Inlägg från: Anonym (Mamma M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma M)

Måste jag bjuda honom på blöjor?

Jag vet hur du har det, för min sons far var precis likada'n för några år sedan när sonen var mindre!
    Det är väl tragiskt nog deras sätt att ta ut sina frustrationer på den andre föräldern - som de uppenbarligen är mycket arga på. Plus att de är omogna människor som inte begriper vad ett barn behöver.
    Det säger sig väl självt att man har ett paket blöjor hemma om man har ett blöjbarn - oavsett om man har barnet hos sig bara varannan helg! Och likaså något litet ombyte i klädväg - även om den andre föräldern skickar med ombyte så är det väl enklast för ens egen skull att ha något ombyte hemma??
    Hur kan man vara så dum/snål/envis och tro att bara för att man vackert betalar sina 1273:- i underhåll i månaden (och ibland inte ens det) så är man fri från alla framtida kostnader vad gäller barnet sen!!

Jag har fått höra att när man har umgänge med sitt barn så är ju kostnaderna för den tiden oxå ett sätt att försörja barnet. Är barnet där en längre tid (tex under semestrar och lov o.dyl) så kan man ju göra avdrag på underhållet, men därutöver så är umgängesföräldern lika skyldig att försörja abrnet på "sin tid" med barnet som boendeföräldern är.

• Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2009-06-28 13:38:55 följande:
    Betalar han underhåll, är det upp till mamman att skicka med mat och blöjpr och kläder. Det sa familjerätten till mig när min dotter kom varannan helg.
    Då uppgav familjerätten fel till dig för det finns inte en chans att boendeföräldern ska vara skyldig att skicka med både mat o hygienartiklar (i detta fall blöjor).
    Det rör sig ju inte precis om "ett par" blöjor över en helg, utan det är väl ändå fler som går åt?
    Naturligtvis kan man väl som boendeföälder skicka med blöjor, hellre än att barnet vanvårdas hos umgängesföräldern - men var ska man dra gränsen?
    Om nu famrätten menar att man ska skicka med mat (vilket jag antar är burkmat då barnet är litet?) - ska boende föräldern då skicka med matlåda när barnet är större? O toalettpapper? O tandkräm? O schampo? Osv osv.

Var går gränsen?
    Är man förälder - oavsett hur ofta/lite man har sitt barn - så är det väl en SJÄLVKLARHET att tillgodose de dagliga behoven i form av mat o hygienartiklar medans barnet är där???

Att påstå o tro något annat är bara ren snålhet!
    Hur tänker du Anonym som ens har tagit upp frågan hos famrätten ifall du ska behöva köpa blöjor eller ej till ditt eget barn???? O mat?
    Fy fan säger jag, det får mig att må illa!!
Svar på tråden Måste jag bjuda honom på blöjor?