Inlägg från: Kibell |Visa alla inlägg
  • Kibell

Kryssning till Riga

Vi kommer med åka näsra vecka
    Ska man växla tillderas valuta eller till euro?

♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    spaceylisie skrev 2009-06-25 08:42:26 följande:
    Växla till lats. Vi brukar beställa innan eftersom det är så instabil ekonomi där nu att t.ex. Forex har ganska dåligt med lats på plats...
    Tänkte jag skulle växla inne i stan i Stockholm på lördag. Kanske bäst att kolla upp med dom innan då?
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    Upptagen skrev 2009-06-25 09:53:46 följande:
    Vilket datum? Vi kanske åker samma kryssning?
    Vi kommer att åka på måndag.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    Upptagen skrev 2009-06-25 20:22:46 följande:
    haha, och vi åker på onsdag. Vi kan ju vinka till varandra om vi möts på havet. Silja Festival ska vi åka med, är väl nån mindre båt har jag för mig... spaceylisie: Precis, nåt sånt heter det. Det låter bra det, men jag är lite orolig över att de inte kan någon engelska där, så det blir väl en överraskning vad man får i pannkakorna.
    Vi åker också Festival

Nu har jag beställt valuta. Svaårt bara att veta hur mycket man ska ha. Men vi ska äta nån slags lunch och kanske köpa nåt minnesaktigt från Riga. Blir dett lettisk valuta kvar får vi spendera dom på båten hem
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    Upptagen skrev 2009-06-26 09:12:31 följande:
    Hur långt i förväg måste man beställa lats? Vi har tänkt att käka frukost/brunch och något middagsaktigt i Riga, sen shoppa lite delikatesser som håller i värmen och lite ehm, sprit. Tänker som ni, om det blir pengar över så blir det till att spendera på taxfreen. Det vi är sugna på är pannkaksstället i gamla stan, järnvägsmarknaden (såklart!), nåt chokladställe (fabrik stod det?) där de tillverkar egen choklad, tyvärr smälter den väl i värmen, så det blir nog bara till att provsmaka nån bit... sen har sambon siktat in sig på nåt bufféliknande som heter Kvarnen eller nåt sånt på lettiska. Sambon har skrivit ner allt han vill se, så vi får se om vi hittar allt, sevärdheterna får vi kryssa genom. Man skulle haft en cykel!
    Jag ringde Forex  på Centralen i Stockholm igår. Hon sa att dom har men att det är bäst att beställa för det går tydligen åt. Jag ska hämta imorgon då vi åker på måndag.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell

En fråga till till er som redan varit i Riga. Det kommer vara småbarn med som kommer åka vagn, kan man ha paraplysulky eller har dom kullerstenar där så det är svårt att köra med paraplysulkyn?

♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell

Äntligen hemma!
    Det var en intensiv resa
    Tycker väl mjae om Riga. Men det är nog hela resan som gör det. Båten var inte den roligaste, Silja Festival. Otroligt dyrt i taxfreen. Godiset är billigare hemma på mitt Ica Riga var en fin stad men stort att hinna se allt på några timmar. Vi köpte ingenting mer än lite lunch och dricka och godis.
    Pesrsonligen tycker jag nog Tallin var bättre. Man skulle nog haft en övernattning för att hinna se och göra det man ville. Sen fick min 5-åring skoskav så ja det blev lite jobbig

♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell

Vi växlade till lettisk valuta för Tallinks sa att man inte kan handla med euro. Men att handla med den överblivna valutan på båten blev dyrt. Det kostade mer än i svenska kronor eller euro.
    Vi gick. Det var ju en bit och gå. Tog ca 30 minuter för oss att ta oss in till stan från båten. Men då hade vi barn med oss som fick skoskav. Plus att vi stannde till och tog kort.
    Vi kom först till Gamla Stan och tittade sedan gick vi vidare mot saluhallarna vid järnvägsstationen. Tittade lite i Origo Galleria sedan gick vi tillbaka. Vi åt lunch vid ett ställe vid Stockmann.
    Nu när jag varit hemma ett tag och även kollat korten så är jag nöjd med resan. Nästan gång, om det blir, så vet vi man ju vart man ska gå Vi visste ju inte riktigt vilket håll vi skulle åt när vi hade gått av båten men vi följde strömmen

♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-07 14:10:36 följande:
    ok tack!vet du om man kunde handla med euro i affärerna i Riga? eller kan man växla på båten? Grejen är att vi har 15 mil enkelväg till närmaste växlingskontor å i sthlm vet jag inte om vi hinner växla...
    Det finns att växla i land.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 18:45:52 följande:
    Nu vet jag inte om Romantika är dessbättre men iallafall nyare inte för att jag åkt med festival men att veta att den trafikerat vasa-umeå gör ju redan att man förstår att det inte är nått att åka på! så man fick helt enkelt välja avgång en dag då romatika gick, varför verkar alla åka med festival?? fattar inte... såg iof att de skulle ha nå erbjudande men vi är 4 som åker med romantika i A hytt för 940,- tycker verkligen inte att man behöver leta billigare...
    Att det blev Festival för oss var att vi valde sista minuten. Vi betalade 480:-/A-hytt.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 20:06:05 följande:
    ok ni var alltså tvugna att åka just den dagen eller att det inte fanns ledigt runt den dagen med romantika?
    nej nej men på Siljas hemsida fanns bara sista minuten priserna till Riga på ojämna dagar. Mig gör det inte så mycket att vi åkte Festival. Även om den inte var den roligaste. det var ju själv Riga som var behållningen. Hytterna var helt ok.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 18:45:52 följande:
    tycker verkligen inte att man behöver leta billigare...
    Ibland avgör priset. Vi var 4 vuxna och 5 barn på 2 hytter. Vi valde att dela upp priset på oss fyra. HAde vi valr Romantika hade vi fått betala det dubbla.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell

Festival har även gått Stockholm-Mariehamn-Åbo

♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 21:07:45 följande:
    jo jag vet... bojkottade den då oxå ok priset för er del, men alla åker väl inte sista minuten?
    Kan tänka mig att en del tar sista minuten för det är billigt.
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-18 22:27:33 följande:
    ja om man bor i sthlm så är det ju smidigt med sista minuten men bor man vid andra ändan av sverige så vill man ju veta att det finns en resa då man kan åka
    Jag beställde våran dryga veckan innan
    ♥Älskar min Isabelle♥
  • Kibell
    hotten skrev 2009-07-19 10:32:30 följande:
    ja precis hade jag beställt flygbiljetter en vecka innan så skulle det kosta många tusen mer än om jag bokade flera veckor innan...men bor man i närheten av sthlm så kan man ju vänta för det inte är helavärlden om man måste åka en annan helg eller så..
    Ja ja strunt samma när man åker. Vi valde det billigare alternativet. Visst båten var inte det roligaste men inte heller urk så man inte kunde åka med den. Ser inget fel att välja Festival.
    På dig lät det som om man var helt knäpp som valde att åka med den.
    ♥Älskar min Isabelle♥
Svar på tråden Kryssning till Riga