• Anonym

Gå i borgen för någon?

Min syster vill att jag ska gå i borgen för henne. Ser inga problem med det mer än att jag undrar hur detta påverkar mina möjligheter att få lån? Säger banken nej till lån om jag går i borgen för min syster? Eller vet de inte ens om att jag har ett borgensåttagande?

• Svar på tråden Gå i borgen för någon?
  • Weezy

du riskerar att sätta dig själv i en skuldfälle..
    Et gott råd tala med en jurist innan du går i borgen och få förklarat vad det innebär.
    OM din syster av någon anledning inte kan betala så kommer du att bli skyldig , och kan inte du ja då är det betalningsanmärkning..
    Jag gick i borgen till en moster som jag trodde jag kunde lite på men inte alls.. hon sket i det och jag fick skuld på 46,000 INTE kul med barn och ensam utan jobb som levde på soc.. Inget illa ment mot syster din men va försiktig..

• Anonym (Risk)

Personligen skulle jag inte våga gå i borgen för någon, inte ens min syster.
    Man vet aldrig vad som kan hända. Deras ekonomi kan se bra och stabil ut, men allt kan hända/du kanske inte känner till hela deras ekonomiska läge osv.
    Kan inte de betala, så måste du, och bara risken för detta tycker inte jag är värt chansningen.

• Anonym

Ja jag är fullt medveten om riskerna och det var inte det som var frågan.

Någon som kan svara på min fråga istället för att leverera moralkakor?

• HOCHM

När man ansöker om till exempel huslån så finns det en ruta där man ska uppge om man står som borgenär för någon och hur stor summan är. Så jag tror nog att det syns på UC, är inte säker på det.

• Anonym

Om du går i borgen för din syster så blir du betalningsskyldig om hon inte kan betala. Därför tar banken hänsyn till detta om du själv vill ha ett lån, och räknar hennes lån som ditt när de tittar på din ekonomi. Om du går i borgen för henne och hennes lån är så stort att du inte skulle ha råd att betala både det och det lån du ansöker om, så kommer du att få avslag.

• Anonym

Det är ju för övrigt om du har ditt eget lån först så tittar de på om du skulle ha råd att betala både ditt lån och din systers. Om du inte kan det så får du inte borga för henne.

Anonym skrev 2009-06-24 11:44:28 följande:
    Om du går i borgen för din syster så blir du betalningsskyldig om hon inte kan betala. Därför tar banken hänsyn till detta om du själv vill ha ett lån, och räknar hennes lån som ditt när de tittar på din ekonomi. Om du går i borgen för henne och hennes lån är så stort att du inte skulle ha råd att betala både det och det lån du ansöker om, så kommer du att få avslag.
  • Joual

Jag kan inte svara på om det syns hos UC om man har lån, men jag kan berätta hur åtminstone en av de stora bankerna ser på att man är borgenär om man söker lån.

Har du gått i borgen för någon ska banken räkna med att du har utrymme för att betala även denna skuld. Det påverkar alltså ditt eget låneutrymme.

HOCHM skrev 2009-06-24 11:42:24 följande:
    När man ansöker om till exempel huslån så finns det en ruta där man ska uppge om man står som borgenär för någon och hur stor summan är. Så jag tror nog att det syns på UC, är inte säker på det.
  • Anonym
    HOCHM skrev 2009-06-24 11:42:24 följande:
    Men det är väl bra om man är borgenär, då har man ju en fordran på någon annan. Det borde ju öka ens chanser! Saken kommer ju naturligtvis i annat läge om man är borgensman, för det kan minska dina chanser att få ett eget lån.

Tänk på att t ex om din syster (mot förmodan) skulle bli arbetslös, allvarligt sjuk eller dö så är du betalningskyldig. Är det ok för dig, då tycker jag att det är ok att gå i borgen för sin syster. Men du måste vara beredd på att det kan bli så att du måste betala lånet!
  • Anonym

Märk inte ord i onödan. Det är uppenbart de "menade gå i borgen för"

Anonym skrev 2009-06-24 12:49:09 följande:
    Men det är väl bra om man är borgenär, då har man ju en fordran på någon annan. Det borde ju öka ens chanser! Saken kommer ju naturligtvis i annat läge om man är borgensman, för det kan minska dina chanser att få ett eget lån.Tänk på att t ex om din syster (mot förmodan) skulle bli arbetslös, allvarligt sjuk eller dö så är du betalningskyldig. Är det ok för dig, då tycker jag att det är ok att gå i borgen för sin syster. Men du måste vara beredd på att det kan bli så att du måste betala lånet!
  • Weezy

Det syns hos UC om du är borgenär eftersom att du blir som en "Medsökande" och lånet delvis står på dig, personligen levererade jag inte en moralkaka, tycker jag men gav dig ett råd om vad som kan hända om det går fel.. valet är ju dock ditt eget.

• Smurfan83

Ja det beror väl lite på vad du går i borgen för.
    Är det ett banklån så brukar bankerna göra en förfrågan på dig och där syns det att du har borgenförbindelse.

Men är det typ borgensförbindelse för lägenhet el liknande då syns det inte.

• Anonym
    Weezy skrev 2009-06-24 21:35:51 följande:
    Det syns hos UC om du är borgenär eftersom att du blir som en "Medsökande" och lånet delvis står på dig,
    Det tycks dock vara svårt att skilja på borgenär och borgensman, mycket förvirrande i diskussionen.

Borgenären är den som lånar ut pengar, t ex banken när man tar huslån.
  • Anonym (gör det inte)

Att gå i borgen är att gå i sorgen. Gör det inte!!!

Svar på tråden Gå i borgen för någon?