• Hope82

svullen mage tidigt i graviditet

Hej! Är i veckan 5+4 och undrar om de är vanligt att magen svullnar upp tidigt i graviditeten???

• Svar på tråden svullen mage tidigt i graviditet
  • Nenne76

Jo, det är vanligt om man har vart gravid tidigare.

• Hope82

hehe Detta är första barnet å magen känns som en ballong:)

• Stenis

Känner igen balong magen!
    Jag är i vecka 7, min första graviditet och jag känner mig helt uppstppad! Vad jag har förstått handlar det mest om gaser.

Jag hoppas att det går över snart!!!!

• Nalleban

De e jätte vanligt jag gick nog upp 2-3kg i början. Byxorna fick jag knappt igen. Jag har hört att de e tarmarna som ställer om sig för att barnet ska få plats, men de e nog även hormonellt.

• Hope82

vart super förvånad då jag skulle ta på mig en kjol å fick kanppt igen den;)
    sambon min tyckte med att jag blitt lite svullen:)

men har med hört att de är lite gaser och tarmar osv så man får väl stå ut. trist bara att man inte sagt de till så många än..
    Menmne... vad gör man:)??

• ukochana

Samma här, folk har frågat om jag väntar tvillingar fast jag bara är i vecka 5!

• EL85

Nu är jag i vecka 11. Men så kände jag mig också när jag precis fick veta att vi skulle bli 3. Var svullen, gasig o tjock i några veckor men nu har det lags sig. Jag var öm och nästan alla byxor klämde redan från början. Nu är min mage inte lika öm längre.. Och det "magfläsk" ja hade har flyttats upp.. det står mer rätt ut nu! Men så ska det vara.

Mitt tips är att ha bekväma kläder på sig. Kanske dra ihop byxorna med gummiband eller har låg midja. Vila mycket och njut!

Får ni trög mage är inolaxol en hjälp på vägen. tar några dagar innan den fungerar men sen blir det bättre!

Lycka till!

• Issa79

Det är vanligt att magen svullnar upp i början. Mest gaser. Hormonet som gör att den glatta muskulaturen i livmodern slappnar av så den kan växa gör även att tarmarna slappnar av. Det i sin tur gör att maten ligger längre och jäser mer. Magen tenderar att jäsa ikapp Ät mkt fibrer o drick mkt vatten. För trög mage så rekommenderar jag psylliumfrön som får ligga lite i ex juice o sen dricker man det. Rör om bara så det inte klumpar.

I början av grav så kände jag mig tjock o såg tjock ut. Magen såg lönfet ut. Min söta gravidkula (bild i galleriet) började ta form under v 15 (om jag inte helt missminner mig.) Nu i v 31 tycker jag att den är perfekt o önskar nästan att den inte skulle växa med. Men m 9 v kvar så kan man nästan se kulan växa.

• Häxan surkart

Hade jättesvullen mage i början, nu har den minskat.

Svar på tråden svullen mage tidigt i graviditet