• Yrslan

Högenergi foder för hund?

Vill ha tips på bra högenergifoder för hund då min ena hund inte går upp i vikt efter sjukdom och operation. Nu har vi fått rådet att börja med högenergi foder men jag vet inte vilken sort jag ska prova??!! Det är en djungel....

• Svar på tråden Högenergi foder för hund?
  • Rottis77

När min rottis hane inte ville gå upp i vikt efter sjukdom, fick jag tipset att testa komage, inte det roligaste att ge honom, luktade ju inte hallon direkt, men det fungerade jätte bra, han fick dessutom tillbaka sin aptit, och det va bara att blanda med den vanliga maten.

• Yrslan

Hunden äter nu Eucanuba ....
    Jag har fått rådet att ge honom högenergi torrfoder.

Komage? Var köper man det och hur mycket fick han per dag?

• Maja09

Det finns en uppsjö av foder. håller med om att det är bra att hålla sig till samma märke som innan så magen inte får en chok, men funkar inte det så finns alltid färskfoder, fråga på granngården eller i djuräffar, är lite dyrare men är effektivt och du kan blanda i den gamla maten sen och övergå mer och mer till den sennär du fått rätsida på vovven igen så du inte behöver ge honom det för alltid.
    Lycka till!

• Yrslan

Ok. Tycker att det funkar sådär med Eukanuba. Han fick äta RC veterinärfoder för mag/tarm i flera veckor efter operationen. Det funkade bra men sedan blev det sämre igen..... På foderbilens hemsida verkade Nutro Choise energi foder ha högts protein och fetthalt men man blir snurrig i huvudet av alla siffror.

• Yrslan

Tack för alla svar. ska iväg till granngården snart....

• Imox
    Yrslan skrev 2009-06-25 10:39:48 följande:
    Ok. Tycker att det funkar sådär med Eukanuba. Han fick äta RC veterinärfoder för mag/tarm i flera veckor efter operationen. Det funkade bra men sedan blev det sämre igen..... På foderbilens hemsida verkade Nutro Choise energi foder ha högts protein och fetthalt men man blir snurrig i huvudet av alla siffror.
    Svägerskan testade nutro fast ej enegi fodret och hunden hade jätte torra klr tramdynor och jätte matt päls...
  • Grådan
    Yrslan skrev 2009-06-25 09:22:16 följande:
    Hunden äter nu Eucanuba ....Jag har fått rådet att ge honom högenergi torrfoder.Komage? Var köper man det och hur mycket fick han per dag?
    Eukanuba Working and Endurance??? Det ger jag min hundar som är smala i sig själva även om dom ibland äter dåligt så tappar dom iaf aldrig muskelmassa av detta fodret.
  • Drakfisk

Min smale hund brukar få Hill's Performance-foder i perioder när han behöver mer energi, som inför vandringar och när han tappat i vikt. Det fungerar bra för honom.

• Lokatt

Det högenergi foder som har högst värden är Royal canin 4800. Det har jag använt efter operation och sjukdom hos mina hundar. Man kan fasa ut det sen och blanda med vanligt foder när de har börjat lägga på sig.
    Sen finns det ju frysfoder som är bra och lätt att få i dom oftast. Klass har en variant som heter plus som är högenergi, den har vi

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Molson Canadian

Vi har högenergifoder till tjänstehunden. Royal Canin 4800 kan vara lite för "starkt" för en sjuk hund. Vad är det för sjukdom?
    Det är relevant eftersom somliga sjukdomar innebär att det är vissa ämnen som hunden inte kan ta upp i kroppen och då behöver man se på sammansättningen i fodret i första hand och inte huruvida det är ett högenergifoder.

Vi har just börjat med ett nytt foder till alla våra hundar, Nutram. Det är ett kanadensiskt foder som vi tror ska ge goda resultat. De har även högenergifoder.

• Yrslan

Han var ju konvalesent efter operationen och fick då vet foder vilket gick bra men sedan blev han magsjuk och efter det har han inte kommit igen.

• Molson Canadian
    Yrslan skrev 2009-06-25 11:43:24 följande:
    Han var ju konvalesent efter operationen och fick då vet foder vilket gick bra men sedan blev han magsjuk och efter det har han inte kommit igen.
    Magsjuk?
    Har han fått någon diagnos?
  • Yrslan

Nej han var magsjuk en helg m kräkningar och diareé vilket hanhämtade sig från men efter det går han inte upp i vikt som han ska. Och han var ju redan mager så nu har vi fått rådet att börja ge högenergi foder.

• Molson Canadian
    Yrslan skrev 2009-06-25 13:01:07 följande:
    Nej han var magsjuk en helg m kräkningar och diareé vilket hanhämtade sig från men efter det går han inte upp i vikt som han ska. Och han var ju redan mager så nu har vi fått rådet att börja ge högenergi foder.
    Ingen förklaring till magsjukan?
    Hur gammal är han?
    Har han varit mager länge innan magsjukan?
Svar på tråden Högenergi foder för hund?