• Anonym

Jag blir irriterad på föräldrar med tjocka barn..

Ja jag blir faktiskt irriterad på föräldrar med tjocka barn.

Nu menar jag inte lite överviktig, utan barn som är rent utav feta!

Det är aldrig ett barns fel att det är tjockt, nu menar jag barn dvs under 12år.. Ja kanske till och med äldre!

Varför? Varför ger man inte sitt barn en bra start i livet?

Jo mina barn äter med skit, dom äter godis, vi äter Mc Donalds, Burger king, Pizza osv.
    Men vi rör på oss med, och däremellan äter vi nyttigt, tex kycklingsallad, fisksallad osv osv. Vist äter vi även tex falukorv och makaroner osv.
    Men vi låter det aldrig bli förmycket snask och försöker hålla en jämn balans.

Och nej vi är inte perfekta, ibland blir det mycket läsk och godis, tårta, bullar etc.

Men det jag inte kan förstå är hur man kan låta den sidan överväga så pass mycket att ens barn blir sjukligt överviktig! Jag tycker så synd om dessa barn.

Vist finns det barn med sjukdommar, men alla tjocka barn har inte sjukdommar, däremot löper dom större risk att få sjukdommar!

Varför låter man sitt barn bli sjukligt fet för?

Min bästa vännina har en dotter på nyss fylda 4år, som väger 32KG!!!
    Jag träffar dom aldrig utan att dom dricker dricka, äter godis etc. Jag blir så fruktansvärt ledsen för barnets skull, har talat med detta med mamman, som säger att hon har sådant sockerbehov att hon bara måste äta godis!
    - Men varför måste hon ge barnet sådant med?

• Svar på tråden Jag blir irriterad på föräldrar med tjocka barn..
  • Anonym

jag blir arg jag oxå. Mest för att jag var ett överviktigt barn när jag var liten och är idag oxå. Jag blir fruktansvärt arg. För mig har det förstört livet. Mamma gav mig mest korv och makaroner och lasagne och mat med grädde i. Sen fanns det alltid bullar och kakor hemma och eftersom jag var sockerberoende redan vid 2 års ålder så kunde jag inte låta bli varken mackor eller kakor och sådant. När min dotter har varit hemma hoss mormor och morfar går hon upp ett kilo under en vecka. så ni förstår hur hennes matvanor är. Eftersom jag inte tänker banta ett barn så är det omöjligt att bli av med det hon går upp när hon är hos mormor och morfar. Men endå väger hon vad hon normalt ska väga, men just nu har hon fått en mage då hon spenderat en vecka hos mormor och morfar. så nu ger jag mycket frukt och grönsaker hemma. mer än vanligt.

vad jag är så glad över är att mitt barn har så hälsosam syn på mat. hon älskar grönsaker och frukt. Får hon ett helt kex packet vid sig äter hon kanske 4 kex sen lägger hon ifrån sig kexpaketet. Men hemma hos mormor och morfar hade hon fått en bulle varje dag och dessutom en glass varje dag. och känner jag mormor rätt har hon använt grädde och fet creme fraiche i maten och dessutom stuckit till henne en kaka emellanåt.

• Marina Elena

är det inte lite genetik också? men jag tycker mig se att fle barn är tjocka nu änn för 10-15 år sen. Beror det på kost eller på att barn nuföriden bara sitter framför dator o xbox?

• ebben

håller med.
    man måste ju hjälpa de...o visst-de har säkert behov av socker,men varför har de det då?
    fast att ha smör o grädde i mat tror jag inte alls är fettbildande så,men kakor o bullar!! o mackor mellanåt..småätande är inte bra.
    äter man lagom mycket o bra mat så kan man gott ha både smör o grädde i.........

