• La vegas

Bladrost på päronträdet...

Jag har kämpat med bladrost på mitt päronträd i ca 3 år. Min man kom i kantakt med en trädgårdsmästare i förr veckan och han undrade om vi hade granar som hade enar inom 100 till 200 m avstånd. I enarna skulle det leva ett djur som på vinter levde i enarna och på sommaren i päronträden. Bara att ta upp mitt lilla träd. För alla granar har enar....

Vet någon om man måste byta jorden med???

• Svar på tråden Bladrost på päronträdet...
  • mannehund

Jag vet inte vad du menar, du dillar lite om "granar som hade enar", vad menar du med det....?
    Men så här är det om trädsorten En; Enar och päron ska du inte ha samtidigt på din tomt om du vill få en bra päronskörd. Har du en En på tomten så såga ner den så kommer päronträdet må bättre. Det räcker. Enar i omgivningen utanför tomten kan du ju tyvärr inte göra så mycket åt. Vi tog ner några enar i vår trädgård och fick fin skörd redan året efter.
    Att det skulle vara samma med gran har jag aldrig hört.

• och

Sporerna kan spridas upp till 400 meter, men det beror säkert på hur topografin ser ut med. Om man kikar under vintern så kan man se oranga kladdiga fläckar på de enar som är smittade. Det är framför allt kinesiska enar och sävenbom som är växelvärdar för päronrost. Många av enarna är säkerligen planterade på 70-talet och något förvuxna, så om du frågar snällt kanske grannen ändå har funderat på att ta bort dom?

Jorden behöver inte bytas.

Svar på tråden Bladrost på päronträdet...