• StoraD

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

välkommen mammamys! Usch dessa mf...

krusbär: klart att du ska berätta att du tar Trombyl! Allt sånt måste ju läkare veta! Sen vet inte jag om den dos ni tar är blodförtunnande? Den dos innohep jag tar är i så låga doser att det förlorat den blodförtunnande effekten, (men den är tillräcklig för att förhindra att proppar uppstår). Men oavsett så måste ju läkarna ha hela bilden, det är ju viktigt!

Franka: ååh du är hemma nu! när är BF?

många kramar på er alla!

• StoraD

TantTingeling: jag ser att det fattas ett L i slutet (det ska vara html och inte htm), så lägg till det så ska nog länken funka!

TantTingeling skrev 2009-06-29 12:38:27 följande:
    Jag skulle ta mig i kragen och skriva in mig i behandlingstråden (även om jag ännu inte är utredd och hoppas att slippa). Länken upp i TS funkar inte, är det bara för mig?
  • StoraD

sushikatten, hoppas att det gått bra på vul idag!

• StoraD

AH 10 juli är ju så snart! ååh så häftigt, hoppas att du inte går så långt över tiden då! Jag ska hälsa till dig från min man också!

Ang. svullna fötter så har jag fått en liten flaska kylbalsam med mint"smak" från body shop. Den är för ben och fötter och är alldeles strålande, mkt bättre än apotekets. De har en hel serie med pepparmintssvalkande historier för fötterna! Nu låter jag helt reklamig, ursäkta det! men de är faktiskt bra, den jag har är "pepparmint reviving leg gel". Hade jag bott i Sthlm hade jag tittar förbi med en sån till dig!

Bettan, hur går det för dig? Hur mår du?

Franka skrev 2009-06-29 16:49:26 följande:
    BF är 10 juli, om knappt två veckor... Men jag går nog rejält över tiden, alla i släkten har gjort det. Krus - vändningen lyckades, så nu är huvudet neråt. Solen klarar jag i små doser, men visst blir fötterna svullna utan stödstrumpor. De där knölarna man brukar ha på sidan av vristen är som borta, ser ut som jag vrickat båda fötterna Suchi - hur gick det idag?
  • StoraD

Nä sushikatten, så tråkigt

Bettan: jag förstår dig, och de där BF-datumen gör inte saken bättre. Jag tog inte reda på BF 3:e ggn jag var gravid just för att slippa det, och nu samma sak 4:e gången, jag väntade in i det sista med att räkna ut det.
    Jag misstänkte att Leif skulle säga så, till oss sa han 2 normala cykler, han talade om en förhöjd mf-risk om man blev gravid för nära inpå. Jag tyckte att det var hemskt att vänta, inte alls skönt med ngn paus. Det blev ju inte bättre av att det sedan tog över ett år innan jag faktiskt blev gravid igen. Men egentligen tror jag att det är klokt, och kan man lyckas pausa lite är det ju bra, jättebra. Man är ju helt galen ändå när man plussar, har man dessutom precis haft ett mf så kan det säkert vara riktigt tungt (jag har ju själv haft rätt lång tid mellan mina graviditeter, så jag vet inte).

Jag önskar att det fanns ngt jag kunde säga för att få dig att må bättre, men det är ju en riktigt tung tid i våra liv detta, jag har ju skrivit detta förr, men det är ju verkligen en livskris och man bör behandla den tiden därefter. Är man dessutom ngt av ett kontrollfreak (som jag tror många i den här tråden är) så blir det nog ännu värre, känslan av hopplöshet, av att sakna kontroll och inför den enorma orättvisa detta är - ja det är inte lätt att bära det.

Men på ngt sätt så klarar vi detta, vi har ju inte så mkt val trots allt. Och det kommer att ordna sig för dig, Dr M är ju så positiv och försök ta åt dig av det! Jag tror på dig, jag har hängt så länge i denna tråd och i andra forum, och sett flera få mf trots behandlingar - som sedan har plussat och fått behålla de små, det kommer att gå bra för dig också!

Oj, nu blev detta långt, sorry!

• StoraD

ja, så hemskt det är med de som plussat samtidigt, gudarna ska veta att min bekantskapskrets har minskat drastiskt i ljuset av dessa mf. Vänner som plussade samtidigt som jag (varav vissa därmed har 2-åringar och är inne på sin andra graviditet) kan jag inte umgås med till denna dag, det är hemskt, men det struntar jag i, jag får känna så tycker jag. ÅH det är så orättvist!! vissa av dem rökte, de bar tungt, de tog inte alls hand om sig som jag gjorde, jag gjorde ALLT som man "skulle" som gravid! och ändå så sitter de med sina stora tvååringar och inte jag! så vansinnigt orättvist!!

jag vet inte heller om det är bra eller inte att vänta, kanske inte så bra om man gjorde som jag: jag blev ju helt galen när jag "pausade", jag började följa olika indiska och kinesiska fertilitetsbehandlingar, planerade min kost in i minsta detalj (jag uteslöt allt från kaffe till gurkmeja ur kosten, och drack bara varmt vatten - inget annat ), började med olika alternativa behandlingar - och när jag inte jobbade med avhandlingen läste allt jag kunde komma över om mf, avslappnat va! Nä, men kan du försöka släppa detta lite och verkligen ta hand om dig själv och pausa, så är det jättebra, det tror jag verkligen på!

fan helvetes skit

• StoraD

ååh jag kan intyga att han verkligen är supersöt lille August! grattis igen Mr & Mrs Franka!!

