Marsvin - Raser? Dräktig?
Är inte helt ny på marsvin inom skötsel av dom, men detta med raser, färger, teckning, dräktighet, kön osv är något som är helt nytt för mig. För som sjuåring var man inte nå intresserad av sånt.
Är nämligen så att karln i hushållet här chockade mig med att komma hem med två stycken marsvin. Jag själv trodde han hade handlat fryst foder åt ormarna, men nej livs levande marsvin som INTE var tänkt åt ormarna! Var bara rena rama turen att kaninburen stod ledig eftersom kaninerna bor ute under sommaren! Men inga bannor för det inte, han vet ju att jag pratat om att jag velat ha marsvin igen, så jag vart ju jätteglad, även om en aningens chockerad.
Och nu när man är äldre och visare än när man var yngre så börjar man ju självfallet fundera på detta med färger, raser, teckning, hur att se skillnad på kön osv.
Den ena honan är vad jag kommit fram till av bilder och beskrivningar en coronet, den andra eventuellt en merino eller nån korsning, blir inte klok på henne. Ska skicka med bild på dom också så ni andra får avgöra.
Men så var det det hära med dräktighet hos marsvin. Misstänker att den ena honan är dräktig då hon ungefär ser ut som ett päron, alltså ett huvud och en enorm bakre del (ungefär från bakom frambenen och hela vägen bak) och när jag löft ner henne i buren så var bröstvårtorna på henne väldigt utmärkande (ungefär som på våran digivande katthona) till skillnad mot den andra honans som knappt syntes.