• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11.

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.htm

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-29 16:32
    Tryckfelsnisse har gett sig till känna.

Behandlingslistan, del 7 saknar ett l i slutet av länken. Detta är den korrekta länken:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
  • hammoleket79

Sparken: Måste tyvärr erkänna att jag inte vet vad mola är. Det låter inte som något bra, så jag hoppas allt går "bra" på fredag (om man nu kan kalla något bra i din situation). Tänker på dig.

Jag har inte kunnat sova ordentligt på två nätter nu på grund av magsmärtor, och haft ont hela dagarna också. Var in till gyn. idag, och det är troligtvis infektion i livmodern efter skrapningen. Suck, tar ma:ts efterdyningar aldrig slut?

Har fått reda på att man kan utredas i Motala också, så om jag inte gillar läkaren jag ska träffa i Linköping om två veckor kan jag be att få bli överförd till Motala istället (tillhör egentligen Motalas upptagningsområde). Jag misstänker att jag kommer att få en ganska liten utredning, jag har ju bevisligen fått barn förut så en del tester kan nog uteslutas direkt. Ska också ta en titt på Finesssans lista.

• Sparken

Hammoleket79 - en mola är en typ av cellförändring som iofs oftast är ofarlig men som kan vara farlig (cancertyp vad jag förstått). Även om den är ofarlig innebär en mola att man får graviditetsförbud i minst 6 månader!

• Strix

Hammoleket - vad jobbigt med infektion. Ja, MA är jävligt segt. Se till att få medicin bums.

• Lycka77

Jag tycker att det har varit underbart med allt stöd i den här tråden, både före och under min graviditet. Nu när min lilla är här känner jag att det ibland inte passar sig att skriva allt vad man känner i tråden, men känner även att det skulle vara synd att tappa er underbara tjejer.

Jag vet att det diskuterats förut, men jag tog mig friheten att skapa en tråd för oss som fått våra efterlängtade barn, hoppas ingen tar illa upp, och jag hoppas att alla så småningom kommer att kliva över dit!

Inget hindrar ju såklart att man är aktiv i båda trådarna om man vill.

Hoppas ni tittar in!

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Mikes bride

Tack alla söta för grattis och lyckönskningar!
    Igår kväll tog jag min första spruta. Tyckte faktiskt inte att det gjorde så ont, sved lite bara. Men, herre jösses vilket blåmärke jag har idag! :-0 Jag hoppas ju så klart i alla fall att jag får fortsätta i MÅNGA månader till, även om jag nog kommer att se ut som en blåsmurf!

Sparken: Jag skickar lite tur till dig och hoppas att det inte är en mola.

Hammoleket: Aj, aj för infektion. Det låter klokt av dig att vara väl förberedd inför utredningen. Det blir lätt att man blir lite ställd och köper det dom säger för tillfället.

• Irma

Icka: Nej jag är inte patient hos dom sen innan. Blev det efter 3 ma. Hoppas verkligen att vi får något värt kalla hjälp!

Bettan: Tror inte att proteinC och apc resistens är samma sak? APC resistens får man väl av faktorV? jag vet inte är så kass på sånthär. Det var min kompis som läst molekylärbiologi som tyckte jag skulle ta dom tre (protein c, protein s och faktor V), att de kunde påverka (hon fick läsa Beers bok ) Ska man maila DrMM och fråga om APC kanske? Vågar man det... Orkade inte nämna MTHFR för DrBE när hon hade sån attityd till tester som hon hade.... Känner mig så trött och ledsen på att jaga,läsa,ifrågasätta, diskutera och försöka förstå

Sparken: Hoppas inte det är mola! Härligt med en vettig läkare! Dom växer inte på träd!

Hammoleket: Jäkla skitinfektion då

• BettanB

Irma: jo, jag tror att det är samma. APC resistens har i vart fall med protein c att göra. Behandlas med blodförtunnande.
    Dr MM har tydligen tröttnat på oss med mf och har helt övergått till att jobba med IVF. Lite coolare tydligen. Sambon försökte nämligen fixa teltid maa min "mensbrist". Fick tid med någon ny läkare nästa fredag. Håller med om att det är SÅ tröttsamt att jaga, läsa och ifrågasätta. *suckar*

MB: Det är verkligen SÅ härligt. Så glad för er skull.

Piratpartist, javisst!
  • Finessan
    feia skrev 2009-09-16 14:12:11 följande:
    Sparken - skönt ändå att få det testat med en gång. Jag fick också kollas för mola vid förra MA. Är jag helt lost? Fattar inte vad Finessans lista är.
    Som sagt, min lista på prover finns i en blogg. Gå in bland mina bloggar och in på den som heter Mf-utredning, prover.

Listan har valsat runt ett tag nu och har fått följa med flera, flera till läkaren. Det är bra. Jag är glad över att min lista har kommit till användning och det gör inte ett dugg att du pratar om min utredning, Sparken. {#lang_emotions_kiss}

Sparken, jag hoppas att det inte är mola. Det vore väl själva fan i så fall. Bra med bra läkare iaf!

Imorgon ska jag intervjuas för uppsatsen. Jag ser fram emot det samtidigt som jag inser att det kommer att bli jobbigt. Jag har fortfarande sår efter det som jag har gått igenom och jag blir så otroligt ledsen när jag tänker på det. Det var så smärtsamt, så smärtsamt...
  • Sparken

MB - Ja sprutorna svider lite och jag blev också blå på magen av dem, blå och gul efter ett tag när vissa blåmärken är på väg bort. Men det är det ju värt när belöningen kommer

Finesssan - skönt att du inte tog illa upp, det trodde jag nog inte heller egentligen! Vet du hur fel på de olika värdena behandlas?

Vi skulle egentligen åka till fjällen med mina föräldrar nu i helgen men ställde in eftersom jag ska skrapas på fredagen. EFtersom det kändes fel att ljuga för dem så berättade vi om ännu ett missfall. Mamma började gråta och sa att det är orättvist att vi är så hårt drabbade av missfall. Det är skönt att de vet samtidigt som det kändes skönt att bara jag och sambon visste innan. Jag tyckte det var en jobbig press att folk visste när vi försökte få E som det skulle vara skönt att slippa nu. Fast som mamma sa blir det ingen press nu heller eftersom E fortfarande är så liten att ingen "förväntar" sig syskon redan. Dessutom är det ju bara mina föräldrar som vet, de har fem år mellan mig och min bror, så ingen press där.

oj, vad jag babblar och vad tiden går. Ska nog hoppa i säng!! kram och god natt!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11