• anirahtak

sushi är okej tydligen, men algerna då?

Jag börjar bli otroligt less på alla förskrifter om vad man får och inte får äta och alla åsikter som går i sär.. Läste nyss en som skrev, "inte konstigt att alla barn som föds är allergiska" och jag tror det ligger mycke i det.. Att allt ska vara så kliniskt, sterilt och man ska vara så himla försiktig..hur gjorde de egentligen förr?

Jaja, mitt irritationsobjekt nu är iaf sushi.. Vi valde sushi som middag igår.. Jag visste att jag hade läst att det är okej om fisken är färsk.. Listeria-bakterien hinner inte föröka sig i en så nygravad laxbit..eller fisken hinner bli dålig och slängs s.a.s innan listerian förökar sig..
    Jag åt dock bara maki-bitarna ändå..dvs, de som är inrullade i alger.. Just det, ALGER!
    Nu har jag googlat runt på sushi och graviditet och alla hälsovetare, barnmorskor och experter babblar bara på om hur okej det är ändå med sushi "för laxen är ju blabla.."

Inte en enda säger NÅT om algerna.. Miso-soppa är dessutom också gjorda på alger och det är ju ett big no-no enligt livsmedelsverket.. Hur går det ihop liksom?

• Svar på tråden sushi är okej tydligen, men algerna då?
  • Ecorelle

Hej, äter själv en massa alger och har hittills inte hört att det är katastrof att äta det. Däremot har jag läst att man ska begränsa sig när man är gravid, framförallt med kelp ( det finns ju oftast att köpa i tablett/pulver form ) för att det innehåller så mycket jod. Däremot rekommenderar livsmedelsverket jodtillsatt salt, då borde det gå bättre att äta lite alger istället för salt?

• anirahtak
    Ecorelle skrev 2009-06-23 10:13:43 följande:
    Hej, äter själv en massa alger och har hittills inte hört att det är katastrof att äta det. Däremot har jag läst att man ska begränsa sig när man är gravid, framförallt med kelp ( det finns ju oftast att köpa i tablett/pulver form ) för att det innehåller så mycket jod. Däremot rekommenderar livsmedelsverket jodtillsatt salt, då borde det gå bättre att äta lite alger istället för salt?
    Ah, sant.. Nu hänger jag med.. Det är alltså jodet man inte ska "överdosera"..det är inte själva algen som innehåller nån bakterie eller så..
    Ja, då förstår jag det bättre.. men vilken djungel ändå..:)
  • turpis

Hur gjorde man förr, undrar du? Jo, foster, mammor och barn dog väl i annan utsträckning än nu. Man kan ju också välja att vara glad att man lever i ett samhälle där staten sorterar i iforskning och nformation, sammanställer den och låter oss välja vilka råd vi vill och inte vill följa!

• anirahtak
    turpis skrev 2009-06-23 20:32:42 följande:
    Hur gjorde man förr, undrar du? Jo, foster, mammor och barn dog väl i annan utsträckning än nu. Man kan ju också välja att vara glad att man lever i ett samhälle där staten sorterar i iforskning och nformation, sammanställer den och låter oss välja vilka råd vi vill och inte vill följa!
    Okej, det är jag medveten om. Det var mest ett utspel i ren irritation, inte en allvarlig fråga.

Däremot om informationen som du säger att staten så fint sorterat ut åt oss skulle vara konsekvent och alla hälsovetare samt experter skulle kunna följa samma linje, ja då kanske jag skulle orka ta informationen på fullt allvar.
  • turpis

Ledsen om jag var tjurig, jag kan bara bli trött på att det klagas så mycket på råden!

anirahtak skrev 2009-06-23 20:52:18 följande:
    Okej, det är jag medveten om. Det var mest ett utspel i ren irritation, inte en allvarlig fråga.Däremot om informationen som du säger att staten så fint sorterat ut åt oss skulle vara konsekvent och alla hälsovetare samt experter skulle kunna följa samma linje, ja då kanske jag skulle orka ta informationen på fullt allvar.
    Jo, håller med om att det är ett problem. Man får försöka vaska fram det som känns viktigt och enkelt att följa -och lära sig vilka principer råden bygger på så att man förstår dem, tror att det blir enklare då. Och så får man identifiera sin egen ångest-nivå! Jag märkte under min första graviditet att jag blev rätt nojig när jag hade ätit något "förbjudet" och då försökte jag sen att vara ganska strikt. Är man lite mer avslappnad kan man kanske "fuska" lite mer också .
  • anirahtak
    turpis skrev 2009-06-23 21:43:53 följande:
    Ledsen om jag var tjurig, jag kan bara bli trött på att det klagas så mycket på råden! Jo, håller med om att det är ett problem. Man får försöka vaska fram det som känns viktigt och enkelt att följa -och lära sig vilka principer råden bygger på så att man förstår dem, tror att det blir enklare då. Och så får man identifiera sin egen ångest-nivå! Jag märkte under min första graviditet att jag blev rätt nojig när jag hade ätit något "förbjudet" och då försökte jag sen att vara ganska strikt. Är man lite mer avslappnad kan man kanske "fuska" lite mer också .
    Ingen fara.. I såfall skyller jag på mina graviditetshormoner..;) Ja, alltså självklart tittar jag ju på råden men ibland känns det som att de förvirrar mer än förtydligar när många säger olika.. Och då äter jag hellre enligt förnuftet än bär en lista med mig.. Sen är det ju första graviditeten för mig också så först blev jag ju stressad över allt man ska komma ihåg och följa.. Sen pratade jag med min ganska "laid-back" hälsoutbildade mamma som gav mig rådet att inte lägga så stor vikt vid allt jag läser överallt, utan som sagt..följa bondförnuftet..och måttan..:)
Svar på tråden sushi är okej tydligen, men algerna då?