• Mummy

Sluta med napp - hur gjorde ni?

Hur gjorde ni när ni skulle få barnen att sluta med napp?
    Tips?
    Hur lång tid tog det innan barnet accepterade det och inte längre brydde sig om att nappen var borta?

• Svar på tråden Sluta med napp - hur gjorde ni?
  • Avelyn

Vi sa att vi kastat nappen för att den var smutsig. Att vi skulle köpa en ny " i morgon ". Så sa vi varje gång vår tjej frågade efter sin napp. Sedan köpte vi helt enkelt inte någon ny Hon slutade fråga efter den när det gått tre dagar cirka. Aldrig någon gråt eller panik. Hon väntade tålmodigt på den nya

• jea79

Vi satte upp en lapp på kylskåpet med tio rutor på, på sista rutan ritade vi ett paket och berättade att när hon varit utan napp i tio dagar så skulle hon få ett paket.. Så fick hon sätta ett nytt klistermärke för varje dag som hon va utan i en ruta. Så hon kunde se att hon närmade sig paketet.. Och på 10:e dagen hade vi köpt en liten överraskning till henne.. Gick jättebra!!

• Mor till Elsa
    jea79 skrev 2009-06-23 08:55:59 följande:
    Vi satte upp en lapp på kylskåpet med tio rutor på, på sista rutan ritade vi ett paket och berättade att när hon varit utan napp i tio dagar så skulle hon få ett paket.. Så fick hon sätta ett nytt klistermärke för varje dag som hon va utan i en ruta. Så hon kunde se att hon närmade sig paketet.. Och på 10:e dagen hade vi köpt en liten överraskning till henne.. Gick jättebra!!
    Gud vad fiffigt!!!
  • nergdnuL

Ursäkta om jag inkräktar på tråden lite. Men när "borde" man sluta med napp?

• jelena2
    jea79 skrev 2009-06-23 08:55:59 följande:
    Vilken superbra idé! Det kan ju funka på mina tvillingflickor där en har napp och en har tumme - perfekt! Tusen tack för tipset!
  • jelena2
    nergdnuL skrev 2009-06-23 08:58:21 följande:
    Ursäkta om jag inkräktar på tråden lite. Men när "borde" man sluta med napp?
    Vår tandläkare sa att det är bra om barnen kan sluta innan de fyller fyra, men det finns säkert fler bud. Mina tjejer är drygt tre och jag vill väldigt gärna att de ska sluta NU! Jag är lite rädd för att de kommer få ett taskigt bett annars.
  • mamalo

Min dotter slutade efter att hon ramlat och slagit sig så tänderna blev lösa, då fick hon inte ha napp för tandläkaren. Jag har bara sagt att nappen är borta- det funkar bra på kvällen och dagen men ibland på natten får hon den, då är hon dock knappt vaken utan bara gråter (hon är ganska liten). De två veckorna tandläkaren bannade nappen är över men vi försöker att inte ge henne den igen, när hon frågar efter den säger vi bara "borta" vilket är ungefär vad hon förstår (hon är ett).
    Min son kastade nappen till katterna på skansen, men han brydde sig aldrig särskilt mkt om nappen.

• godisälskaren

Dottern slutade vid 2-års åldern med napp. Jag fick nog en dag och kastade alla nappar. När hon frågade sa jag bara att jag kastat dem och hon protesterade knappt. Blev lite småledsen någon gång men det gick över förväntan. Däremot började hon få svårt att komma till ro när hon skulle sova och det tog ca två månader innan det vände men det tar fortfarande längre tid samt att vi får ligga bredvid. Förut kom hon till ro själv och somnade på några minuter.

Sonen sög på tummen och det var svårare. När han var fem sa jag att han skulle få en tårta om han slutade och efter en vecka blev det tårta

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • FruLycklig

Puh.. har en väldigt snuttig 3 åring! Vi har bestämt att hon ska få lämna napparna hos Pippi i sommar. Är supernervös att det inte ska funka. Men allt annat gick ju så smidigt för henne, sluta med blöja både natt o dag vid 2. Jaja.. man få väl se. Själv slutade jag med napp vid 8 års ålder.. Hade värsta snutthålet!! Men ja har hur fina tänder som helst idag!

• Mummy

Nu har iaf tomten vart här i helgen och hämtat napparna. Och han lämnade tom en tidig julklapp till dem

Det har gått väldigt bra med sonen, men lite värre för dottern på natten

Svar på tråden Sluta med napp - hur gjorde ni?