• Darling06

Vad kostar det att ha huslån på 3 mille??

Jag å min sambo bor idag i ett hus i en del av Sverige men har funderingar på att flytta till en annan ort där huspriserna är högre än här.
    Vi har idag lån på ca 1,4 milj och klarar oss bra på våra inkomster.
    Lever inget lyx men har så det räcker.

Nu funderar vi ev på att flytta till orten där sambon jobbar och har tittat på hus där. Priserna är allt från 1,5 milj till 5-6 milj. Det vi fastnat för kostar strax under 3 miljoner. För mig känns det som så sjuuukt mkt pengar.
    Hur ser det ut för er som har lån på den summan? Vad betalar ni ca i månaden?

Ringde idag till banken och frågade och ca 6500 bara i ränta, ränteläget hon rknade på var strax öve 2%. (ingen amortering på det lånet)
    Den summan är typ det vi betalar idag för vårt ställe så den kändes inge farlig.
    Är bara rädd att det ska va "glädjekalkyler".. Vill inte bo med kniven på strupen..

Så summan av den här långa tråden är alltså, Vad cirka kostar det att bo i ett hus för 3 miljoner??
    Lånen alltså.. Drift osv är vi medvetna om. Bara lånen vi är nyfikna på..
    Tacksam för svar:)

• Svar på tråden Vad kostar det att ha huslån på 3 mille??
  • Barbabok

Lätt. Utan amortering då.
    3'000000 x ränta/12
    Räntan kan du bara själv spekulera i förstås
    2% ränta= 5000/mån
    5% ränta=12500/mån

Tillkommer, driften som du redan vet.

• jale

Att räkna på dagens låga ränta är inte så intressant om ni har för avsikt att ha råd att bo kvar även om ett år eller två. Tänk på att för mindre än ett år sedan var bolåneräntan uppe i ~6,5 %* så man bör räkna med att åtminstone klara uppåt en 8 %. Det blir för ett 3 miljoners lån 20000 kr/mån i räntor, med inräknat ränteavdrag 14300 kr/mån (om jag inte räknat fel).

* 3-månaders räntan hos Swedbank www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,194343,00.html

• Darling06

Ja hugaligen;) Så mkt pengar i månaden bara i att bo.. Nja.. Vi får nog tänka om kanske. Vet ju att räntan är otroligt låg nu..
    Tänker bara på alla de som bor i ex Sthlm där man inte får ett hus för under 5 mille nästan, HUR har de råd?? Är alla som bor nedanför låt säga, Uppsala, miljonärer?
    Ja, tack iaf ni som svarat:)

Förresten, hur menade du med ränteavdrag? Är det skattereduktionen du menade? Idag har vi så att vi betalar allt å sen får tillbax när deklarationen är klar.

• CUS

Det är väl kanske inte så som många tycks tro att alla i Stockholm är miljonärer. Däremot har man fått vänja sig vid att lägga betydligt större delen av sin inkomst på just boendet. Roligt är det inte. Särskilt inte om man är ensam och inte har någon att dela det med. Att ha en boendekostnad på 5000 kr var bara för att bo i ett hus (som i ditt exempel) vore som en dröm....

Svar på tråden Vad kostar det att ha huslån på 3 mille??