• Tizzen

Hund som morrar och "hugger" mot barn

Min vovve har börjat att morra och liksom attackera (han biter inte, men låter riktigt arg) mot barn om dom kommer för nära och är på honom för mycket. Det kan räcka med att dom kommer nära lite för fort utan att dom ens har tagit på honom så morrar han. Han går liksom inte undan utan det ser ut som om han skulle "ge sig in" i fighten eller hur man ska säga. Jag brukar lyfta bort honom därifrån och då lugnar han ner sig. Vad ska jag göra åt detta? Gör jag något fel? Blir ju rädd för hur det kommer bli när vi själva får barn.

• Svar på tråden Hund som morrar och "hugger" mot barn
  • hundpuss

Den äldre killen här hemma (6 år i sommar) morrar lite dovt mot andra, men det är inte bara barn, utan alla han inte känner. Sen kan han skälla också. JAg tror det handlar om att han inte känner personen/barnet eller är osäker.

Hur gammal är hunden och hur pass van är han/hon vid barn?

• Birgitta2

Vissa hundar klarar inte av yngre barns rörelsemönster. Barnens rörelser kan han inte kontrollera. Och är det dåligt med tillfällen att umgås med barn så kan hunden reagera så här. Det bästa vore att du, så fort du ser att ett barn är på väg, säger STOPP. " Du skall få hälsa på hunden men jag skall visa dig hur du skall göra". Då visar du dom hur de skall klappa hunden (UNDER hakan, inte PÅ huvudet). De skall inte stirra hunden direkt i ögonen, och de skall vara lugna i rörelserna.

Du skall se att det här kommer att kunna jobbas bort. Men du måste hjälpa till, och under inga omständigheter får barn gå fram till hunden. Du måste styra upp det här, annars kanske barnen råkar illa ut och du får avliva en fullständigt oskyldig hund.

• Majspuree

Usch då. Det låter inget vidare. Antagligen är det väl så att något barn varit elak mot honom.
    Nu kan inte jag tala om vad du ska göra utan bara vad jag själv skulle göra.
    Har en balandras tik rottis/amstaff och en bassett hane. Båda älskar våra barn och andra barn. Börjar dom visa minsta agrisivitet mot barn eller människor i allmänhet så mår dom bäst av att få somna in. Skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att min hund bitit någon och absolut inte ett barn. Hunden mår ju inte bra om den är arg och rädd varje gång den möter ett barn.

• ebben

om de kommer för nära o är på honom för mycket -skriver du?!
    DÅ ska ni se till att hunden får va ifred-att barnen går från hunden.
    han visar ju att han VILL va ifred!

• ebben

jag skulle då INTE ta bort en hund för att ANDRAS barn ska klänga på hunden??
    Never-då får de se till att inte ha barnen runt min hund. Antingen kan jag koppla den ute eller ha den i ett annat rum.
    Hunden kan vara helt annars om ni får egna barn-som den får vara med från början...........

• Majspuree

Men HALLÅ. Jag menar inte att ungar ska få hålla på och klänga på hunden. MEN det finns faktiskt barn överallt. Gllar inte hunden barn och ett litet barn t.ex ramlar framför hunden, går lite för nära VAD händer då? Vågar man ta sådana risker? Jag gör det iallafall inte.

• Tizzen

Tack för snabba svar från er! Ska förtydliga lite mer: Han är 2½ år och inget barn har gjort honom illa så att han har blivit rädd eller något sånt. Det där med att jag skrev "dom kommer för nära och är på honom" menar jag att han kan bli sådär förbannad utan att barnet rör honom men att dom är för nära honom. Ser jag på honom att han blir obekväm och vill gå därifrån så får barnet gå bort därifrån såklart, men ibland så ser man inte på honom att han tycker det är obehagligt.

Han är inte så van vid barn, utan träffar barn bara ibland. Jag hoppas ju såklart att det ska bli annorlunda när vi själva får barn och han får lära känna barnet.

Han är själv nyfiken och kommer fram och slickar dom på händerna och vill leka ibland, men sen kan det bli något fel och han blir arg. Det måste ju vara något som barnen gör som han tycker är obehagligt?!

• ebben

Ja,okej,då har vi för lite info-
    sker det när ni är ute o går? att han anfaller då?
    eller i ert hem?
    jag tänkte att det var i egna hemmet....

• Fruochmamma

Våran Boxertik fullkomligt älskar barn, men blir lite nervös när det stojjas och stimmas för mycket (både rörelse och ljud). Möter vi barn stannar jag henne och visar att jag har kontroll på situationen och ifall barnen kommer emot oss/henne säger till dem hur de ska vara runtom henne.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tizzen

ebben: Nej det sker inte när vi är ute och går utan när det är barn hemma hos oss som hälsar på.

Svar på tråden Hund som morrar och "hugger" mot barn