• jagälskarallaminabarn

Byta Niferex mot Duroferon? Någon som knaprar/knaprat Duroferon under graviditeten?

Hej där!

Blev ordinerad Niferex av bm då mitt hb-värde blivit lågt, hade det förra graviditeten också och då var min mage minst sagt jobbig. Nu har det gått ett steg längre, mår fruktansvärt illa av Niferexen när jag ska svälja dem, har försökt att svälja med såväl läsk som juice och vatten men nu går det inte längre, hopplöst att ens tänka på det nu utan att få antydan till uppkastningar. Kan inte heller ta Blutsaft, fick inte behålla det förra graviditeten.

Undrar nu om det kan vara ok att prova Duroferon på egen hand eller om jag måste prata med bm först? Frågade min förra bm (har en annan den här gången) om det tillskottet när jag väntade tvillingarna men då fick jag bara höra att jag skulle stå ut, att Niferex är det bästa. Frågan är bara vad jag gör nu när det är helt omöjligt att ta det sistnämnda? Har inte tagit det på några dagar nu, tänkte att det kanske skulle kunna ordna sig ändå men tröttheten blir bara värre så det verkar inte gå något vidare heller. Ska inte till bm förrän om 1 vecka, kan visserligen ringa henne men tänkte chansa att fråga här först. Mitt hb var nere på 115 förra gången om jag inte minns fel. Vore otroligt tacksam för svar.

M V H

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 2/10

• Svar på tråden Byta Niferex mot Duroferon? Någon som knaprar/knaprat Duroferon under graviditeten?
  • Mother of 5

Du kan def börja med duroferon utan att beh vänta på att få tag i din bm.

Jag har pr m min mage även i vanliga fall och m Niferex krashade den fullständigt och då bytte hon utan att tveka till duroferon ist.

Hon menade på att den är lite mildare än Niferexen.

Fast jag vågade inte testa om det stämde...

Så m barn 2, 3 och nu 4 har jag inte tagit en enda tabl. Får väl se hur värdet är när jag ska till min bm den 30:e...

• lillajag82

det är ingen fara att byta till duroferon bara man tar dem rätt de är mycket mildare för magen än niferex
    men att tänka på när man tar järn tillskott
    1timma innan 2timmar efter intag av mjölkprudukt ,te, kaffe
    ta gjärna med ett vitamin birikt jus och samband med måltid som inte innehåller mjölk/grädde.

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • anniebananie

Jag har inte bytt utan fått duroferon hela tiden av min mycket erfarna barnmorska (hade egentligen redan gått i pension) Hon ordinerade mig att äta två tabletter om dagen under en period eftersom det var så pass lågt. Inga problem med magen alls trots att jag tog två.

• Toke

Jag åt Niferexen i min förra graviditet, och denna gången äter jag Duroferon, det var Bm som rekomenderade den...

Timmen skall bli Storebror i Augusti...
  • Knubbe12

Har bytt från Niferex till Hemofer Plus. Funkar jättebra! Niferex fick jag fruktansvärda magsmärtor av.

• Ecorelle

Jag har bara ätit Duroferon, alla mina tre graviditeter. Det har fungerat jättebra för mig, magen har hållit sig i form och Hb har stigit bra.

• Aiiiiwa

jag har ätit duroferon under min grav, då jag inte kan svälja niferex då det är kapslar.
    det ska ha samma effekt bara att duroferon finns som tbl form.
    mkt lättare att svälja !

kan inte tänka mig att du skulle behöva fråga BM om du får byta.
    hjärntbl som hjärntbl..

Svar på tråden Byta Niferex mot Duroferon? Någon som knaprar/knaprat Duroferon under graviditeten?