• hejentjej

hur varmt får det vara i akvariet?

nu är det såå varmt här hemma, 25 grader, och det är det nu i akvariet också
    brukar annars max va 22.

har 2 slöjstjärtar i ett stor akvarium

har en doppvärmare i men har inte börjat använda den
    kan den sänka tempraturen eller bara höja?

• Svar på tråden hur varmt får det vara i akvariet?
  • Seldonia

Den kan bara värma upp vatten och hålla det varmare än rumstempererat. Du får flytta tanken till svalare plats om du vill ha ner temperaturen.

Googla eller kolla i akvariefiskbok om du har någon sådan, det brukar stå bra med information om vilka temperaturer olika arter trivs i.

• hejentjej

flytta? den väger ju jätte mkt....

står att upp till 25 ska dem klara, då borde det väll va ok?

e orolig att de ska bli ännu varmare

• LilaRos

blir det för varmt i akvariet så kan du ju hälla i lite kallt vatten.

Och hur många grader det ska vara i akvariet beror på vad för fisk du har. Men jag hade 22-23 i mitt när jag hade..

• LilaRos

temperaturen blir ju inte ändrad fort om du är försiktig och ser till att det blandas.

När man byter vatten i akvarie utan att storstäda tanken så är ju fiskarna kvar i och det överlevde alltid mina firrar.

• hejentjej

ska man under sommaren kanske byta någon liter per dag så de får lite kyla??
    (funkar det utan vattenberedningsmedel då??)

ska man kanske släcka lampan också?
    den kanske gör det varmare

just nu är det 27 grader hemma hos oss
    och 27 grader i akvariet : /

• LilaRos
    hejentjej skrev 2009-06-29 17:56:19 följande:
    ska man under sommaren kanske byta någon liter per dag så de får lite kyla??(funkar det utan vattenberedningsmedel då??)ska man kanske släcka lampan också?den kanske gör det varmarejust nu är det 27 grader hemma hos ossoch 27 grader i akvariet : /
    Vad för medel? Det har jag aldrig hört talats om.
    Det är bara till att buta en skvätt tills du får önskad temperatur.
  • hejentjej

brukar ha sera aquatan vattenberedningsmedel vid vattenbyten (veckovis vatten bytena)

• Thaleya
    hejentjej skrev 2009-06-29 17:56:19 följande:
    ska man under sommaren kanske byta någon liter per dag så de får lite kyla?? (funkar det utan vattenberedningsmedel då??) ska man kanske släcka lampan också? den kanske gör det varmare just nu är det 27 grader hemma hos oss och 27 grader i akvariet : /
    Vattentemperaturen ska ligga mellan 12-25 C° för slöjstjärtar. Gärna kallare än 22, fast är de vana vid varmt så ha det kvar på det eller ändra gradvis. 27 grader är alltså lite för varmt.
  • Thaleya

Ja lampan gör det varmare, ni har inte akvariumet stående på ett ställe där det kommer sol på det va? för det är alltid sämre.

Byt vatten i små mängder, se till att vattnet har Ph värde 7.

• hejentjej

nej akvariet står int epå ett ställe där solen når!!!

jo det är för varmt
    men vad ska man göra??

det hjälper inte att byta vatten.
    bytte 1/5 del men tempraturen blir den samma efter en timma

• hejentjej

men lampan måste väll va tänd?
    nån sa det
    för växternas skull eller så

är det fel?==

• Thaleya
    hejentjej skrev 2009-07-03 13:06:13 följande:
    men lampan måste väll va tänd? nån sa det för växternas skull eller så är det fel?==
    Nej lampan måste inte vara tänd, jag släkte lampan varje natt när jag hade akvarium så jag tror inte det finns nått krav att den måste vara på på dagen heller.
  • Thaleya
    hejentjej skrev 2009-07-03 13:06:13 följande:
    men lampan måste väll va tänd? nån sa det för växternas skull eller så är det fel?==
    Har du ispåsar eller isbitar kan du lägga i sådanna.
  • Vofflis

När jag bodde i lägenhet och det var riktigt varma dagar stängde jag av värmaren och så lade jag i kylklampar i akvariet, men vi hade en riktigt varm lägenhet där det blev över 30 grader på dagen. Visserligen är ju slöjstjärtar kallvattensfiskar, men jag tror de klarar 25 grader, ha lite koll på hur de verkar må och kanske häll i lite kallvatten då och då...

• M Hellin

Har du inner eller ytterfilter?
    När jag fortfarande hade ytterfilter så ställde jag det i en hink med kallvatten, och vid extem värme la jag även kylklampar i den hinken.

Efter det så fick et bli kylklampar i akvariet, har man inga klampar, så fungerar det med PET-flaskor med fruset vatten i, fyll dem inte helt dock då vattnet expanderar när det fryser.

Sen av med täckglasen, begränsa tiden du har tänt, om du inte gjort det redan köp en temp som mäter i vattnet och inte en som sitter på glaset, den känner av värmen i rummet också och ger inte helt pålitliga uppgifter om temp.

Svar på tråden hur varmt får det vara i akvariet?