• Anonym

Jag blir också irriterad. Mötte en mamma en gång som frågade mig: -"Hur gör du för att dina barn inte ska bli som du?". Öh, ja, jag är lite tjock men jag behöver ju inte föra över mina dåliga vanor på mina barn. Mamman som frågade detta var jättetjock och så även hennes barn. Jag sa att vi (barnen) bara äter godis på lördagar och att vi äter på fasta tider, bara vatten som dryck mellan måltiderna - sådant som jag tycker är självklart, men det är det tydligen inte för alla.

• ebben

marina elena-ja,visst är det genetiskt också........ men inte för alla man ser. o förr såg ju inte barn på tv o dator-då var de bara ute o spalade boll o sprang o hade sig ,så nog tror jag det spelar in massor.

• Anonym (trebarnsmor)

Jag håller med dig ts, jag blir med irriterad när man har tjocka barn och sitter och vräker i sig hamburgare på mc donalds. Det är till 100% förälderns ansvar och man har rätt att säga NEJ.
    Stackars flickan som väger 32 kilo!!!!! Min dotter som är 7 väger 21 kilo.

JO man har faktiskt rätt att neka sitt barn godis och annat.

Vi är inte familjen duktig direkt vi fikar äter godis och dricker cola ibland med, men inte varje dag, och mina barn är normalviktiga skulle de visa sig börja bli tjocka så skulle vi direkt dra in på mkt och röra på oss ännu mer.

Mina barn promenerar mkt och 7 åringen cyklar mkt vilket hon gjort länge då jag alltid cyklar.

• Anonym (trebarnsmor)
    Anonym skrev 2009-06-25 07:17:47 följande:
    Jag blir också irriterad. Mötte en mamma en gång som frågade mig: -"Hur gör du för att dina barn inte ska bli som du?". Öh, ja, jag är lite tjock men jag behöver ju inte föra över mina dåliga vanor på mina barn. Mamman som frågade detta var jättetjock och så även hennes barn. Jag sa att vi (barnen) bara äter godis på lördagar och att vi äter på fasta tider, bara vatten som dryck mellan måltiderna - sådant som jag tycker är självklart, men det är det tydligen inte för alla.
    Exakt, jag har några kilo för kt med men för den saken skull så ger jag inte barnen en chokladkaka på måndagkvällen för att jag måste ha det, och jag kanske äter mys både frdag och lördag men det betyder inte att mina barn måste ha det, jag får vänta tills de sover.
    Oansvarigt att ge barnen massor med "skit".
  • ebben

precis-dessutom kan man se till att barnen är med på promenader,eller cyklar då de ska till kompisar mm,Inte att man skjutsar de m bil jämt...allt sånt bidrar ju.
    o visst fattar jag att de vill äta på nån grill nångång fast de är överviktiga-bara det inte blir FÖR ofta.........
    Jag är en gottegris,o mina barn med,men det är ju mitt ansvar att ändå begränsa det! klart de skulle äta godis o glass till både frukost lunch o middag om de fick bestämma............

• Anonym (chockad)

Vi var på semesterresa nyligen där vi träffade en familj med en 10-årig son som var överviktig. Han drack 10-15 cola om dagen, deras hotellrum var fullproppad med godis. Föräldrarna sa aldrig nej, de brydde sig inte ett dugg. Jag var helt chockad. Kan inte förstå sådant alls. Och vi är verkligen inte strikta alls själva, vi har inga speciella godisdagar utan äter allt men med måtta.

Jag tror att det har att göra med att vissa föräldrar är så lata att de låter barnen bestämma och orkar inte ta striden. Det är helt enkelt lättare att säga ja. Men hur ansvarsfullt är det?

