• Anonym (Deppi)

nekad sjukpenning!

Åhhh om man inte redan mådde skit så gör man de ju nu!!

Är sedan en tid sjukskriven pga. depression.
    Allt började med att jag blev mobbad och utfryst samt hotad på jobbet (för att jag blev gravid)
    Min arbetsgivare sa att jan inte ville se mig igen mm...

Men nu då till försäkringskassan. Har fått avslag två gånger. Dom säger bara att det inte finns tillräkligt med medicinskt underlag för att jag skall få sjukpenning.

jag fattar inte vad dom kräver igentligen mår ju så dåligt att jag vill dö! Kul att vara gravid och känna såhär....

är det någon som vet vad försäkringskassan vill ha igentligen när det gäller depression?? känner mig helt maktlös..
    vad går dom på? ni som är sjukskrivna för depression vad har eran läkare skrivit på intyget?
    orkar inte mera nu...

• Svar på tråden nekad sjukpenning!
  • Anonym (Deppi)

Självklart så väntar jag tills i morgon på papprena, är hur tacksam som hellst att du hjälper till :)
    Jag blir så trött bara! Förstår verkligen inte hur man skall förklara hur typ min sömlöshet påverkar min arbetsförmåga förutom att jag är trött, eller hur ska man förklara hur mina panikatacker påverkar min arbetsförmåga förutom att dom finns där och gör att jag bara gråter och gråter..

• Anonym (Jag)

men ts. Du ska väl inte leta Tips/ideer i någon annans papper??? Om du inte kan säga hur din arbetsförmåga påverkas av dina besvär så är det kanske inte så illa som du vill påstå. Man kan inte säga att man lider av depression och sedan inte kunna tala om hur det påverkar ens förmåga att leva normalt.
    Ta kontakt med din läkare och förklara hur det ligger till och be få träffa ytterligar läkare för bedömning av din hälsa.

Utifrån dina senaste inlägg tycker jag att det osar lite bedrägeri...Man använder inte andras läkarintyg.

• Anonym (Deppi)

men du de e klart jag inte ska använda hennes intyg! Va tror du igentligen!!

vill bara veta på ett ungefär vad det står där och jämföra med mitt.
    Det är mycket som står på mitt läkarintyg som jag inte har skrivit här!

Och de e ju inte direkt så att jag kan säga till läkaren vad han ska skriva på intyget det bedömmer han ju själv utifrån mina symtom. Vill bara komma fram till om de e min läkare som är okunnig eller ej.!

Vill ju se om det är något som överensstämmer med mitt intyg, annars ska jag ta och vända mig till en annan läkare som inte formulerar sig som en potta.

• Anonym (mammamu)

Anonym (Deppi) skrev 2009-06-24 22:18:09 följande:

Jobbar du på försäkringskassan?Min läkare är ju inte den bästa kanske han har nog lite svårt att formulera sig och jag är helt tom i huvudet.känns så svårt att förklara hur mina tex. panikatacker gör så att min arbetsförmåga är nedsatt.
    Ja, jag jobbar med sjukpenning...
  • Anonym (mammamu)

Anonym (Deppi) skrev 2009-06-24 22:40:11 följande:

Åhh de vore jättesnällt om du hittade papprena.funderar starkt på att byta läkare faktiskt.. men kan inte försäkringskassan kräva att det är samma läkare som skriver intygen?
    Vi bryr oss inte alls om vilken läkare det är som sjukskrivit. När det gäller vissa sjukdomar så står det dock i socialstyrelsens rekomendationer att den försäkrade bör vara sjukskriven av tex en neuvrolog eller en psykolog/psykoterapeut.

Läkarna har också socialstyrelsens beslutsunderlag som stöd, det kan din läkare använda sig av. Där står det hur länge en person bör vara sjukskriven för en viss åkomma, det står också rekomendationer om vad som bör vara uppfyllt för att sjukdomen ska kunna fastställas samt i vilken grad den försäkrade bör vara sjukskriven/jobba med just den sjukdomen. OM läkaren sjukskriver den försäkrade längre än beslutsstödet rekomenderas så ska det stå på intyget varför...

Jag blir lite irriterad ibland eftersom det oftast är vi på FK som får "skit" för att sjukskrivningarna inte går igenom. INGEN verkar lägga någon vikt på läkarnas (o)förmåga att skriva det de ser eller INTE sjukskriva de som faktiskt inte bör vara sjukskrivna... eller kanske hitta rätt diagnos.
  • Anonym (mammamu)

Anonym (Jag) skrev 2009-06-25 08:38:34 följande:

men ts. Du ska väl inte leta Tips/ideer i någon annans papper??? Om du inte kan säga hur din arbetsförmåga påverkas av dina besvär så är det kanske inte så illa som du vill påstå. Man kan inte säga att man lider av depression och sedan inte kunna tala om hur det påverkar ens förmåga att leva normalt. Ta kontakt med din läkare och förklara hur det ligger till och be få träffa ytterligar läkare för bedömning av din hälsa. Utifrån dina senaste inlägg tycker jag att det osar lite bedrägeri...Man använder inte andras läkarintyg.
    Jag håller med dig i sak. OM TS läkare inte "hittar" mer så kanske det är så att TS, trots sin sjukdom, har arbetsförmåga. Och det är arbetsförmågan som vi på FK bedömer. Det är så jag resonerar när jag bedömmer rätt till sjukpenning. D v s jag ifrågasätter ALDRIG om sjukdom föreligger, jag tittar bara på om personen, trots sina symtom etc. kan arbeta, söka jobb, studera eller vad man nu gör... Det är det som är mitt jobb, inte fastställa sjukdom. För det är jag ju inte utbildad till .

