• Cocco

75 gram = ? deciliter?

Kattis1984 skrev 2009-06-24 18:01:29 följande:
    men det kanske är annorlunda i sverige?
    Det är till och med så att bly i sverige och norge väger olika mycket =)
    Sen tror jag att 75g vatten är 75,15 dl (densitet för vatten vid 298 K är 998kg/m^3)

btw
    Jag har en crush på Pallas
  • Cocco
    ThisIsMe skrev 2009-06-24 22:33:02 följande:
    Men hur kan 1 kg bly vara tyngre än 1 kg bomull?
    Släpp dem på foten ska du se ;)
  • Cocco
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 22:36:34 följande:
    densitet...
    Jag tycker du ska och titta på definitionerna av olika saker som;
    volym, densitet och massa. På wikipedia finns oftst ganska bra förklaringar om man inte orkar leta upp sin gamla kemibok.
    1kg vadsomhelst väger alltid lika mycket som 1kg vadsomhelst annat oberoende av densitet. Dvs om du väger på samma våg och vid samma temperatur.
    sv.wikipedia.org/wiki/Massa

Densitet beskriver vad något väger i förhållande till hur mycket plats det tar upp.
    sv.wikipedia.org/wiki/Densitet

1l vatten tar lika mycket plats som 1l kvicksilver men de kommer att väga olika mycket beroende på att de har olika densitet.
    sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5tt_(matematik)
  • Cocco
    Themis skrev 2009-06-24 22:41:03 följande:
    Slutsats så långt i tråden: Allmän rösträtt kan ha varit alla tiders sämsta idé...
    äsch hon röstar ju inte i samma land som vi ;)
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 22:50:27 följande:
    använder du wikipedia som källa? en sida där alla kan skriva själv...
    Ja tro det eller ej men ofta är den ganska bra för information. Källor ska ju givetvis alltid kollas en extra gång på andra ställen men jag finner ofta wiki som ganska hjälpsamt.
    Dock tror jag ju inte på att göteborg är byggt på tiramisu men det kanske du gör om du läser det på wiki.

I detta fallet som kommer inte definitionerna på massa, volym och densitet att skilja sig från physics handbook men jag antar att du inte har den lika lättillgänligt som jag har.
    Eller data & diagram som också beskriver bland annat densitet.
  • Cocco

Jag undrade precis om det fanns fler idioter på FL som tur var så var det samma gamla tråd.

Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?