-
-
Svar på tråden Vi tog upp en gädda igår, vad göra med den?
-
Helsteka i ugnen
-
Mal den och gör färs. Blanda med ägg, salt, vitpeppar och något annat som smakar gott. Tex knaperstekt bacon, riven pepparrot, vitlök etc. Forma biffar och stek. Smaskens!
-
elstekt gädda fylld mad ansjovis, persilja och vitlök, serveras med smörslungadsparrispotatis och savoykål.
1 gädda fjällad och rensad
4 st ansjovis filéer
1 knippe persilja
2 st vitlök
600 -800 g sparrispotatis
Ca ½ huvud savoykål
Smör
Salt och peppar
Tillagning:
Värm ugnen till 200 grader.
Ta fram en lagom bit aluminiumfolie för att ha att slå in gäddan i.
Krossa vitlöken och grovhacka ansjovisen och persiljan, fyll sedan gäddan och lägg den på folien, gnid in salt och lägg på rikligt med smör.
Stäng paketet och ställ sedan in gäddan i ugnen i cirka 30-40 minuter. Koka sparrispotatisen.
När potatisen är färdig, tag fram en stekpanna och lägg i smör.
Låt inte smöret få för mycket färg, potatisen ska inte stekas utan bara få smak av smöret.
Lägg i potatisen och den strimlade savoykålen och slunga omkring det så allt blandas med smöret, tillsätt salt.
När gäddan är klar kan du hälla av juicerna i folien i en gryta och tillsätta lite grädda, så får du en underbar sås att servera till.
Låt smaka! -
Bränn upp den. Gädda går ju inte att äta.
-
Stoppa tillbaka den?
-
Vadå bränna upp och stoppa tillbaka? ...
Tack ni andra för recept tipsen, ska visa dom för gubben =)
-
Kändes taskigt att ta upp den ur vattnet baraZiitoo skrev 2009-06-26 18:12:53 följande:Vadå bränna upp och stoppa tillbaka? ...Tack ni andra för recept tipsen, ska visa dom för gubben =)
-
Gädda är gott, men jag är ju benfobiker typ så gädda ätes här med fingrarna
-
ge den till katten, det gör vi. gädda är inte en ätbär fisk.
-
Varför inte?Kya skrev 2009-06-26 18:15:23 följande:ge den till katten, det gör vi. gädda är inte en ätbär fisk.
-
Mina föräldrar (båda kockar) säger att gädda inte duger till nått annat än färs och knappt det...
-
Pepparrotsgädda är något som den äldre generation brukar gilla.
-
gädda är läskigt inte alls mumsigt....och ofta väldigt höga halter gift i eftersom det är en fisk som äter andra fiskar det samlas liksom där da...
-
Jag föreslår t.ex. pepparrotsgädda, eller kanske denna..
1 st gädda, ca 1 1/2 kg, rensad och urtagen
salt
2 st citroner
200 g dill
4 st schalottenlökar
10-12 skivor bacon
smör
Sätt ugnen på 200°C. Salta fisken in- och utvändigt. Skär citronerna i skivor. Grovhacka dillen. Skala och skiva löken.
Fyll gäddan med citron, dill och lök. Linda baconskivorna runt fisken.
Gnid in 1 stort ark folie med smör. Lägg fisken på folien och vik ihop till ett paket, se till att det är riktigt tätt. Stek i mitten av ugnen 30-35 minuter.
Jo, men vissa gäddor är godare än andra.Reglementet skrev 2009-06-26 16:42:17 följande:Bränn upp den. Gädda går ju inte att äta.
Gäddor som är uppvuxna i sjöar med mycket laxfiskar och i strömmande vatten (sk. strömgädda) är inte alls dumma. Däremot är gädda som är uppvuxna i insjöar med bara mört och abborre inte något särskillt. (rätt så smaklösa och vattniga) -
jo, nog är det väl ätbart. man kan äta mkt, men frågan är om man vill göra det.Zimlis skrev 2009-06-26 18:16:49 följande:Varför inte?
gädda smakar bara inte gott, hur man än tillagar den.
gå istället på coop och köp en lax. -
jag åt mycket gädda när jag var liten och jag sknar det oerhört ibland, det är jättegott!
Vet inte om dom som lagade till det var väldigt duktiga...alla kanske inte kanmen vi åt ofta det eftersom det var gott om gädda i sjön.
Tyvärr innehåller den mycket små ben... -
Det finns nog risk för att de som lagade fisken var riktigt duktiga på att laga fisk. Många kan inte laga fisk helt enkelt, inte ens många kockar.hmcc skrev 2009-06-26 18:24:39 följande:jag åt mycket gädda när jag var liten och jag sknar det oerhört ibland, det är jättegott!Vet inte om dom som lagade till det var väldigt duktiga...alla kanske inte kan men vi åt ofta det eftersom det var gott om gädda i sjön.Tyvärr innehåller den mycket små ben...
-
Det är pilligt att äta det, men jo jag tycker det är gott. Grejen med gädda är ju att det är egenfiskat - jag skulle aldrig köpa gädda i butik.Kya skrev 2009-06-26 18:22:28 följande:jo, nog är det väl ätbart. man kan äta mkt, men frågan är om man vill göra det. gädda smakar bara inte gott, hur man än tillagar den. gå istället på coop och köp en lax.
Fast jag fiskar inte gädda - ska jag fiska så är det abborre som är bytet -
Haha japp samma här. men det är mörtarna jag brukar få upp ändå.Zimlis skrev 2009-06-26 18:27:27 följande:Det är pilligt att äta det, men jo jag tycker det är gott. Grejen med gädda är ju att det är egenfiskat - jag skulle aldrig köpa gädda i butik. Fast jag fiskar inte gädda - ska jag fiska så är det abborre som är bytet
-
Ett annat tips:
Filéa gäddan, lämna skinnet kvar, salta och rök den.
Bena ur och mixa ihop med färskost så har du en jättegod smörgåspastej!
När jag får gädda i vår stuga brukar jag filéa den, salta, peppra, smaksätta med lite vitlök och citron, sen grilla på folie. Men då brukar jag få äta den själv eftersom y-benen är kvar.