Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

75 gram = ? deciliter?

Haha! Tack för kvällens skratt! Som mattelärare så vet jag att detta med olika enheter kan skapa en hel myrstack inne i huvudet!

Snälla Kattis, läs igenom vad du skrivit och försök att inse det orimliga i det du säger!

För vatten gäller att 75 gram (vikt) är 0,75 dl (volym), för andra ämnen gäller andra förhållanden. Bly är ju som sagt tyngre än vatten och volymen är lika (1 liter bly väger mer än 1 liter vatten)

Fast ett kilo är alltid ett kilo oavsett vad du väger, men då blir volymen inte den samma.

• Wilowa
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 22:24:07 följande:
    jag sa att BLY VÄGER/ÄR TUNGRE ÄN BOMULL.
    Inte om båda väger ett kilo!
  • Wilowa
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 22:58:36 följande:
    nei
    Jo, det har du faktiskt gjort!
  • Wilowa
    issus skrev 2009-06-25 10:22:31 följande:
    jag tror jag dör av skratt!!!! pratade med mina barns kusin om hon visste hur det funkade med vikt kontra massa och hon skrattade så hon tjöt när jag berättade att det finns folk som inte vet att det beror på vad man ska mäta. hon är 12 år.
    Min son som är 7½ tyckte att det var självklart att ett kilo bly och ett kilo bomull väger lika mycket samt att lika stor mängd av olika saker väger olika mycket.
  • Wilowa
    VulgusProfanum skrev 2009-06-25 10:04:15 följande:
    OT som tillför tråden något är OK. Det vill säga om tråden spinner vidare och utvecklas och diskussionen får en liten annan vinkel än vad som var tänkt från början.' Nickspekulationer tillhör inte den kategorin
    Gör regeldiskussioner det då?
  • Wilowa
    Vickanflickan skrev 2009-06-25 22:12:57 följande:
    Åh vilken rolig tråd!! den har gjort min kväll så mycket roligare! kommer att tänka på gåtan man körde som barn... vad väger mest, ett kg bly eller ett kg bomull?
    Missade du diskussionen om den klassikern här i tråden?
  • Wilowa
    Vickanflickan skrev 2009-06-25 22:22:22 följande:
    nej var den med också?! jag läste första sidorna där en massa andra exempel drogs upp. nu kanske jag måste sätta mej och läsa hela om jag missat såna gobitar
    Jo ett kilo bly ÄR tyngre än ett kilo bomull!
  • Wilowa
    Vickanflickan skrev 2009-06-25 22:32:15 följande:
    haha, där ser man!! nej den läsningen får jag ta imorgon, måste hoppa ner i sängen.. annars vaknar jag inte kl 04.30 imorgon.. kl 4.30 är förresten detsamma som 4,3cm... ;P
    Japp det är det!
  • Wilowa
    vackrastarflow skrev 2009-06-25 23:27:33 följande:
    så, där föll den teorin också
    Fast det jag lärde mig på min svenska skola stämmer bra! Oljor är lättare än vatten...och att socker är tyngre än vatten får jag bevisat för mig varje gång jag häller socker i mitt te!
  • Wilowa
    PerG skrev 2009-06-25 23:41:26 följande:
    Tungt vatten finns ju och det var ju sånt norrmännen höll på med....men lätt vatten var nytt för mig....
    Det kanske är en specialitet för de norskar som skriver bättre på svenska än på norska!
Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?