somrig lättgjord tårta/kaka för laktosintoleranta!
Jag skulle gärna vilja veta era godaste recept på kakor/tårtor till laktosintolleranta. Gärna lättgjorda saker :D Tackar!
Jag skulle gärna vilja veta era godaste recept på kakor/tårtor till laktosintolleranta. Gärna lättgjorda saker :D Tackar!
Mycket enkelt är att du köper färdiga marängbottnar, laktosfri vispgrädde och jordgubbar. Vispa grädde och blanda i några skivade jordgubbar och lägg mellan samt på. Garnera med de jordgubbar som blev över! Du kan förstås ha vilka bär som helst till detta!
P.S. Ovanstående är bra för den kan även glutenintoleranta äta.
Jag har en tårta som är lätt att göra både laktos och glutenfri...
Gör en kladdkaka, med laktosfritt margarin...
Skär loss den från formen och ställ in den i kylen.
Värm laktosfrigrädde i en kastrull och smält ner valfri laktosfri choklad. (3dl grädda, 200gr choklad).
Ställ in i kylen över natten, vispa sen till mousse, lägg på kladdkakan och lägg sedan på en marängbotten.
Blanda 3dl laktosfri grädde med 1 dl kakao och 1dl strösocker, blanda samman dessa ställ sedan i kylskåp i 30 minuter, ta ut och vispa hårt., bre på hela tårtan och garnera sedan med vad du vill, typ jordgubbar, godisar eller ja, bara fantasin sätter gränserna...=)
Köpta bottnar är oftast laktosfria. Sedan är det hur enkelt som helst att göra fyllningar med laktosfri grädde eller liknande (soja-, havregrädde).
Jag gör det mycket enkelt för mig. Tar vanliga recept och byter ut smör, grädde och andra mjölkprodukter till laktosfria diton. Vanlig kladdkaka med laktosfri grädde är favoriten.
Ts Mamma skrev 2009-06-25 18:37:44 följande:
Ts Mamma skrev 2009-06-25 19:55:34 följande:
Ts Mamma: Jag kollade på marängbottnar på affären, men det var mjölkprotein i, det kan man inte använda då va? Och så hittade jag inte en enda choklad utan mjölk!
Finns det något annat som passar till kladdkaka?