• J E S S

18 månaders som slåss

Jag har en 18-månaders pojk som slåss väldigt mycke.
    han började för ca 4 månader sen när hans lillasyster föddes. Vi har en större tjej oxå så han är inte första barnet.
    Jag, som går hemma, försöker bara mata lillasyster o sen va med pojken när han är vaken. När han sover får hon sin närhet. Detta gör jag för att han inte ska bli avundssjuk, o ändå verkar han blivit det.
    Hur är det bästa sättet att få honom att sluta slåss på?

Han ska börja 15-timmars dagis efter sommaren. Jag hade först tänkt han skulle vara hemma hela tiden som lillasyster är hemma (till nästa sommarslut) men jag tror han ha mer behov av aktivitet som dagis kan ge honom o andra kamrater.
    Man blir ju inte så aktiv själv som man önskar när man går hemma med en ännu mindre. Jag kan ju inte glömma av den lilla OCH den största bara för att mellanbarnet har större behov.

Amy 000120 + Arvid 080101 + Céline 090309
  • Svar på tråden 18 månaders som slåss
  • J E S S

Måste tillägga en sak.
    Min pojk har börjat klättra ur sin spjälsäng. Har han växt ur den då?
    Vi hade tänkt flytta in lillasyster i samma rum ganska snart så de lär sig sova ihop. Men Med tanke på att han nu klättrar över OCH att han slåss så vet jag inte om jag vågar flytta in henne.
    Vad är bäst:
    *byta säng o skaffa grind och när han lärt sig somna ordentligt, flytta in lillasyster (detta alternativet tycker jag e bäst)
    *Bygga på sängen så den blir högre o då kan flytta in lillasyster
    *ha kvar sängen o att han ska lära sig att inte klättra ur...

Eller har du nått bättre förslag?

Amy 000120 + Arvid 080101 + Céline 090309
  • Barnpsykologen

Hej, att barn slåss är både jobbigt och svårt, speciellt i den situation som du är i med ett litet syskon. Att hjälpa barnet när det slår, görs bäst genom att man talar snällt och gärna tar armen eller handen och visar hur man kramas eller klappar.
    Så små barn som din pojke har inte förmåga att reglera sina känslor och impulser, därför behöver han ha styrning och hjälp med detta. Tålamod och mjuk beröring är bättre än hårda tag och skarpa röster.
    När det gäller sängen, så tycker jag att grinden på sängen ska bort när han börjar klättra ur sängen. Prova och se vad som händer när han vaknar. Det viktiga är att om han vaknar kan ta sig in till er utan att skada sig eller så. Börja med det och gå vidare med lillasysters flytt sedan.

Lycka till!

Svar på tråden 18 månaders som slåss