Rädd för åskan! (Fobi?)
Åska
Jag är rädd för åskan. Det sitter i sen jag var barn och vi bodde på landet där det ofta slog ned runt om, blixtrade ur kontakter och alltid blev strömlöst...
Strax före 14 är jag då på väg att hämta min son från en utflykt de haft med dagis... när åskan kommer allt närmare. Jag trodde jag vunnit över rädslan men icke... Jag känner hur tårarna tränger fram och paniken kommer krypande! Tankarna snurrar: "Hur ska jag kunna hämta honom?", "Nu måste jag skärpa mig", "Jag VET ju att det inte är farligt" osv i ett totalt kaos!
Till slut ringer jag gråtande min man och snyftar "Det åskar". Han vet hur rädd jag är (det har blivit MYCKET bättre med åren) och pratar lugnt med mig och säger åt mig att parkera bilen och avvakta en stund. Låter ju förnuftigt (vilket jag inte är i ett sånt läge) så jag lyder hans råd, stannar bilen och slår på radion och känner hur hjärtat börjar slå i normal hastighet igen...
Efter ca 10 minuter har det värsta dragit bort och jag samlar ihop mig och åker och hämtar sonen (3 år).
Det värsta är att han också är lite rädd... Han har säkert känt av min rädsla trots att jag kämpat hårt för att dölja den. När jag hämtat honom går all energi åt till att få honom att inte vara rädd och plötsligt är jag inte så rädd själv längre....
Puuuuhhh... vilken pärs! Första åskovädren på våren är ALLTID värst. Sen blir det lättare och lättare.
Så här i efterhand kan jag ju skratta åt situationen men när det händer är det urjobbigt!!
Finns det fler som är rädda för åskan och inte kan kontrollera rädslan?