• Dynamic

Strikt ägaransvar gäller inte för katter.

Varför tror alla att strikt ägaransvar gäller hundar OCH katter?

Lagen säger: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Juristen säger:

http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=6621
    Nej, hundar och katter är inte jämställda i lagen om tillsyn över hundar och katter. Paragrafen du beskriver (6 §) stadgar ett så kallat strikt skadeståndsansvar för hundägare.

Skulle en katt orsaka skada blir fråga för bedömning om kattägaren varit oaktsam.

Skadeståndslagen säger:

Culparegeln i SkL 2:1: Den som vållar annan person- eller sakskada blir ansvarig om hon varit vårdslös.

Tydligt nog?

• Svar på tråden Strikt ägaransvar gäller inte för katter.
  • Dynamic
    ThisIsMe skrev 2009-06-23 16:15:11 följande:
    janne j skrev 2009-06-23 16:10:51 följande: Bra!
    janne j skrev 2009-06-23 16:10:51 följande:
    hav förtröstan man har för avsikt att se över nuvarande djurskyddslag och då möjliggöra för folk att avliva/skjuta katter som anses vara förvildade eller möjligen en olägenhetwww.aftonbladet.se/nyheter/article5305106.ab
    Och vildkatter har inte med tråden att göra alls, eftersom vi pratar ägaransvar här, en vildkatt ägs inte av någon.
  • janne j
    Dynamic skrev 2009-06-23 16:17:25 följande:
    Och vildkatter har inte med tråden att göra alls, eftersom vi pratar ägaransvar här, en vildkatt ägs inte av någon.
    katter som springer på min tomt ser jag som vildkatter oavsett om de har en ägare eller ej
  • Dynamic
    janne j skrev 2009-06-23 16:20:30 följande:
    katter som springer på min tomt ser jag som vildkatter oavsett om de har en ägare eller ej
    Och de som inte vill hålla sig till lagen kan hålla sig härifrån.
  • hymafr

Bra om lagen även kommer att omfatta katter.
    Har mängder med katter i vårt område och de får alla springa helt fritt.
    Mina hundar får upp vittring och försöker med alla medel ta sig ut från tomten så jag måste vakta dem extra noga. Dessutom lägger sig katterna under min bil, släpkärra etc så att man är rädd att köra över dem. Vad gör man i sånt fall? Jag vet ju inte var katterna hör hemma. Vissa känner man ju igen, men en del ser förvillande lika ut. Förväntas man åka till veterinär med en skadad/död katt? Tänk om det händer på kvällen/helger då vi har ca 15 mil till närmsta öppna djursjukhus.

Svar på tråden Strikt ägaransvar gäller inte för katter.