajsar nästan uteslutande på pottan. behövdes bara någon gång på pottan med bajs för att hon insåg att dte var mycket skönare o hon säger nu till genom att om vi är ute peka på dörren o låtsastrycka, alt gå till mig eller toadörren o låtsastrycka.

vi har även försökt med sss, hon förstår att man säger det när man kissar, för säger det både när hon själv kissar o när jag kissar, men har inte kommit till dne tidpunkten då hon säger dte i förebyggande syfte.

i sommar kommer hon få springa mycket nakenfis för att vi då kan läsa henne bättre. men jag har absolut inget krav på att hon ska bli torr fort. det kommer när det kommer, men skadar inte att underlätat för dte känner jag.

så ja det går, men det beror nog mycket på mognaden hos ditt barn. jag var mer mogen som liten än vad min dotter är exempelvis.

lycka till

• Jessica med Seth
    Simben skrev 2009-06-22 18:30:58 följande:
    okej..spännande..då är det nog kört för min lilla tjej pratar inget än så hon kan ju inte säga till. men jag satte henne på pottan idag och hon satt där lite och reste på sig lite och satte sig igen och helt plötsligt kissade hon i pottan så därför väcktes min tanke storasyster blev torr vid nästan exakt 2 år så det är väl där jag lite siktat in mig på oxå men jag tror jag ska låta henne sitta så mycket hon vill på pottan och ha henne lite bar i sommar och se hur det går
    Min dotter pratar inte heller nu säger hon kkkissss när hon behöver gå, men vad jag menade var att hon gjorde sig tydligt förstådd att hon ville gå. Om man inte fattade drog hon ner byxorna och pekade på toan (tex på dagis) Men i början var det mest att hon inte ville ha blöjan så vi gick och satte henne lite då och då, ex när vi skulle ut, äta, sova middag, nyss vaknat osv.

Ska tillägga att hon inte är nattorr.
  • Simben
    Morbid Mistress skrev 2009-06-22 18:31:51 följande:
    Jag har hittat massor av info om att det är idelat att börja runt 18 månader och jag tror det kan ligga en hel del i det. De har blivit så stora att man kan resonera lite med dem samtidigt som de inte riktigt har utvecklat förmågan att säga nej Våran två var blöjfri hemma runt 16 månadermen hon har suttit på potta till och från sedanhon var 7 månader men inte reglebundet. Det tog bara ett par dagar för att f henne att fatta att man kissar och bajsar på pottan. Vi tog helt enkelt bara bort blöjan och satte henne på pottan med jämna mellanrum.
    det låter ju spännande kan ju absolut ligga nåt i det och jag är väldigt glad över att det gick så smidigt för stora tjejen redan vid 2 års ålder då hon nu är mycket trotsigare
    Då kanske man verkligen ska göra ett försök även om alla i min omgivning kommer tycka jag är tokig
    ninnione skrev 2009-06-22 19:08:03 följande:
    jag var torr på dagen vi 17 månaders ålder o torr på natten vid 16 månaders ålder. o sen dess hade jag itne blöja alls. Min mamma började inte sätta mig på pottan så supertidigt, men jag fick ofta gå utan blöja. hade väldiga exem, så kan gissa att jag kände det mer behagligt utan blöjan som kliade. när hon sen satte mig på pottan så sa hon alltid sssss o efter en liten stund så härmade jag henne o fick ett sammanhang i att sss betyder att man går o kissar. så man behöver itne alls kunna prata med rena ord för att kunna kominucera ang kisseriet. men det var bara de närmaste som lyssnade på mitt sss, så på dagarna så satte min dagmamma på mig blöjan ändå för hon lyssnade aldrig till mitt ssss. jag började rätt tidigt med vår dotter också. nu 15 månader, hon kissar väldigt ofta på pottan o bajsar nästan uteslutande på pottan. behövdes bara någon gång på pottan med bajs för att hon insåg att dte var mycket skönare o hon säger nu till genom att om vi är ute peka på dörren o låtsastrycka, alt gå till mig eller toadörren o låtsastrycka. vi har även försökt med sss, hon förstår att man säger det när man kissar, för säger det både när hon själv kissar o när jag kissar, men har inte kommit till dne tidpunkten då hon säger dte i förebyggande syfte. i sommar kommer hon få springa mycket nakenfis för att vi då kan läsa henne bättre. men jag har absolut inget krav på att hon ska bli torr fort. det kommer när det kommer, men skadar inte att underlätat för dte känner jag. så ja det går, men det beror nog mycket på mognaden hos ditt barn. jag var mer mogen som liten än vad min dotter är exempelvis. lycka till
    Då är våra nästan lika gamla ju. jag ska nog oxå låta henne vara bar mycket i sommar och få henne att sitta lite på pottan varje dag och se om hon förstår efter ett tag eller om hon inte är mogen än. tack för att du delade med dig
    Jessica med Seth skrev 2009-06-22 19:13:40 följande:
    Min dotter pratar inte heller nu säger hon kkkissss när hon behöver gå, men vad jag menade var att hon gjorde sig tydligt förstådd att hon ville gå. Om man inte fattade drog hon ner byxorna och pekade på toan (tex på dagis) Men i början var det mest att hon inte ville ha blöjan så vi gick och satte henne lite då och då, ex när vi skulle ut, äta, sova middag, nyss vaknat osv.Ska tillägga att hon inte är nattorr.
    Då är det kanske inte kört pga språket..blev lite spännande nu när man ändå kanske ska ge det ett försök
    men jag förväntar mig inget så går det så går det annars går det en annan gång

