• Anonym (Bulle)

Hjälp! "Bulle" i underlivet

Hej!

Jag upptäckte i morse när jag duschade och rakade underlivet (händer väldigt sällan) att jag var väldigt svullen på höger sida av underlivet där fram där håret är. Svullnaden har ungefär storleken av en pingisboll, men är mer oval. Är jätterädd att det ska vara cancer Har inte hunnit ringa vårdcentralen idag utan ska ringa dem i morgon, men tills vidare så skulle det kännas bra att höra om fler har varit med om samma sak? Kan det bli så ibland? Jag är gravid också, vet inte om det spelar roll i sammanhanget. Och är det för övrigt vårdcentralen man ska ringa, eller mer någon barnmorska eller gynekolog?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Hjälp! "Bulle" i underlivet
  • Anonym (Bulle)

Anonym #8: Försökte känna om jag kunde röra på den, men när jag känner efter ordentligt så känns det inte riktigt som en knöl, så jag antar att det bara är en svullnad...

Lakriz: Nej, men jag vet ju inte hur länge jag har haft det här. Det var därför jag skrev att det är väldigt sällan jag rakar underlivet, jag kan ju alltså ha haft det där jättelänge utan att ha märkt något

Anonym #10: Okej, kan man få ljumskbråck när man är gravid alltså? Är själv i sjätte månaden nu.

• Anonym

Ja, det var inte helt ovanligt heller sa läkaren. Underlivet och vävnaderna runt omkring utsätts ju för ett ganska så stort tryck under den senare delen av graviditeten. Jag har burit båda min barn långt ner (så att säga) och det var troligtvis det som orsakade mitt ljumskbråck.

Om du är orolig tycker jag att du ska boka en tid hos din vårdcentral, så att du kan få en remiss till rätt läkare (kommer tvärr inte ihåg vad de kallas längre). Bättre att kolla upp än att gå och oroa sig i onödan.

• Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:17:04 följande:

Hej!Jag upptäckte i morse när jag duschade och rakade underlivet (händer väldigt sällan) att jag var väldigt svullen på höger sida av underlivet där fram där håret är. Svullnaden har ungefär storleken av en pingisboll, men är mer oval. Är jätterädd att det ska vara cancer Har inte hunnit ringa vårdcentralen idag utan ska ringa dem i morgon, men tills vidare så skulle det kännas bra att höra om fler har varit med om samma sak? Kan det bli så ibland? Jag är gravid också, vet inte om det spelar roll i sammanhanget. Och är det för övrigt vårdcentralen man ska ringa, eller mer någon barnmorska eller gynekolog?Tacksam för svar...
    jag har precis skrivit en tråd om exakt samma sak!

har samma som dig, upptäckte det igår kväll när jag var på toa.
  • Mcmajjsan

Svullen körtel skulle jag gissa. Ta det bara lugnt!

• luddigamaskrosen
    Hybr1d skrev 2009-06-24 18:21:49 följande:
    Jag hade en knöl där nere, var bartolinit, det är en bartolinis körtel som blivit tilltäppt, det var ofarligt och försvann av sig själv. Det sitter nedanför slidmynningen gentemot rumpan.
    Jag hade exakt samma sak en gång. Det försvann också av sig själv! Så TS du behöver nog inte ha panik men ring ändå VC imorgon om du känner dig orolig så dom kan kolla.
  • Anonym

skriv gärna här ts. hur det gick med läkaren eftersom jag har likadant.
    Lycka till

• NoMercy

Antar att den inte gör ont.
    Hade liknande och det var åderbråck pga graviditet. Det blir tyngd neråt. Men ljumksbråck kan det ju också vara såklart.
    Ring och rådfråga så du slipper gå och vara orolig.

• Anonym (Bulle)
    Anonym skrev 2009-06-24 23:12:11 följande:
    skriv gärna här ts. hur det gick med läkaren eftersom jag har likadant.Lycka till
    Jag ska träffa en läkare kl. 10.15 idag, återkommer i eftermiddag/kväll med vad han/hon sa´.
  • Anonym (ingen fara)

Tror inte du behöver oroa dig, jag fick en sån och det var pga att jag var med barn, menar inte att du är det men det kan bli så när du ska ha mens snart osv!

• Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-25 08:49:04 följande:

Jag ska träffa en läkare kl. 10.15 idag, återkommer i eftermiddag/kväll med vad han/hon sa´.
    va bra Hoppas det går bra.
Svar på tråden Hjälp! "Bulle" i underlivet