Ananas
Jag har läst flera gånger nu att man ska äta ananas för att få igång förlossningen. Varför? Alltså vad händer (kan hända) om man äter ananas?
Jag har läst flera gånger nu att man ska äta ananas för att få igång förlossningen. Varför? Alltså vad händer (kan hända) om man äter ananas?
Man kan få diarre av ananas om man inte är van vid att äta det men det är inget bra sätt att sätta igång en förlossning på... Ungefär samma sak som att ta laxerande medel...
har för mig att dom hade ett repotage om det här på familjeliv om olika sätt att starta förlossningen på men hittar den inte nu bara för det..
Lycka till med allt!!
har också hört det om ananas, men om det ska ge nån som helst effekt så måste man trycka i sig typ 7st om dagen.. och jag tror mer på att man blir då riktigt kass i magen än att förlossningen kommer igång.. :P
Säger bara som så att det där med annanas o färdknäppen plus allt annat krux är bara myter annanas har jag käkat HELA MIN graviditet o INTE så lite heller. Är i v 40+5 idag fredag 26/6-09 hade tiden ute 20/6-09.
Ja ja, jag provade å äta en hel färsk ananas iallafall. Det ända som hände var att jag fick ont i munnen! Fast gott var det:P
;)
Har aldrig hört nåt om ananas och förlossning, men det är ju värt ett försök. Känner att jag provar allt just nu.
Ananas innehåller enzymet bromelain som man tror mjukar upp livmoderhalsen och sätter igång förlossningen.
Är det säkert?
Det finns mycket lite forskning. Varje ananas innehåller inte så mycket bromelain, så du måste eventuellt äta så många som sju. Den troligaste följden av att äta så mycket ananas är kraftig diarré.
Fungerar det?
Man debatterar hur bromelain påverkar prostaglandiner, vilka mjukar upp livmoderhalsen inför förlossningen. En del studier pekar mot att bromelain hämmar prostaglandin medan andra säger det motsatta. Oavsett vilket som stämmer så skulle så stora mängder ananas förmodligen stimulera tarmen och på ungefär samma sätt som ricinolja, möjligtvis sätta igång förlossningen på så sätt.
Hur gör jag?
Ananasen måste vara färsk ? konservering eller juiceextraktion bryter ner bromelainet.
baby i september skrev 2009-06-27 10:47:24 följande:
Jag ÄLSKAR färsk ananas och äter det flera gånger i veckan!! Så om det skulle påskynda en förlossning så skulle jag nog inte ens blivit gravid...
I v 35 och inte ens en kännbar sammansdragning ännu...