tack alla som delat med er av era erfarenheter
  • Morbid Mistress
    Simben skrev 2009-06-22 19:27:24 följande:
    Då är det kanske inte kört pga språket..blev lite spännande nu när man ändå kanske ska ge det ett försök men jag förväntar mig inget så går det så går det annars går det en annan gång tack alla som delat med er av era erfarenheter
    Så små barn klarar ju av att förmedla andra känslor så även om de inte kan uttrycka orden kissa och bajsa så kan de säga till på massor av andra sätt
  • vittra

Vår dotter var blöjfri i den åldern, både dag och natt skulle jag vilja tillägga. Vi började inte från födseln, men visserligen tidigt... vi märkte att hon föredrog att kissa utanför blöjan och skaffade en potta när hon var 4 månader. I perioder har det gått väldigt bra men inte förrän hon blev ca 1 år skedde en markant förbättring, då gick det inte mer än 1-2 blöjor i veckan (vi använde tygblöjor).

Men för att svara TS, nej man behöver inte börja från födseln

Kan tillägga att vi TRÄNADE inte, hon valde alltid själv. Därav periodvis torr och periodvis en hel del i blöjan. Nu är hon dock helt och hållet torr, dag som natt 20 månader nu
    Rätt skönt att slippa allt sånt om du frågar mig, ändå fick man ofta kommentarer förut om hur slitsamt det måste vara att notera signaler, kolla klockan, ha pottan redo osv, lätt värt det säger jag bara

• Simben
    vittra skrev 2009-06-22 20:03:11 följande:
    Vår dotter var blöjfri i den åldern, både dag och natt skulle jag vilja tillägga. Vi började inte från födseln, men visserligen tidigt... vi märkte att hon föredrog att kissa utanför blöjan och skaffade en potta när hon var 4 månader. I perioder har det gått väldigt bra men inte förrän hon blev ca 1 år skedde en markant förbättring, då gick det inte mer än 1-2 blöjor i veckan (vi använde tygblöjor).Men för att svara TS, nej man behöver inte börja från födseln Kan tillägga att vi TRÄNADE inte, hon valde alltid själv. Därav periodvis torr och periodvis en hel del i blöjan. Nu är hon dock helt och hållet torr, dag som natt 20 månader nu Rätt skönt att slippa allt sånt om du frågar mig, ändå fick man ofta kommentarer förut om hur slitsamt det måste vara att notera signaler, kolla klockan, ha pottan redo osv, lätt värt det säger jag bara
    Låter ju inte som en helt omöjlig uppgift nu men vi får se om hon är mogen eller ej i sommar..räknar inte med det så blir det kanske en rolig överraskning
    hon gillar iallafall pottan men det kommer ju inget i den förutom i morse en gång då
  • vittra

Morbid Mistress skrev 2009-06-22 19:51:43 följande:

Så små barn klarar ju av att förmedla andra känslor så även om de inte kan uttrycka orden kissa och bajsa så kan de säga till på massor av andra sätt
    Ja vi uppmärksammade ju tex att hon blev betydligt mindre skrikig när vi faktiskt började kolla om hon ville kissa på pottan när hon blev kinkig. Plötsligt förstod vi vad hon ville och kunde börja läsa av henne, inte alltid men många gånger berodde det just på att hon var kiss- eller bajsnödig
  • nysignatur

Självklart går det! Min tjej var blöjfri dag och natt när hon var 13 månader. Sommaren är ju den perfekta tiden att slippa blöjor för gott, lycka till!

Svar på tråden blöjfri redan som 16-17 månaders?