Inlägg från: hotten |Visa alla inlägg
  • hotten

Kryssning till Riga

vi skall på likadan kryssning om 4 veckor å vill oxå veta, hur långt är det att gå till "stan"/affärer? fattar inte var siljalines båtar lägger till!! samma ställe som vikingline eller???.. vad kostar det med taxi?

närmaste billig shopping, gärna shopping center el dyl.. man hinner inte så mycket på 6 timmar..) handla sprit, öl, kläder, å annat strunt?
    guidade turer? vill ju se lite oxå..

äta, promenera å mysa gör vi hela semestern så dessa timmar i Riga vill jag göra annat

• hotten
    Theorese skrev 2009-06-24 16:51:26 följande:
    Vi var där för ett år sen, en sightseeing tur är att rekommendera, man får då en överblick och kan själv bilda sig en uppfattning om vad man vill titta närmare på. Guiden ger också tips om vart man kan shoppa vad etc. Det finns en stor marknad vid järnvägsstationen och även ett Stockmann varuhus.
    var hittar jag sightsing tur?? nu går det inte att boka isamband med båtresan tydligen..

hur långt (hur länge tar det att gå, eller vad kostar taxi) är det till järnvägstationen/marknaden
  • hotten
    spaceylisie skrev 2009-06-24 17:06:30 följande:
    Mellan järnvägsstationen i gallerian Origo och ryska marknaden är det max 10 min promenad.
    TACK

Men hur långt är det mellan hamnen och origo ( i meter, promenadtid eller taxi pris?)
    Om man bara skall gå till en galleria är origo eller stockman då att föredra?
  • hotten

kan man handla med euro i Riga?

kibell: gick ni el taxi? vart var ni, hur långt är det eller hur länge tar det att gå till järnvägstationen tex (eller nått annat ställe så kan jag jämföra) fattar inte var båten lägger i hamn..

• hotten
    Kibell skrev 2009-07-07 08:52:35 följande:
    Vi växlade till lettisk valuta för Tallinks sa att man inte kan handla med euro. Men att handla med den överblivna valutan på båten blev dyrt. Det kostade mer än i svenska kronor eller euro.Vi gick. Det var ju en bit och gå. Tog ca 30 minuter för oss att ta oss in till stan från båten. Men då hade vi barn med oss som fick skoskav. Plus att vi stannde till och tog kort.Vi kom först till Gamla Stan och tittade sedan gick vi vidare mot saluhallarna vid järnvägsstationen. Tittade lite i Origo Galleria sedan gick vi tillbaka. Vi åt lunch vid ett ställe vid Stockmann.Nu när jag varit hemma ett tag och även kollat korten så är jag nöjd med resan. Nästan gång, om det blir, så vet vi man ju vart man ska gå Vi visste ju inte riktigt vilket håll vi skulle åt när vi hade gått av båten men vi följde strömmen
    ok tack!
    vet du om man kunde handla med euro i affärerna i Riga? eller kan man växla på båten? Grejen är att vi har 15 mil enkelväg till närmaste växlingskontor å i sthlm vet jag inte om vi hinner växla...
  • hotten

Nu vet jag inte om Romantika är dessbättre men iallafall nyare inte för att jag åkt med festival men att veta att den trafikerat vasa-umeå gör ju redan att man förstår att det inte är nått att åka på! så man fick helt enkelt välja avgång en dag då romatika gick, varför verkar alla åka med festival?? fattar inte...
    såg iof att de skulle ha nå erbjudande men vi är 4 som åker med romantika i A hytt för 940,- tycker verkligen inte att man behöver leta billigare...

• hotten
    Kibell skrev 2009-07-18 19:18:19 följande:
    Att det blev Festival för oss var att vi valde sista minuten. Vi betalade 480:-/A-hytt.
    ok ni var alltså tvugna att åka just den dagen eller att det inte fanns ledigt runt den dagen med romantika?
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-18 20:27:50 följande:
    Festival har även gått Stockholm-Mariehamn-Åbo
    jo jag vet... bojkottade den då oxå

ok priset för er del, men alla åker väl inte sista minuten?
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-18 21:43:29 följande:
    Kan tänka mig att en del tar sista minuten för det är billigt.
    ja om man bor i sthlm så är det ju smidigt med sista minuten men bor man vid andra ändan av sverige så vill man ju veta att det finns en resa då man kan åka
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-19 09:08:48 följande:
    Jag beställde våran dryga veckan innan
    ja precis hade jag beställt flygbiljetter en vecka innan så skulle det kosta många tusen mer än om jag bokade flera veckor innan...
    men bor man i närheten av sthlm så kan man ju vänta för det inte är helavärlden om man måste åka en annan helg eller så..
  • hotten
    Kibell skrev 2009-07-19 11:26:16 följande:
    Ja ja strunt samma när man åker. Vi valde det billigare alternativet. Visst båten var inte det roligaste men inte heller urk så man inte kunde åka med den. Ser inget fel att välja Festival. På dig lät det som om man var helt knäpp som valde att åka med den.
    jag undrade bara varför man väljer det då det inte är billigare (mycket iallafall) normalt.
    Att ni valde det för att tjäna nån hundring då ni valde sista minuten,
    alltså pgav priset var ju tillfredställande svar då undrade jag över andra varför de valt.... inget mer eller urk
  • hotten
    Upptagen skrev 2009-07-22 18:26:22 följande:
    Enligt mig var det mycket billigare eftersom även vi tog sista minuten (som vi kunde boka nästan en vecka i förväg, bor 30mil från sthlm), och även om båten var sådär så är det inget jag ångrar. Jag har åkt med romantika också och det är inte en av de bästa båtar jag har åkt med heller direkt.
    har nu kommit hem, å det var helt ok men inte är Riga nått ställe jag någonsin återkommer till!

nej Romantika är väll ingen höjdare men man kan ju bara välja mellan dessa 2 båtar å då tycker jag det skiljer sig mycket! räcker ju att se på rosthögen när den kom i hamnen.. (festival)...
  • hotten
    Upptagen skrev 2009-08-04 20:14:55 följande:
    Äh, åk med Regina Baltica, DÄR har du en sunkig båt, då är Festival som rena rama lyxåket. Trist att vara så negativ.
    negativ? Nä det är ju bara sanningen att det skiljer sig mycket på de två båtarna!
Svar på tråden Kryssning till Riga