• hammoleket79

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Hej, får jag vara med här, eller måste man ha kommit igång med en utredning? För knappt två veckor sedan fick jag mitt tredje missfall i rad, det var ma som upptäcktes på rutinultraljudet. Jag trodde det skulle gå vägen den här gången när de stannat i magen så länge, jag borde ha varit i v. 13.
    Jag har fått tid för utredning i slutet av september, så nu räknar jag ner dagarna dit.
    Jag fick barn 03, mf 04, barn 05, barn 07, och nu mf i april, mf i maj, och ma i augusti.

• hammoleket79
    StoraD skrev 2009-08-31 07:44:11 följande:
    tjojoo grattis MB!! åh vad jag håller tummarna för dig nu, nu ska det gå!! välkommen hammoleket79! ska du påbörja en mf-utredning nu? hur går det med menseländet bettan? har den kommit igång? kram kram
    Tack! Jo, jag ska påbörja en utredning 30/9, så jag har just kontaktat gyn. på ett annat sjukhus dit jag brukat gå för att få alla journaler hemskickade. Kan ju vara bra att ha med journalerna, speciellt som jag blev kollad ganska ordentligt för 12 år sedan, när jag var 18 och inte hade fått mens ännu.
  • hammoleket79

Finesssan: Stackars barn! Jag har själv haft massvis med öroninflammationer som liten, och kommer fortfarande ihåg hur otäck medicinen var. Dessutom var den smaksatt med laktrits, så än idag hatar jag lakrits.

• hammoleket79

BettanB: Jo, jag ska göra min utredning vid Kvinnokliniken i Linköping. Sköterskan som bokade tiden åt mig sade att läkaren jag skulle få träffa var väldigt duktig på missfallsutredningar, så jag hoppas det stämmer. En kvinna var det i alla fall, vilket jag tycker är skönt när det gäller sådant här.

• hammoleket79

SisselaM: Nu har jag läst den där tråden om bakteriell vaginos, och det som förvånar mig är att ingen där påpekar att bakteriell vaginos helt enkelt betyder "bakterieinfektion i vaginan". Det finns fruktansvärt många olika bakterier, och vilken medicin man får beror ju på vilken sort man har. Om det påverkar fertiliteten är givetvis också olika beroende på vilken bakterie det är.
    Själv har jag haft bakteriell vaginos en gång, då var det streptokocker grupp A och jag fick Dalacin. De gjorde helt enkelt en bakterieodling på gyn., så kunde de se vilken bakterie det var.

• hammoleket79

Ojdå, missade visst ditt inlägg Eva Lotta. Det är nog möjligt att vara symptomfri vid bakteriell vaginos - själv märkte jag det på mer flytningar än vanligt bara. I mitt fall behövde mannen inte behandlas, men det beror nog återigen på vilken bakterie det är. Förslagsvis kontaktar du gyn. och ser om de kan kolla om du har bakteriell vaginos.

• hammoleket79

Hej a80! Jag ska till en som heter Falk. Det låter ju hoppingivande att du har fått en dotter efter att ha gått där. Själv bor jag några mil utanför Linköping, och normalt sett så tillhör jag Motalas upptagningsområde. Jag arbetar dock i Linköping. Just nu är det inget jag undrar över om kliniken, men känner jag mig själv rätt kommer jag att ha tusen frågor när jag väl varit där på första besöket. Kan jag ställa dem till dig då?

Nu har ni lyckas skrämma upp mig med allt prat om att bakterier kan framkalla missfall. Inser att jag haft snorgula/gröna flytningar lite då och då i två års tid (dvs efter senaste barnet). Läste på sjukvårdsrådgivningens hemsida och där stod det att har man det bör man kontakta läkare. Så nu har jag en tid på gyn. om två veckor för att kolla upp det. Hoppas bara att det inte är därför jag fått missfall, i så fall är det ju mitt fel eftersom jag inte kollat upp det tidigare. Å andra sidan hade jag GBS nästan från första dagen till sista i min andra graviditet, och den gick bra ändå.

• hammoleket79

SisselaM: Visst, ska rapportera hur det går. Nej, det är klart, hade jag trott att det skulle påverka missfall (vilket det kanske inte ens gör i mitt fall) så hade jag givetvis kollat upp det långt tidigare. Men jag har tänkt tanken då och då att jag borde kolla upp det, och skulle nu det vara felet så känns det lite jobbigt. Å andra sidan så hade jag ingen sådan infektion när jag fick mitt allra första missfall, och även om infektioner kan öka risken för missfall borde de ju inte ensamma orsaka tre missfall i rad ändå.

• hammoleket79

Tack a80!
    Vad gäller läkare på KK i Linköping så har jag redan träffat både bra och dåliga, men fler bra. Eftersom mitt senaste missfall slutade med störtblödning, ambulans och inläggning på KK så hann jag träffa några stycken...
    Förhoppningsvis är hon jag ska träffa tillräckligt bra på att utreda missfall i varje fall.

• hammoleket79

Hoppas det går bra idag plupp!

Angående att så många går omkring med gravidmagar jämt: ja, men vi vet ju inte hur många gånger det gått snett innan (det brukar man ju sällan berätta på jobbet). En vacker dag är det vi som går omkring med gravidmagar och andra som tittar på oss och tycker det är orättvist att det går så lätt för vissa.

PoppyLee: Låter som en jobbig barnmorska, kanske du kan byta? Det är ju inte kul att gå hos någon man inte gillar i så många månader.
    Blir lite jobbsugen när jag börjar tänka på färska studenter - själv är jag barnledig med min tvååring just nu (har sparat på dagarna).

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11