Anonym (Deppi) skrev 2009-06-25 18:37:03 följande:
Anonym (mammamu) skrev 2009-06-25 18:10:56 följande:
Tack för att du förklar för mej :)det är så jobbigt när man pratar med någon från fsk i telefon för det är oftast helt obegripligt.Men allt är så luddigt just nu. och det min handläggare sa till mig var att de behövde mer medicinskt underlag.? va menas med det? är det mer symptom på min sjukdom eller någonting annat?Det är typiskt att man skall ha fått en läkare som inte kan utrycka sig bra skriftligt.han har förklart min sjukdom ungefär som på ett barns nivå. det är därför jag vill byta.Men en sak som jag inte förstår också är hur man skall förklara hur tex ens sömnproblem gör att min arbetsförmåga är nedsatt... för mig som är vanlig dödlig människa känns det som att det borde man ju förstå att sömnbrist/sömnproblem gör så att arbetsförmågan är nedsatt pga. att jag går som en zombie på jobbet hela dagarna och inte knappt hålla ögonen öppna...Haka inte upp er på sömnbrist nu jag ville bara ge ett exempel.
Att behöva mer medicinskt underlag kan betyda att det behöver kompletteras från läkaren (då borde du få en kopia på brevet till läkaren hem till dig) eller så kan det betyda att tiden på din sjukskrivning gått ut och därför behöver förlängas. Jag antar att det är det första allternativet som gäller i detta fall. Handläggaren anser alltså att det intyget från läkaren är för dåligt för att medicinsk bedömning ska kunna göras eller så saknas det uppgifter som MÅSTE finnas på intyget. Symtomen (d v s status - det läkaren hittar) samt hur det påverkar arbetsförmågan är det viktigaste på intyget (för själva bedömningen).
Vad gäller sömnbrist/sömnproblem så säger jag igen att det i sig inte bedöms påverka arbetsförmågan. Jag, som har två barn under tre år, har t ex en jävla sömnbrist och sömnstörningar. Jag är trött, förvirrad, har svårt att koncentrera mig ibland, minns saker dåligt - men jag är inte sjuk. Jag är "bara" småbarnsmamma. Jag har alltså full arbetsförmåga, både enligt FK´s regler och mig själv.
Läkaren SKA alltså hitta status/symtom som visar att dina sömnstörningar sätter ner din arbetsförmåga. Jag vet inte vad du jobbar med eller vad han "hittat", men det är den princip som gäller.
Det räcker alltså inte att skriva "koncentrationssvårigheter", "trött", "nedstämd" etc. för det är alla som är trötta och inte sover så bra.
Hoppas, återigen, att det löser sig till det bästa för dig!