• increa

ryanair hjälp!

Jag själv ska inte resa, mamma ska inom några dagar.

Hon har åkt med Ryanair förut. Då har det inte varit jag eller hon som bokat. Nu har jag bokat, och nu har jag fått mail om att man kan checka in online.

Det jag undrar...det står (om jag förstår det rätt!) att, om man inte checkar in online- så får hon betala en avgift- på 40 euro!

Det varkar som att det bara är dit resan som nämns nu, inte returen som hon är inbokad på.

Någon som vet?

Det kostar 4 kr/min att ringa till till en engelsktalande kundtjänst- jag hoppas slippa det...

• Svar på tråden ryanair hjälp!
  • ecco87

Hon måste checka in på nätet, det går ej att checka in på flyplatsen om hon inte köpt biljetten innan 20 maj 2009 och valt flyplatsincheckning. Tror denna avgift på 40 euro är om hon tapar bort sitt online boarding card.

Hon måste checka in på webben på båda avgångarna.

• Mummy

Har ni/hon valt när bokningen gjordes att det skulle göras en online-checkin? Om ni valt det får ni betala extra för att checka in. Men för den avgiften gäller det även checkin på hemresan.
    Däremot är det enkelt att checka in online. Provade det sist jag flög till London och det var riktigt smidigt

• increa

När jag bokade så uppmärksammade jag inte om det var online incheckning.

Då "borde" det vara så att denna online incheckning gäller för båda resorna...eller?
    Eller blir det så att det är en incheckning till innan hon åker hem?

• Mummy

Man måste checka in innan hemfärden, ja.

• increa

Läste liiite bättre vad ni skrivit nu...

...det blir alltså två incheckningar online nu..?

• ecco87

Ja det blir två incheckningar. Du kan checka in som tidigast 15 dagar före avgång.

• increa

Då borde det alltså inte vara så krångligt?

Om jag ex.vis gör detta...ska man skriva ut något? Om jag checkar in henne imorgon...och sen säg på onsdag om jag checkar in henne för hemfärden?

Hon åker sön-sön...

• Tjoflöjt
    increa skrev 2009-06-23 20:04:02 följande:
    Då borde det alltså inte vara så krångligt?Om jag ex.vis gör detta...ska man skriva ut något? Om jag checkar in henne imorgon...och sen säg på onsdag om jag checkar in henne för hemfärden?Hon åker sön-sön...
    Kom ihåg att skriva ut boardingkorten, och du behöver ha hennes passnummer för att kunna checka in (har jag för mig).
  • Mummy

Jag är ganska säker på att hon måste checka in själv, eftersom hon måste skriva ut ett papper hon får. Då fungerar det inte om du gör det när hon är borta

• increa
    Tjoflöjt skrev 2009-06-23 20:08:56 följande:
    Kom ihåg att skriva ut boardingkorten, och du behöver ha hennes passnummer för att kunna checka in (har jag för mig).
    Ok...kan jag skriva ut båda boardingkorten imorgon..?
  • increa
    Mummy skrev 2009-06-23 20:09:41 följande:
    Jag är ganska säker på att hon måste checka in själv, eftersom hon måste skriva ut ett papper hon får. Då fungerar det inte om du gör det när hon är borta
    Hon åker den 28/6 från Sverige och landar här igen den 8/7.

Då borde jag kunna skriva ut imorgon..? Jag har fått hennes passnummer. Det är väl 8 nummer..?

Jisses, jag kan inget om detta...
  • Cacto
    increa skrev 2009-06-23 20:15:47 följande:
    Hon åker den 28/6 från Sverige och landar här igen den 8/7. Då borde jag kunna skriva ut imorgon..? Jag har fått hennes passnummer. Det är väl 8 nummer..? Jisses, jag kan inget om detta...
    När du checkar in online kan du välja att du vill checka in både dit- och hemresan, och då skriva ut båda boarding carden. Jag checkade in båda resorna samtidigt när jag reste med Ryanair nu i juni (jag var borta i en vecka) och det var inga problem alls.
  • increa

Tack för all hjälp!

Ungefär 10 ton betong föll från mitt nervösa inre!

Jag ska försöka checka in båda resorna imorgon.

Cacto

Ok...ja- hon ska vara borta i 10 dagar. Det är från 15 dagar imorgon- och 15 dagar till 4 timmar innan avresa...så jag borde klara av detta.

Jag hoppas att det är relativt enkelt.

Det fanns 3 sätt att välja på...vilka har ni provat???

Svar på tråden ryanair hjälp!