Vad gäller panikattacker så rekomenderas att man INTE är sjukskriven så länge och inte på heltid eftersom det faktiskt kan förvärra tillståndet.
  • Anonym

Är så fascinerande att så många kan skaffa barn på löpande band och ta hand om dem dygnet runt men de har absolut INGEN arbetsförmåga...

• Anonym (Deppi)

Anonym (mammamu) skrev 2009-06-25 18:10:56 följande:

Anonym (Jag) skrev 2009-06-25 08:38:34 följande:
    Jag håller med dig i sak. OM TS läkare inte "hittar" mer så kanske det är så att TS, trots sin sjukdom, har arbetsförmåga. Och det är arbetsförmågan som vi på FK bedömer. Det är så jag resonerar när jag bedömmer rätt till sjukpenning. D v s jag ifrågasätter ALDRIG om sjukdom föreligger, jag tittar bara på om personen, trots sina symtom etc. kan arbeta, söka jobb, studera eller vad man nu gör... Det är det som är mitt jobb, inte fastställa sjukdom. För det är jag ju inte utbildad till .Vad gäller panikattacker så rekomenderas att man INTE är sjukskriven så länge och inte på heltid eftersom det faktiskt kan förvärra tillståndet.
    Tack för att du förklar för mej :)
    det är så jobbigt när man pratar med någon från fsk i telefon för det är oftast helt obegripligt.

Men allt är så luddigt just nu. och det min handläggare sa till mig var att de behövde mer medicinskt underlag.? va menas med det? är det mer symptom på min sjukdom eller någonting annat?

Det är typiskt att man skall ha fått en läkare som inte kan utrycka sig bra skriftligt.
    han har förklart min sjukdom ungefär som på ett barns nivå. det är därför jag vill byta.

Men en sak som jag inte förstår också är hur man skall förklara hur tex ens sömnproblem gör att min arbetsförmåga är nedsatt... för mig som är vanlig dödlig människa känns det som att det borde man ju förstå att sömnbrist/sömnproblem gör så att arbetsförmågan är nedsatt pga. att jag går som en zombie på jobbet hela dagarna och inte knappt hålla ögonen öppna...

Haka inte upp er på sömnbrist nu jag ville bara ge ett exempel.
  • Anonym (mammamu)

Anonym (Deppi) skrev 2009-06-25 18:37:03 följande:

Anonym (mammamu) skrev 2009-06-25 18:10:56 följande:
    Tack för att du förklar för mej :)det är så jobbigt när man pratar med någon från fsk i telefon för det är oftast helt obegripligt.Men allt är så luddigt just nu. och det min handläggare sa till mig var att de behövde mer medicinskt underlag.? va menas med det? är det mer symptom på min sjukdom eller någonting annat?Det är typiskt att man skall ha fått en läkare som inte kan utrycka sig bra skriftligt.han har förklart min sjukdom ungefär som på ett barns nivå. det är därför jag vill byta.Men en sak som jag inte förstår också är hur man skall förklara hur tex ens sömnproblem gör att min arbetsförmåga är nedsatt... för mig som är vanlig dödlig människa känns det som att det borde man ju förstå att sömnbrist/sömnproblem gör så att arbetsförmågan är nedsatt pga. att jag går som en zombie på jobbet hela dagarna och inte knappt hålla ögonen öppna...Haka inte upp er på sömnbrist nu jag ville bara ge ett exempel.
    Att behöva mer medicinskt underlag kan betyda att det behöver kompletteras från läkaren (då borde du få en kopia på brevet till läkaren hem till dig) eller så kan det betyda att tiden på din sjukskrivning gått ut och därför behöver förlängas. Jag antar att det är det första allternativet som gäller i detta fall. Handläggaren anser alltså att det intyget från läkaren är för dåligt för att medicinsk bedömning ska kunna göras eller så saknas det uppgifter som MÅSTE finnas på intyget. Symtomen (d v s status - det läkaren hittar) samt hur det påverkar arbetsförmågan är det viktigaste på intyget (för själva bedömningen).

Vad gäller sömnbrist/sömnproblem så säger jag igen att det i sig inte bedöms påverka arbetsförmågan. Jag, som har två barn under tre år, har t ex en jävla sömnbrist och sömnstörningar. Jag är trött, förvirrad, har svårt att koncentrera mig ibland, minns saker dåligt - men jag är inte sjuk. Jag är "bara" småbarnsmamma. Jag har alltså full arbetsförmåga, både enligt FK´s regler och mig själv.

Läkaren SKA alltså hitta status/symtom som visar att dina sömnstörningar sätter ner din arbetsförmåga. Jag vet inte vad du jobbar med eller vad han "hittat", men det är den princip som gäller.

Det räcker alltså inte att skriva "koncentrationssvårigheter", "trött", "nedstämd" etc. för det är alla som är trötta och inte sover så bra.

Hoppas, återigen, att det löser sig till det bästa för dig!
  • Anonym (Deppi)

Tack så mycket för hjälpen att du lägger ner tid på mig!
    de e mycket nu nämligen.

jag skall till min läkare igen snart så att jag får ett lite mer utförligt läkarintyg.
    Känns lite lätt hopplöst nu eftersom att läkaren inte riktigt verkar veta vad han sysslar med. men men.. en sak som jag la märke till på mitt läkarintyg var att han hade stavat fel på massor av grejjer och utryckt sig väldigt dålig. han verkar lite oseriös.

Svar på tråden nekad sjukpenning!