• Neko

sent tal

Min son fyller tre om några dagar och har varit hos logoped en gång. Väntar på tid för utvecklingsutredning men troligtvis är det bara språket det är fel på. Han förstår/säger några få ord (kanske 5 st och inte rent) men lär sig ett nytt ord kanske varannan månad och byter då ut ett av de gamla. Dvs ordförrådet/förståelsen blir inte större. Jättekonstigt. Som att han skulle ha problem med minnet eller något men han har inga problem att minnas andra saker. Vi har provat stödtecken men de verkar han ha lika svårt med som vanliga ord. Tror egentligen att han kan uttala ord för han har väldigt nyanserat nonsensprat och att det är i förståelsen som det brister.

• Neko

Kan också lägga till, han kan absolut inga två och treordsmeningar, som de egentligen ska kunna i den här åldern. Han kan inte sitt eget namn heller.

• Neko
    EllieMay skrev 2009-07-01 23:39:31 följande:
    Låter ganska likt min son faktiskt, tyvärr har jag ingen i vänskapskretsen med barn eller som har liknande problem. Förutom alla j'ävla besserweisers som ska ifrågasätta allt non stop
    Jo fast din son verkar ju förstå bättre än min i alla fall, det är ju alltid något. Kira förstår vissa keywords som tex 'sova'. Men om man säger 'nu ska du inte sova' så tror han att man menar att han ska sova, han förstår liksom bara det ordet verkar det som.
  • Neko
    Anjonen skrev 2009-07-02 13:48:25 följande:
    jag tror intr det är nån fel på förståelsen hos min lilla, utan här är det språket som felar... hon verkar veta vad mycket är men kan inte sätta ord på det utan allt låter nästan likadant... säger jag hämta en tesked så kommer hon med en liten sked å ber jag henne komma med sandalerna så kommer hon inte med tennisskorna om du förstår va ja menar :) det verkar som om hon bara har några få bokstäver i sitt ordföråd för som sagt var vad man än pekar på å frågar "vad är det" så låter svaret från henne nästan alltid på samma sätt... förutom då man hittar dom få ord hon kan som vovve tex... det e konstigt... får väl bara härda ut till i höst då man kanske får lite hjälp... Lycka till med ditt :)
    Ja men då förstår hon ju i alla fall =) Skulle känt mej betydligt mindre orolig om min son hade förstått så där bra.

Enda saken som är bra är att hans joller/enstaka ord han säger har väldigt bra språkmelodi. Ibland låter det som att han skulle prata ett främmande språk, eftersom det låter rätt, det han säger, det låter som frågor och påståenden och meningar, bara att det inte finns några ord i dem. Har hört att många barn som har språksvårigheter pratar entonigt, det gör han definitivt inte.
Svar på tråden sent tal