• Myzan

SGI efter 18 månader

Om man får barn innan det första barnet är 18 månader så behåller man ju samma SGI men vad får man SGI om man får barn efter 18 månader.

• Svar på tråden SGI efter 18 månader
  • Småtokig
    Myzan skrev 2009-06-23 22:15:14 följande:
    Om man får barn innan det första barnet är 18 månader så behåller man ju samma SGI men vad får man SGI om man får barn efter 18 månader.
    Det är väl att man ska bli gravid innan det första barnet är 1 år och 9 månader.
    Jag blev iaf gravid innan sonen var det och jag har skulle haft samma FP som med honom om jag inte hade jobbat upp den så att den blev bättre.
    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Billabong
    Myzan skrev 2009-06-23 22:15:14 följande:
    Som sagt.
    Småtokig skrev 2009-06-23 22:17:44 följande:
    Det är väl att man ska bli gravid innan det första barnet är 1 år och 9 månader. Jag blev iaf gravid innan sonen var det och jag har skulle haft samma FP som med honom om jag inte hade jobbat upp den så att den blev bättre.
    Får man barn SENARE än så, då baseras ens SGI och därmed FP istället på vad man har rätt till vid det tillfället.
  • xenaa

Blir du gravid INNAN ditt första barn är 1 år och 9 mån behåller du samma FP som med första barnet OAVSETT om du väljer att skydda ditt SGI.
    Ditt SGI behåller du INTE bara för att du blir gravid inom den ramen. Den måste man skydda efter barnets ett års dag.
    Väljer du inte att skydda ditt SGI men blir gravid inom ramen så får du samma fp med barnet, Men din SGi blir nollad och akn då inte få rätt till ersättning om du skulle bli sjuk t.ex

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Myzan

Så om jag tar ut 5 dagar i veckan efter att första bebisen fyllt 1 år och blir gravid innan hon fyllt 18 månader så får jag behålla min SGI? Har jag förstått rätt då?

• xenaa
    Myzan skrev 2009-06-23 22:33:44 följande:
    Så om jag tar ut 5 dagar i veckan efter att första bebisen fyllt 1 år och blir gravid innan hon fyllt 18 månader så får jag behålla min SGI? Har jag förstått rätt då?
    ja, alltså tar du ut 5 dagar i veckan från den dagen ditt barn blir 1 år fram till nästa barn födds så ja då behåller du ditt SGI med
  • Myzan

Hmmm....Ok, jag måste alltså ta ut 5 dagar i veckan ända fram tills barn 2 föds, inte tills jag blir gravid? Jisses vad mycket att hålla reda på.
    Men om jag Inte tar ut 5 dagar i veckan då? Men hinner bli gravid innan 18månader men går inte tillbaka till jobbet. Då har jag ju samma SGI iaf eller?

xenaa skrev 2009-06-23 22:35:36 följande:
    ja, alltså tar du ut 5 dagar i veckan från den dagen ditt barn blir 1 år fram till nästa barn födds så ja då behåller du ditt SGI med
  • xenaa
    Myzan skrev 2009-06-23 22:50:44 följande:
    Hmmm....Ok, jag måste alltså ta ut 5 dagar i veckan ända fram tills barn 2 föds, inte tills jag blir gravid? Jisses vad mycket att hålla reda på. Men om jag Inte tar ut 5 dagar i veckan då? Men hinner bli gravid innan 18månader men går inte tillbaka till jobbet. Då har jag ju samma SGI iaf eller?
    Ja precis du måste fortsätta att ta ut 5 dagar i veckan till barnets födds. eller jobba så täcker upp det.

Du måste skilja på SGI och FP.

Du behåvler inte samma SGI om du blir gravid du behåller samma FP.

Skiter du i att ta ut 5 dagar och blir gravid inom ramen så behåller du samma FP men INte SGI förstår du
  • Billabong

Och det är inte 18 månader såsom du upprepar hela tiden...
    Utan regeln med skydd av FPn för barn två gäller ända fram till om man blir gravid innan det äldre barnet är 1 år och 9 månader (dvs 21 månader) som vi påpekat flertalet gånger.

Och som också påpekats: Det är STOR skillnad på att behålla sin SGI jämfört med att bara behålla sin FP. Klokast är att skydda sin SGI!

• Billabong
    Evve81 skrev 2009-06-23 22:33:32 följande:
    Men om man hela tiden skyddar sin SGI har man väl samma om man blir gravid  efter att barnet är 1 år 9 månader
    Ja. Skyddar man sin SGI så skyddar man även sin FP - oavsett när man blir gravid med nästa barn.
  • Evve81
    Billabong skrev 2009-06-23 23:25:57 följande:
    Ja. Skyddar man sin SGI så skyddar man även sin FP - oavsett när man blir gravid med nästa barn.
    Tack! Då är det som jag tror.

