• Avonakire

Senadrag i vaden!!!!

Gaaahhh..
    Vaknade kl 6 i morse av senadrag i vaden..FY F*N säger jag bara.!
    I ungefär 2 månader nu har jag vaknat av att jag nästan har fått senadrag.
    Men har som precis vaknat innan..Så jag har som bara legat och väntat på det..

Tycker sånt här gör så himla ont så jag skrek rakt ut och ajjade mig och höll på..
    Tro gubben trodde jag skulle föda.. hahaha :D

När det värsta hade lagt sig så fick jag lov att stiga upp och gå på toa..
    Men jag kunde knappt gå på benet.. hela vaden var alldeles spänd och gjorde ont..
    Kändes som om jag skulle få senadra igen..
    Försökte massera muskeln men det ville som inte släppa..

Nu har det gått 2 timmar och vaden är fortfarande alldeles spänd..
    Vågar inte slänga mig på soffan och ta en liten tupplur..

Några tips??

• Svar på tråden Senadrag i vaden!!!!
  • April Mamma

Har likadant...Aj...

Det kan bero på kaliciumbrist, eller vätske/salt brist...

Jag läste någonstans om att Grape tonic (groggvirke ) kan vara bra att dricka innan man går o lägger sig på kvällen..jag testade några ggr och då fick jag faktiskt inte sendrag...vet dock inte om det har med Grapen att göra eller inte....

Jag kan ha ont i flera dagar..men det går över.
    Det är ju nästa alltid på natten som det kommer..så sov en stund nu =)

• Freija82

Jag har oxå haft problem med senadrag i vaden, men fick min sambo att börja massera mina vader på kvällarna och det verkar ha hjälpt för nu får jag typ aldrig senadrag längre. I början gjorde det rätt ont o få massage, men eftersom så blev vaderna mjuka igen :)

• Avonakire

Om det ändå hade varit något annat än Grape :D
    Gillar inte den smaken alls..

Jag får anlita sambon till att massera vaden innan man kryper till kojs så får man se ifall det fungerar.. Det är ju som bara på västerbenet jag har kännt av det..
    Ingenting på höger..

Har fortfarande ont.. är spänd och känner mig helt slutkörd i benet. *knasigt*
    Sitter med en "stödstrumpa/stödbandage" på vaden nu..
    Sån där vit tyg strumpa man drar på sig..
    Känns bra då jag sitter ner men så fort jag ställer mig och ska gå så gör det ont..

Visst är det vanligt att man får senadrag i vaderna i slutet på grav?

• Carenya

Äta mycket banan är också bra mot sådana här krampkänningar. Bananer innehåller mycket kalium, och det är ofta det som saknas när man får kramp.

• Carenya

Glömde säga: Jag är också i tredje trimestern och har också problem med att vaderna blir alldeles stenhårda då och då (när jag inte har ätit banan på ett par dagar). Hett bad med lite olja i så att musklerna blir uppvärmda och blodgenomströmningen ökar, och så massera muskeln under vattnet brukar hjälpa mig.

• baby i september

Usch, vet hur det känns. Första gången det hände hade jag ont i vaden i flera dagar efteråt. Kändes som jag blivit sparkad av en häst.

Det som hjälpte mig var att ha benen varma, knästrumpor eller byxor på natten, bli masserad och att ta varma och avslappnande bad innan jag gick och la mig på kvällen.

• TinkyWinky

Har hänt mig tre ggr, o nu två ggr den senaste veckan, först kramp i ena vaden o kunde knappt gå o har fortfarande ont sen dagen efter fick ja kramp i den andra.. så nu går man här med två ömma vader.

Har visseligen slutat halta nu men har fortfarande ont, speciellt i den ena, känns som att ska komma igen :/

Oxå tips på vad man kan göra för o inte få det, eller man får stå ut med detta tills bebis kommer.. Har BF om 20 dagar :)

☆° ★ Bf 13/7-09★ °☆ v.38 ★ °☆
  • Avonakire

Jag har hört att tydligen får de flesta senadrag i vaderna i slutet på graviditeten..
    Det hör som till.. haha
    Min mamma sa att när det väl "blommar ut" så kommer det fortare nästa gång..
    Och nu har ju jag kännt att det har varit pågång i 2 månader, så nu när det väl blev senadrag så kanske det kommer bara snart igen.. *suck*

Jaha.. Banan.. ja då ska jag åka och köpa det sen :)
    Och pröva ifall det fungerar..
    Tack för tipsen..!

Varmt bad lät juh inte allt för lockande i denna värmen..
    Men kanske närmare kvällen innan man ska gå och lägga sig.. :)

• KnoddenU

Jag har också det problemet och hade det när jag var gravid förra gången också. Ett tips jag fick då här från FL var att liksom dra ut vaden, upp med tårna och ner med hälen. det gör göront först, men sedan släpper det. Fotbollsspelare använder sig visst också av det när de får sendrag:)

• Bebs74

Banan lät som om det är värt att testa. Annars har jag hört att det har med vatten/vätska/salterna i kroppen att göra. Så jag försöker dricka mycket, framför allt nu när det är varmt.

Men jag vet vad jobbigt det är när det krampar till på kvällen eller natten. Jag hoppar också många gånger upp och ned ur sängen för att jag får kramp, och framför allt framåt morgonsidan.

• Avonakire
    KnoddenU skrev 2009-06-23 12:45:32 följande:
    Jag har också det problemet och hade det när jag var gravid förra gången också. Ett tips jag fick då här från FL var att liksom dra ut vaden, upp med tårna och ner med hälen. det gör göront först, men sedan släpper det. Fotbollsspelare använder sig visst också av det när de får sendrag:)
    Är själv gammal fotbollspelare så det första jag gjorde var att he upp foten, inte framåt :)
    Sen när det hade gått över så ställde jag mig emot väggen med foten och sedan pressar man kroppen mot väggen.. då sträcker man ut vaden..
    Men detta har inte hjälpt än..
    Min vad är fortfarande spänd, hoppas det inte håller i sig i flera dagar bara..

Sitter och dricker vatten nu och ska sedan gå iväg och köpa massa bananaz :D
  • ssk sara

Banan är bra, rikt på kalcium och magnesium, brist på detta ger kramper i musklerna.

Finns massor med huskurer, tyvärr ingen universalbehandling vad jag vet. Men ställa sig på ett svalt/kallt golv kan funka....dock inte så lätt att hitta ett sånt mitt i sommaren. Benen i högläge e också ett tips.

• Avonakire

Igår käkade jag bananer, drack massa vatten och hade benet i högläge, inget av detta hjälpte mot vaden..
    Innan jag skulle gå och lägga mig tog jag ett varmt bad och fick sedan lite massage på vaden, visst slappnade vaden av bättre då.. :)
    Men när jag väl skulle försöka sova så kunde jag knappt röra benet utan att känna att nästa senadrag skulle komma..

Men så kom jag på den smarta idén..
    Jag gick och värme vetekudden och la den under vaden och värken försvann på en gång..
    Benet slappnade av och även jag så jag somnade på en gång tror jag.. haha

Vetekuddar är bra att ha till hands ibland!

• Beccazinn

Tro det eller ej men jag provade ett tips jag läste om här på fl som ska hjälpa - och jag har faktiskt inte haft senadrag sen dess.

Lägg en ett bestick, kniv eller gaffel under madrassen där du sover. Jag resonerade så att man kan ju alltid prova - det är ju inte direkt jobbigt om det skulle funka

Svar på tråden Senadrag i vaden!!!!