Vikt o längd för framåtvänd bilstol
Jag vet att man inte ska vända barnet för tidigt, men jag har bara hört en ålder. Borde inte storleken på barnet spela in, framförallt om barnet är stort? Är det nån som vet några längd- och viktrekommendationer?
Jag vet att man inte ska vända barnet för tidigt, men jag har bara hört en ålder. Borde inte storleken på barnet spela in, framförallt om barnet är stort? Är det nån som vet några längd- och viktrekommendationer?
Enligt Motormännen (www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_12_barn_i_bilen/Information/) ska de väga minst 18 kg innan de åker framåtvänt. Men det är väl inte så många som väger 18 kg när de fyller 4 år? Jag tycker min tjej är rätt stor och hon väger knappt 17 kg (fyller 4 i augusti).
Min yngsta dotter fyllde 3år för fyra dagar sen och hon åker sen en tid framåtvänd. Det gick helt enkelt inte längre, benen var inte det värsta utan att huvudet stack upp över kanten. Vi har en Acta Graco, cosmic.
Hon är ca 105-106cm lång och väger 20kg. (ja, jag vet att hon är stor, hennes storasyster satt bakåtvänd fram till fyra år utan problem i samma sorts stol)
Jollboll, en till med en stor tjej
Britax Two way och Multi tech är de största stolarna på marknaden som båda klarar 25kg och har långa ryggar! Det är faktiskt bara åldern som spelar roll när det gäller framåtvänt. Självklart får man inte överskrida stolens maxvikt (därför bör man se till att ha en stol som klarar 25kg, inte bara 18kg) och barnets öron får inte gå över kanten på bilbarnstolen
Ja alltså har du provat alla stolar på marknaden (och framför allt de med längst rygg - TWo way och Multi tech) och på olika platser i bilen men barets öron fortfarnade går över kanten så är det tyvärr inte mycket att göra åt...
Min tjej som är 104 cm har ca 4 cm kvar på överkroppen innan öronen sticker över kanten, och benen borde ju växa i samma takt, så upp till ca 112 cm borde vår stol räcka. Tyvärr tillverkas den inte längre (Britax Eclipse Plus), men jag har för mig att det finns någon annan av deras modeller som ska vara likadan?
Näradig: När toppen på öronen tittar upp måste barnet vändas..(sålänge det inte finns längre stolar). Om barnet fortsätter sitta bakåtvänd så får inte huvudet stöd, och nacken knäcks..
min son är 117 och har flera cm tillgodo...