Det knepiga nu är ju att man inte skyddar sin a-kassa bara för att man skyddar sin SGI
  • Myzan

Herregud nu blir jag helt snurrig

1. Vad är skillnaden på SGI och FP
    2. Om jag blir gravid inom 21 månader och tar ut FP fram tills bebbe 1 går till dagis och jag börjar jobba fram tills Bebbe 2 kommer så behåller jag samma SGI och FP?
    3. Om jag mot all förmodan blir sjukskriven i slutet av grav 2 hur blir det då med SGI och FP.
    4. Kan man bli sjukskriven fast man inte jobbar? Min dotter ska in på dagis i feb, jag planerar att då vara i 6 månaden. Jag kommer förmodligen att bli sjukskriven sista månaderna då jag alltid får ohygglig foglossning. Hur blir det då om jag inte hunnit gå tillbaka till jobbet? Kan jag bli sjukskriven ändå?

• JM76

En sak jag inte har fattat:
    På Försäkringskassans infotillfälle som jag var på sa de att jag måste ta ut full föräldrapenning efter att ett år har gått för att behålla min SGI. Däremot behöll jag nivån på min FGI. Men sedan har jag hört andra säga att FGI:n beräknas på SGI:n. Jag fattar ingenting.

Sedan undrar jag om det där med fem dagar... Är fem dagar i veckan tillräckligt för att räknas som "hel" föräldrapenning (och skydda SGI:n) eller måste man ta sju dagar i veckan?

• Amlin

Jag gör ett försök.

Till att börja med kan det vara bra att veta vad de olika sakerna är. SGI är en sjukpenninggrundande inkomst. Den ligger till grund för föräldrapenningen men också till exempel havandeskapspenning och sjukpenning. SGI är oroligt viktig att skydda!

När barnet fyllt ett år så måste man skydda sin SGI för att kunna fortsätta få ut ersättningar baserade på den SGI man har. Annars nollas den och man kan tex inte få sjukpenning om man blir sjuk.

Man kan skydda sin SGI genom att ta ut 5 dagar föräldrapenning per vecka, vara inskriven på arbetsförmedlingen, studera med studiemedel och självklart genom att arbeta. Men det viktiga är att man måste ha någon form av "sysselsättning" 5 dagar i veckan. SGI har inget att göra med om man blir gravid på nytt eller inte. Man kan alltså aldrig skydda sin möjlighet till att få sjukpenning genom att bli gravid igen inom en viss tid.

Det finns dock ett litet undantag från detta och det är här FGI kommer in i bilden. Det blir alltså en föräldrapenningsgrundande inkomst och den är bara viktig efter första året.

Om man blir gravid inom en viss tid så finns möjligheten kvar att få behålla samma nivå på sin föräldrapenning. Alla annat nollas men föräldrapenningsnivån ska inte bli lägre än med första barnet.

Så TS om du misstänker att du riskerar sjukskrivning så måste du skydda din SGI. Det är alltså inte viktigt för dig när du blir gravid igen utan det viktiga för dig är att skydda din SGI med sysselsättning 5 dagar per vecka efter att ditt barn fyller 1 år.

Eftersom du har ett jobb att gå tillbaka till så antar jag att det är föräldrapenning 5 dagar per vecka fram till att du börjar jobba som gäller. Om du sen börjar jobba deltid så måste du "fylla upp" med föräldrapenning så att det motsvarar 5 dagar per vecka.

• Alexi

Jag svarar på några av era frågor...

SGI= sjukpenninggrundande inkomst, dvs i normalfallet din årsinkomst. SGI ligger till grund för att få sjukpenning, tfp, fp osv. Utan SGI kan du inte få dessa förmåner.

Fp är således baserat på din SGI. Undantagsregeln om 1 år och 9 mån innebär dock att du utan att skydda din SGI ändå med barn nr 2 kan få samma fp trots att man inte skyddat sin SGI.

SGI skyddas av att vara sjukskriven, aktivt arbetssökande osv, därmed påverkas inte SGI av att du blir sjukskriven under graviditeten under förutsättning att sjukskrivningen godkänns av FK.

Fem dagar fp per vecka är enligt praxis tillräckligt för att skydda SGI, det räknas som heltid.

• JM76

Så det där med att man kan behålla samma FGI trots att man inte längre har rätt till samma sjukpenning (pga att man sabbat SGI:n) är en undantagsregel som bara gäller en viss tid, alltså? Hur lång är då den tiden? Hur mycket längre än SGI-gränsen?

• Alexi

SGI:n måste du ju skydda efter barnets ettårsdag. FP:n får du samma om du blir gravid på nytt inom 1 år och 9 månader. Om det var de tiderna du undrar över.

• JM76

Så FP:n är skyddat trots att man sabbat sin SGI? Trots att FP:n grundas på SGI:n?

• Alexi

Ja, OM du blir gravid inom 1 år och 9 mån efter första barnet.

JM76 skrev 2009-06-29 19:40:08 följande:
    Så FP:n är skyddat trots att man sabbat sin SGI? Trots att FP:n grundas på SGI:n?
  • Billabong
    JM76 skrev 2009-06-29 19:40:08 följande:
    JM76 skrev 2009-06-29 17:22:47 följande:
    Så det där med att man kan behålla samma FGI trots att man inte längre har rätt till samma sjukpenning (pga att man sabbat SGI:n) är en undantagsregel som bara gäller en viss tid, alltså? Hur lång är då den tiden? Hur mycket längre än SGI-gränsen?
    Och FPn är skyddad med FÖRSTA barnet tills det är 2 år gammalt.

ALLT detta står på FKs hemsida...
Svar på tråden SGI efter 18 månader