Inlägg från: Petris o Limpan |Visa alla inlägg
  • Petris o Limpan

sent tal

Harmonisk68 skrev 2009-07-03 21:21:16 följande:
    Har bara läst några få av inläggen men vill kommentera en sak till Neko. Hjärnan är konstruerad så att den egentligen inte förstår ordet "inte". Om man säger till ett barn att det inte får göra något, i ditt exempel inte får sova, så uppfattar hjärnan bara får sova. Låter lite konstigt kanske men det här jobbar även idrottsmän med mycket. Det gäller att hela tiden tänka/säga det man ska göra och istället för det man inte ska göra. Inte alltid så lätt när man har med småbarn att göra som ofta inte alls vill göra som man säger. Lycka till!
    Instämmer! Otaffbarnt men precis så är det.
  • Petris o Limpan

Sonen är 3½ och har nyligen kommit igång med pratet. Har endel ord som vi förstår, vissa ord sätter han ihop till 2 och 3 ords meningar men mest blir det bara babbel och bubbel Han använder mkt tecken och gester för att förtydliga vad han menar. Vi har använt en del stödtecken för han hade perioder på dagis då han var lite utåtaggerande när de andra barnen inte förstod. Vi har varit hos logopeden 3 ggr och ska på tätare besök i höst.
    Han är duktig motorikst och dagis tycker han är långt före jämnåriga. Han är inte så intresserad av att sitta still och prata eller läsa bok.
    Jag har tyckt att det varit jätte frustrerande att han inte pratat men nu börjar jag tänka att det kommer så småningom.

• Petris o Limpan

Vi fick tips från vår logoped att göra en bok till sonen. Ett vanligt skrivhäfte med hans namn på. Sen har jag skrivet ut massa bilder som jag googlat fram på saker som han kan säga. Han får välja vilka vi ska klistra in och sen har vi den och tittar i och samtidigt har nya kort på saker som jag tycker han har nytta av att säga som vi övar på och när han kan säga dem hjälpligt så klistrar i in de oxå. Boken är med på hyllan på dagis så personalen kan titta med sonen och på så sätt kan de lättare förstå vad han menar.
    Jag har även på eget bevåg börjat maila till personalen på dagis på söndagkvällen och berättat vad vi gjort under helgen så att de har lite att prata med sonen om på måndagen och även att de ska fatta vad han pratar om. Han har ofta med sig foton som visar om han varit med om ngt speciellt. Väldigt uppskattat av alla faktiskt.

• Petris o Limpan

Någon som har tips på en bra sida med stödtecken? Behöver fylla på med några.

• Petris o Limpan
    Ninni76 skrev 2009-07-11 09:31:59 följande:
    Har bara läst TSMin son fick nästan diagnosen grav tal-och språkstörning. När han började skolan frågade hans assistent som han fick då om han någonsin kommer att kunna prata ordentligt.....Och vistt min son slog både henne och habiliteringen på näsan med hästlängder Han blev av med assistenten i 3:an och när vi träffade hans gamla specialpedagog i höstas (inte sett henne på 4 år) höll hon på att tappa hakan. Han är 14 år idag och man märker ingenting
    Skönt att höra. Man är ju rätt orolig när man sitter mitt upp i det och det går sakta frammåt.
Svar på tråden sent tal