Inlägg från: spaceylisie |Visa alla inlägg
  • spaceylisie

Kryssning till Riga

Gamla Stan rekommenderas, liksom ett middagsbesök på TGI Friday (i Gamla Stan). Ryska marknaden och saluhallarna i de gamla hangarerna är värt ett besök - men tänk på att desto längre in på marknaden - desto billigare priser, många ggr. Frukt och grönsaker är dyrare på marknaden än på Rimi eller Maxima.

PASSA ER för bärnstensförsäljarna på gatorna! Alla kommer att hävda att det är ÄKTA bärnsten men det är PLAST. ALLT är plast. Ska ni köpa bärnsten så besök GC, Galleria Centrale, tror jag det heter, i Gamla Stan. Dyrt, men så är det.

Billig lunch hittar ni på ett av torgen i GS - Alus Seta står det ovanför dörren. De öppnar 12 på dagarna och har världens godaste grillade fläskspett! Maten vägs och man kommer riktigt billigt undan.

Även en av de stora kyrkorna i närheten av Alus Seta är värt ett besök - där kan man skåda Gustav II Adolf, tror jag att det är, på en av fönstermålningarna.

Det finns en hyfsat mysig uteservering vid Leninstatyn (vet ej geografisk riktning) där man kan sitta och ta en öl, kaffe eller lätt lunch.

Kläder är generellt dyrare än i Sverige, men skor kan man hitta ruggigt billigt på Ryska Marknaden. Stockmann är skoj att kika i - motsvarande NK kan jag tro - men bortanför Stockmann ligger ytterligare en galleria, Origo, där priserna är mer humana.

Pust. Något mer?

• spaceylisie

Jo, och i Gamla Stan finns ett JÄTTEMYSIGT café som heter Amélie. DET rekommenderas verkligen. Går ni dit - spana in deras gästböcker.

• spaceylisie
    hotten skrev 2009-06-24 16:54:14 följande:
    var hittar jag sightsing tur?? nu går det inte att boka isamband med båtresan tydligen.. hur långt (hur länge tar det att gå, eller vad kostar taxi) är det till järnvägstationen/marknaden
    Mellan järnvägsstationen i gallerian Origo och ryska marknaden är det max 10 min promenad.
  • spaceylisie
    hotten skrev 2009-06-24 19:20:17 följande:
    TACK Men hur långt är det mellan hamnen och origo ( i meter, promenadtid eller taxi pris?) Om man bara skall gå till en galleria är origo eller stockman då att föredra?
    Origo är billigaste gallerian jag varit på i Riga: Har då även besökt Stockmann och GC i Gamla Stan. På GC hittar du iofs VeroModa, Cubus etc, men inget H&M finns i Riga, lustigt nog. Mellan hamnen och Origo vet jag inte: Vi har bara flugit till Riga och då åkt buss eller taxi från flygplatsen in...
    Maax skrev 2009-06-24 17:20:53 följande:
    Ett tips för att se om bärnstenen eller pärlan är av plast eller ej är att ha med sig en tändare och hålla den "äkta" stenen/pärlan över lågan. Plast smälter!
    Eller så gör du som min bror och biter i den: Plasten spricker.

Ska man stanna över en natt eller så rekommenderar jag INTE att bege sig på "fel" sida Daugava.

Vad jag finner grymt fascinerande med Riga - eller Lettland över lag, det lilla jag sett (Riga och Jurmala) är hur öst möter väst, verkligen. På ena sidan Daugava är det hyfsat fint och fräscht á la väst medan andra sidan ser ut som en rest från förr...
  • spaceylisie
    Kibell skrev 2009-06-25 08:17:41 följande:
    Vi kommer med åka näsra vecka Ska man växla tillderas valuta eller till euro?
    Växla till lats. Vi brukar beställa innan eftersom det är så instabil ekonomi där nu att t.ex. Forex har ganska dåligt med lats på plats...
  • spaceylisie
    Upptagen skrev 2009-06-25 09:59:09 följande:
    Tack för all fin information! Vi har inte tänkt att åka taxi, utan tänkte gå överallt. Är det långa avstånd eller klarar man det bra? Ingen som vet ungefär hur långt det är mellan hamnen och marknaden vid järnvägen? Någon som har testat pannkakorna i gamla stan? Vi tänkte äta frukosten i land istället för på båten, några tips om något bra ställe att äta frukost på?
    Det finns ett pannkaksställe i Gamla Stan ja, heter gatan Skûnu iela eller liknande? Min bror har pannkakat där ett par ggr och det ska visst vara gott... Själv har jag aldrig testat.
  • spaceylisie
    Kibell skrev 2009-06-28 13:39:02 följande:
    En fråga till till er som redan varit i Riga. Det kommer vara småbarn med som kommer åka vagn, kan man ha paraplysulky eller har dom kullerstenar där så det är svårt att köra med paraplysulkyn?
    Det är KULLERSTENAR! Vi har dock haft med en Carena Easy-sulky de ggr vi har varit iväg och det har gått jättebra...
  • spaceylisie

Och ska man ta barnvagn på tåget till Jurmala ska man vara jädrar i mig snabb i svängarna: Det är INTE barnvagns- eller handikappanpassade tåg! Kanonhöga!!

Svar på tråden Kryssning till Riga