• LillYmer

Ni som ska ner i vikt, vad äter ni???

Måste gå ner några kilo men vill inte äta pulver för jag tror inte på det i längden.

Som det är nu så äter jag mest detta:

Frukost:
    Lättfil med havrekuddar.
    Naturell yoghurt. Inget bröd, inget smör.

Lunch:
    sallad med isberg, paprika, gurka, tonfisk/räkor, ett ägg, 1 tsk majonäs.
    Grönsakssoppa
    Lättfil + flingor (när det är varmt ute)
    Ugnsbakad Laxfile/kycklingfile med salt,  potatis, broccoli.

Middag/kväll:
    Havregrynsgröt med lite mjölk, lingon, knäcke med naturell lättost.

Mellanmål blir  ofta frukt, hela morötter osv.

Är det nåt av detta som är absolut NONO för att gå ner i vikt? Gröt?

Efterlyser mer tips för nyttig mat. Vill gå ner några kilo snabbt men EJ med LCHF!

• Svar på tråden Ni som ska ner i vikt, vad äter ni???
  • Ripper500

Ät mycket protein, ät nyttigt fett, dra ner ordentligt på kolhydrater och uteslut socker.

Exempel på bra proteinkällor är kycklingbröst, kalkonbröst, Tonfisk, Torsk, Lax, Räkor, Fläskkött, Skina, Ägg.

Bra fettkällor är valnötter, mandel, olivolja, linfröolja, avokado, fiskolja (omega 3).

Mjölkprodukter ( i litet intag) kan vara lättmjölk, lättyoghurt, keso, kvarg.

Sedan kan du kombinera med bra grönsaker som är bladspenat, broccoli, brysselkål, gurka, sparris, lök, sallad mm.

Vill du ta frukt till mellanmål kan du ta exempelvis blåbär,svartbär, hallon, jordgubbar, apelsin, päron mm.

Sedan till kolhydraterna som ska tas i liten mängd kör du på sötpotatis, havregryn, rågbröd, fullkornspasta.

Frukost kan du äta 150-200 gram protein, 100 gram frukt, 40 gram kolhydrater.
    Lunch 150-200 gram proteiner, 80 gram kolhydrater + grönsaker
    Middag 150 gram protein, 80 gram kolhydrater + grönsaker.
    Mellanmål kan vara bär/frukt.

Så en frukost kan vara exempelvis 1 skiva rågbröd med skinka el kalkon, 1 glas mjölk alt yoghurt med bär osv.

Ja du förstår kanske? Mindre kolhydrater & mer protein + nyttigt fett. Dvs en bra och ordentlig kost.

Kombinera gärna med motion också så klart.

• LillYmer

Å tack så mycket för svar!! Riktigt utförlig beskrivning.
    Det bästa är att man kan äta havregryn, jag skulle kunna leva på gröt =)

Linser och kikärtor borde vara en bra proteinkälla istället för kött va?

Är inte så mycket för kött (fisk och kyckling går bra) så en bra rätt borde kunna vara kyckling eller tonfisk med en sallad till, strö över frön och nötter samt en broccolikvist. ?

Man ska alltså helst skippa ris och potatis? 

Hur är det med matvete och bulgur? Jag älskar gryn=)

• Ripper500

Precis, havregryn är jätte bra.
    Linser och kikärtor är också jätte bra.

Du kan ju äta sötpotatis och basmanris.

Det man ska tänka på är att de allra flesta äter på tok för mycket kolhydrater och socker, och gärna onyttigt sådant.

Man ska äta mer kött/fisk/fågel och mindre kolhydrater i en portion.
    Oftast äter man tvärt om vilket inte är så bra.

Sedan tycker jag det är jätte bra om man har möjlighet att ta en promenad varje dag på 30-60 min. Det gör verkligen skillnad.
    Man kanske kan kombinera detta när man ska till jobbet/studier eller liknande.
    Det är ju inte så roligt att bara gå ut och gå om man inte ska någonstans.

Svar på tråden Ni som ska ner i vikt, vad äter ni???