Inlägg från: LillaMjau |Visa alla inlägg
  • LillaMjau

75 gram = ? deciliter?

Bara för att ställa till det... Kattis1984: Vi har 1 kilo bly och ett kilo bomull. Hur stor volym bly har vi och hur stor volym bomull har vi? En liter (dvs 10 deciliter) av varje?
    För är det så, då har mina kollegor som faktiskt är Norska sivilingenjörer räknat fel på varenda olja/gas-plattform ni har där ute i Nordsjön....
    Hehe... rolig (morsom) tråd detta...

• LillaMjau

Jag tror (är dock ingen kemist...) att rättså mycket man har med sig på planet (och som man ska ha i påsen) skiljer sig i densitet från vatten. Typ olika sorters hudkräm, mascara och annat. MEN på de flesta förpackningar går det att hitta både vikt och volym på innehållet. Eftersom det endast är volymen som är intressant i detta tillfälle kan man, om man är osäker, ta en tom förpackning som man vet innehåller

• LillaMjau
    Wilowa skrev 2009-06-24 22:27:44 följande:
    Inte om båda väger ett kilo!
    Ha! Jösses! Du tog orden ur munnen på mig...
  • LillaMjau

däremot stämmer det att bly har högre DENSITET än bomull... Men 1 kg är alltid 1 kg, oavsett material...

• LillaMjau
    Cocco skrev 2009-06-24 22:33:31 följande:
    Släpp dem på foten ska du se ;)
    Hehe... 1 kg är väl alltid 1 kg? Sen kan jag hålla med om att 1 kg bly känns nog mer (högre hårdhet, mindre volym således en mindre träffyta på tån och genererar alltså ett högre tryck på tån) än 1 kg bomull (mjukare, antagligen mycket större volym, mjukheten ger också en dämpande effekt som gör att mycket av rörelseenerkin absorberas i materialet). Men vi är väl inte här för att diskutera fysik? ;)
  • LillaMjau
    Themis skrev 2009-06-24 22:41:03 följande:
    Slutsats så långt i tråden: Allmän rösträtt kan ha varit alla tiders sämsta idé...
    Roligt, roligt! håller med, den här tråden har spårat ur totalt. Vi kan väl bara nöja oss med att konstatera att det där med vikt, volym och densitet är knepigt att håll koll på i huvudet.
    Men för att hjälpa TS, gör som du planerade och köp egna små flaskor som du häller över dina pryttlar i så slipper du oroa dig.
    Och mig veterligen så OM handbagaget vägs görs det vid incheckning och då ska den lilla påsen med små, söta flaskor vägas med. Så ja, dom räknas med i handbagagets vikt. Men jag har aldrig (förutom på charter) varit med om att dom har vägt handbagage, så det är nog lugnt! ;)
  • LillaMjau

Kattis snälla!
    Om du inte litar på Wiki i det här fallet, ta då fram dina gamla fysik och kemiböcker från videregående och repetera! Men, i det här fallet så stämmer det som står på Wiki.

• LillaMjau

Eller så kan du springa upp till NTNU (tolkar av ditt "ä" att du är tröndersk) och fråga godtycklig professor/student där...

• LillaMjau
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 23:00:55 följande:
    bor i tronheim ja är stengt där nu.
    Men spring dit imorgon då!
Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?