sushi är okej tydligen, men algerna då?
Jag börjar bli otroligt less på alla förskrifter om vad man får och inte får äta och alla åsikter som går i sär.. Läste nyss en som skrev, "inte konstigt att alla barn som föds är allergiska" och jag tror det ligger mycke i det.. Att allt ska vara så kliniskt, sterilt och man ska vara så himla försiktig..hur gjorde de egentligen förr?
Jaja, mitt irritationsobjekt nu är iaf sushi.. Vi valde sushi som middag igår.. Jag visste att jag hade läst att det är okej om fisken är färsk.. Listeria-bakterien hinner inte föröka sig i en så nygravad laxbit..eller fisken hinner bli dålig och slängs s.a.s innan listerian förökar sig..
Jag åt dock bara maki-bitarna ändå..dvs, de som är inrullade i alger.. Just det, ALGER!
Nu har jag googlat runt på sushi och graviditet och alla hälsovetare, barnmorskor och experter babblar bara på om hur okej det är ändå med sushi "för laxen är ju blabla.."
Inte en enda säger NÅT om algerna.. Miso-soppa är dessutom också gjorda på alger och det är ju ett big no-no enligt livsmedelsverket.. Hur går det ihop liksom?