• StoraD

Välkomna Burken och Bebislängtan!

Även jag går hos Dr LM i Helsingborg och är jätteglad för det! Jag har samma ordination som du, först väntade jag i två normala cykler, sedan fick jag innohep/heparin från konstaterad graviditet. Det är kanske svårt att isolera innohep som förklarande variabel, men denna graviditet, som är min fjärde, är den enda som gått längre än v. 7 (jag är i v. 31 nu). Jag vet inte om det beror på innohepen, men iom att den inte har några biverkningar för varken mig eller bebisen, så tycker jag att det är värt att testa! I ett internationellt perspektiv är det inte heller ngn ovanlig behandling, och Dr M (och andra forskare med honom) har ju en teori om varför detta ska fungera! Jag litar mkt på Dr M och om inte annat är det skönt att regelbundet träffa en läkare som är både professionell och uppmuntrande!

• StoraD

Burken: ja, jag är så glad för min behandling, och vi är många i tråden som blivit hjälpta av just blodförtunnande, så jag tror absolut att det kan ha en positiv effekt! I mitt fall är det dessutom så att jag två ggr innan (graviditet nr 2 och 3) har sett ett litet tickande hjärta, men sen blev det ändå mf! Så ngt "fel" är jag helt övertygad om att det är i mitt fall.
    Jepp, som Bettan säger så är det i sprutform. Jag är också spruträdd men det går bra, jag tar dem själv.

MWB: Som jag skrev i bloggen, jag blir verkligen ledsen för din skull. stooor kram på dig gumman. ÅÅH att livet ska vara så orättvist. fan fan fan.

Mikes brides: satans mens-elände!! aja, då är det bara att bryta ihop lite och sen gå vidare, om 14 dagar är det ÄL igen. Snart kommer det ju att ta sig!

oj, många svordomar idag! jag skyller på värmen

• StoraD

Mrs T: grattis till plusset!

Tingeling: ja man har visst bara ÄL ca 10 ggr/år, så visst kan det vara så!

MWB: ååh söta du, klart att det är jobbigt nu! Åh så ledsen jag blir för dig gumman! Ang. skrapning så vet jag inte, det är ju inte bra att göra för många skrapningar har jag förstått (var det inte Magis2 här i tråden som hade ngt bekymmer relaterat till det?) men om du inte gjort det så många ggr innan så är det väl ok. Usch jag kan inte råda dig, jag själv aldrig gjort det. Däremot har jag haft galna mastodont-blödningar vid ett tillfälle (när jag blödde i två månader och fick flera infektioner), men det gick det också... men jag vet inte som sagt!

Speransa: jag hade nog hoppat av studien och självmedicinerat + tagit prog. Men sen iofs... jag pratade med min Dr M om det och han menar på att det är viktigt att ha en läkare som man går till regelbundet om man haft flera mf, just för att lindra stress och oro. Och det är verkligen guld värt med dessa regelbundna träffar, det måste jag säga. Så det talar ju för Boråsstudien... jag vet inte.

("jag vet inte" är mitt standardsvar märker jag! )

Rörande dina frågor om medicinering: Jag självmed. inte, utan jag tar innohep på ordination av min läkare inom region Skåne (min Dr tror att trombyl är otillräckligt, om man inte har en diagnos vill säga). Vidare tar jag Folacin. Jag hade prog men tog dem inte denna gång (jag fick inte utskrivit fram till v. 12 och ville inte börja en behandling som jag sedan slutade för tidigt, så jag avstod helt). Dr M tar emot patienter även från andra landsting om man kan hitta en kontaktperson, och bor du i en storstadsregion ska det inte vara några problem. Jag förmedlar gärna kontakt om du är intresserad.

Rörande andra frågor: nej jag tränade inte förrän kanske v. 18, och då är jag ändå sån som brukar träna lite, och vi kör med avhållsamhet (på sexfronten alltså). Avhållssamheten stör mig verkligen inte måste jag säga, efter att ha försökt bli med barn i över ett år i kombo med avhandlingsstress och en lindrigare depression, så är jag bara glad att slippa eländet! åh så hemskt det låter , hoppas att jag, efter dessa tre år, kan få en normal syn på sex igen!

Bettan, SSRI är kanske inte dumt, jag tror Idun har lite tankar och erfarenheter kring det där. Stor kram till dig, jag förstår verkligen att du har det tufft nu!

DND: vad är era planer framöver gumman?

kramar till er andra också!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11