Ditt godaste recept med falukorv..
Hej, vilka är era godaste recept med falukorv, behöver lite inspiration då jag just köpt korv men skulle vilja variera mig lite från makaroner och korv eller korvstroganov. Tips någon?
Hej, vilka är era godaste recept med falukorv, behöver lite inspiration då jag just köpt korv men skulle vilja variera mig lite från makaroner och korv eller korvstroganov. Tips någon?
hmmm blir ju oftast korvstroganoff när man äter korv, eller kanske korv i ugn med en god dillsås
Min mormor gjorde alltid risgryn och korv. Men då jag inte kan göra precis som henne så köper jag risgrynsgröt och värmer på och steker falukorv till det. Jätte gott!! Låter konstig men.. mmm så gott=)
Du kan ju även göra ungstekt falukorv, är en höjdare de me.
Brukar även göra en korvgryta. Skiva ner korv i bitar och stek med lök och svamp(färska champinjoner), hackad röd paprika. Smaksätt med lite soya. Och peppra lite.
Ha sedan i mjölk så det täcker över korven. Kan även ha i lite grädde. Låt koka upp och ha i majzena. Koka upp igen. Sen klart och servera med makaroner.
Jag gillar min korvstroganoff som jag brukar laga. Det brukar bli ganska mycket, och då kan man spara till matlådor också om man vill.
800 gram falukorv
1 stor gul lök
1 tetra krossade tomater (med smak om du vill)
Vitlök
Basilika
1 burk creme fraiche (med smak om du vill) Jag brukar använda med smak av franska örter. Blir riktigt gott!
1 grönsaksbuljongtärning
1 - 2 tsk citronpeppar
2 msk mjöl
Vatten
Smör eller margarin
Gör såhär:
Stek den hackade löken blank i smöret .
Tillsätt korven som är skuren i tärningar stek på svag värme.
Rör om och smula ner buljongtärningen. Låt det bli lite stekyta på korven. Häll på mjölet rör om och häll i tomat kross. (Med chilismak får du en hetare korvstroganoff. Med vitlök en Italiens. Med basilika får du en mild stroganoff.)
Ha i cremfraichen och citron peppar. Rör om och späd till lagom tjock sås med vatten. Låt allt puttra samman på svag värme i ca 20-30 minuter.
Det passar utmärkt till både pasta och ris.
en burk krossade tomater i med en pressad vitlök och timjan salt och peppar skivad falukorv och sen på med riven ost. in i ugnen. färdigt att äta med stuvade makaroner eller potatismos
stekt falukorvskivor med stuvade makaroner
Kokt/stekt falukorv med pepparotssås/löksås och potatis är gott
Eller som sagt ugnssfalu.. jag skär skåror och har i ost, senap, ketchup och skivor av äpple och timjan.. potatismos till
Eller ett gott recept från kryddburken som jag tycker är så mums att jag gör dubbel sats av såsen!
1 ring falukorv
½ dl sweet chilisås
1 finhackat liten chilifrukt
2 msk ketchup
1 msk bostongurka
1 dl vatten
4 skivor mager ost
Salt & Peppar
Lägg falukorven i en ugnsfast form. Blanda ihop chilisåsen, ketchup, chilifrukten, bostongurka, vatten & salt & peppar i en liten skål, rör ihop och häll över falukorven som du skär snitt i. Fördela ostskivorna över korven och grädda ca 40 min 200grader. Servera med hemmagjort potatismos, pasta eller ris
Annars finns ju wok med grönsaker och korv och t.ex. sweet chilisås, kokosmjölk eller vad man gillar..
Annat gott är ju att fräsa lök, äpple, korv och pudra över curry, i med creme fraiche, kanske lite mango chutney.. och ev. späda med mjölk..
Kom på ett till recept jag gör med falukorv..
i med potatis i bitar, morot, palsternacka och kanske kålrot, grönsaksbuljong, lagerblad, några vitpepparkorn och kokar rotfrukterna mjuka, i med korvbitar på slutet och värmer. Sist av allt, finhackad persilja, färsk eller fryst. Gott med senap till.
Min korv stroganoff: Fräser ½ korvring i tärningar/strimlor och 1 hackad gul lök, strör över ca 1 msk mjöl och rör runt. I med en burk tomatkross, 2 msk tomatpuré, lite ketchup, 2½ dl matlagninsgrädde, ev. lite mjölk (behövs oftast), vitlökspulver, timjan, oregano, vitpeppar, svartpeppar, örtsalt, salt och låter puttra ihop...
Gott att fräsa med champinjoner, paprika också.. och ibland har jag i en burk bönor också t.ex borlotti eller vita.. Blir som en gryta då..
Visst blir det lite tråkigt i längden med korvstroganoff, men du kanske kan testa en annan variant?
Så jag tipsar om "min" korvstroganoff
½ falukorv
1 gul lök , hackad.
stek korven tills den är klar, häll över löken så den blir lite lätt gyllenbrun.
Häll över i en kastrull och häll i 1-2 creme fraiche, lite lite ketchup, salt & peppar, lite lite grillkrydda o låt detta koka upp. Ev kan du hälla i lite vatten, om du vill ha tunnare "sås".
Busenkelt recept, knepet för att ta maten till "nya höjder" är att tillsätta dill i såsen. Gärna färsk, och gärna massor!
Det blir så galet gott med dill i. Prova gärna, det är busenkelt att laga och gott som tusan. Vi äter ris till.
Jag brukar göra en variant på ugnsstekt falukorv som är JÄTTEGOD!
Skiva falukorv och lägg i botten på en ugnsfast form.
Klicka eller bred på ajvar relish (styrka efter smak)
Ha på tunt skivad rödlök (ringar), gröna och/eller svarta oliver och smulad oregano eller basilika.
Smula sedan över fetaost över allt och in i ugnen på 220 grader i ca 15 min.
Servera med potatismos eller couscous och ngn god sallad.
Smidigt, snabbt och som sagt jättegott.
Gör korvburgare, skiva korven och stek, montera sedan hamburgare med valfria tillbehör.
Koka den och ha pepparotsås till de är jätte gott.Och lite rivna morötter o kokta potatis.De tycker vi är gott.
Falukorvgryta med curry och äpple är min sons älsklingsrätt. Dela en lök i klyftor, tärna ett äpple och stek 5 min tillsammans med 1 msk curry. Skär lagom bitar av falukorven och stek med en stund. Tillsätt creme fraich, matgrädde, mjölk (eller vad du har) till sås. Häll i lite tomatpure och salt. Red med maisena till önskad konsistens. Tillsätt gärna en skivad banan i slutet. Servera med ris.
En god falukorvslasagne kanske kan vara något: www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=972