• pennanjenna

Anonym (chockad) skrev 2009-06-25 09:10:59 följande:

Vi var på semesterresa nyligen där vi träffade en familj med en 10-årig son som var överviktig. Han drack 10-15 cola om dagen, deras hotellrum var fullproppad med godis. Föräldrarna sa aldrig nej, de brydde sig inte ett dugg. Jag var helt chockad. Kan inte förstå sådant alls. Och vi är verkligen inte strikta alls själva, vi har inga speciella godisdagar utan äter allt men med måtta. Jag tror att det har att göra med att vissa föräldrar är så lata att de låter barnen bestämma och orkar inte ta striden. Det är helt enkelt lättare att säga ja. Men hur ansvarsfullt är det?
    10-15?? helt vansinnigt!! tänk då så mkt socker det är i bara 1 cola...håller med den här tråden att det är förälderns ansvar att ge barnen bra mat, och helst lära barnen vad som är bra o inte bra, samt varför. och att nyttigt faktiskt kan va gott också.:) klart man ska kunna äta sötsaker, men med måtta. Och helst inte när man är hungrig...då blir det lätt att man proppar i sig, spec när man är barn.
    Om mina barn väljer att äta onyttigt när de blivit stora är det ju deras val, men så länge de inte förstår den biten, och är under min vård så är det mitt ansvar att se till att de får i sig den näring de behöver och att de mår bra i kropp och själ.
  • Anonym (chockad)
    pennanjenna skrev 2009-06-25 09:26:02 följande:
    Anonym (chockad) skrev 2009-06-25 09:10:59 följande: 10-15?? helt vansinnigt!! tänk då så mkt socker det är i bara 1 cola...håller med den här tråden att det är förälderns ansvar att ge barnen bra mat, och helst lära barnen vad som är bra o inte bra, samt varför. och att nyttigt faktiskt kan va gott också.:) klart man ska kunna äta sötsaker, men med måtta. Och helst inte när man är hungrig...då blir det lätt att man proppar i sig, spec när man är barn. Om mina barn väljer att äta onyttigt när de blivit stora är det ju deras val, men så länge de inte förstår den biten, och är under min vård så är det mitt ansvar att se till att de får i sig den näring de behöver och att de mår bra i kropp och själ.
    Ja det var hemskt, och han gick ju på högvarv hela tiden också. Vi försökte snällt påpeka till föräldrarna att cola är faktiskt vätskedrivande och inte alls bra att dricka när man är på stranden men de verkade helt ovetande. Mannen försökte ge pojken vatten och tala om att det är bra att dricka vatten men det gick sådär. De brydde sig inte helt enkelt. Inte konstigt, barnets pappa drack säkert minst lika mycket läsk han också.

Jag har själv dålig samvete ibland när jag har gått till MacDonalds för ofta eller det har blivit för många glassar. Men jag är ingen som förespråkar om morötter och inget socker utan försöker ha en normal, naturlig attityd till maten. Det har hittils funkat ganska bra. Speciellt stora flickan (4 år) är inte alls intresserad av godis, om jag glömt godis framme någonstans så ligger det antigen kvar där eller om grannbarnen hittar det så äter de upp det bums. Vi är ganska fria och det funkar för oss. Jag tror att man är framför allt själv bästa förebilden till barnen. Dricker man mycket läsk och proppar i sig massa godis på lördagar gör väl barnen det också.
  • Anonym (Tjockis)

Håller med TS helt och fullt. Är själv överviktig. Har inte varit det under hela min livstid utan hamnade i ett sockerberoende efter första barnet som jag inte lyckats ta mig ur ännu. Hur som helst så vill jag aaaldrig att barnen ska bli som jag. Det har hänt att min äldste har frågat mig varför jag är så tjock. Jag svarar honom att jag ätit för mycket godis men förklarar att godis är något man får äta om man tycker om det, men i rimliga mängder. Vi håller på lördagsgodis med självklara undantag vid högtider och kalas och även enstaka tillfällen däremellan. Är så glad att mina barn tycker om grönsaker och hellre väljer mjölk eller vatten framför läsk. Jag ska göra mitt bästa för att de inte ska hamna i samma situation som jag för det är verkligen inte lätt att ta sig ur sedan.

Svar på tråden Jag blir irriterad på föräldrar med tjocka barn..