• RobSab

pco+lchf=bebis?

hej!
    jag har läst lite här och var om kvinnor som har haft pco och sen ätit lchf och poff blivit med bebis.
    jag undrar om det här verkligen stämmer.
    är det någon här som det har hänt för?
    hade du i så fall fler diagnoser än bara pco?
    jag har nämligen pco, nåt litet äggstockstjosan som var så lite att dom inte ens namngav det (?) och sen pyttelite endometrios, och jag behöver väl få lite hopp ;)

• Svar på tråden pco+lchf=bebis?
  • jayne doe

Det finns ingen forskning som stödjer den teorin.
    När man har pco/pco-s är det viktiga att hålla blodsockret på en jämn nivå och hålla vikten nere. Inte att stryka kolhydrater helt.

Många med pco-s kan få spontan äl, det sker bara inte så ofta.

• jagäraf

Men det finns många som rapporterar att det händer massor med olika saker med en när man äter lchf. Ägglossning kommer igång bl a och vissa, även äldre som trott sig vara förbi barnafödandet blir gravida. Vad det sen beror på vet inte jag men att lchf är ett härligt sätt att gå ned i vikt - det vet jag

• jayne doe

Det finns mängder människor som rapporterar att de aldrig tagit skada av att knarka också, det betyder inte att det är så.

• JWN

Det hände för mig. Jag gick det tio kilo med hjälp av LCHF och träning och så blev jag spontan gravid...

Har nu en liten på 8 veckor..

• jayne doe
    JWN skrev 2009-06-28 19:09:40 följande:
    Det hände för mig. Jag gick det tio kilo med hjälp av LCHF och träning och så blev jag spontan gravid... Har nu en liten på 8 veckor..
    Träningen har mer effekt på insulinresistens än någon kost så det är troligare att det är pga träningen än pga lchf.
  • Vårflickan84

Mini Söderling skrev 2009-06-28 20:17:38 följande:

vad är lchf ?
    low carb high fat.
    (man ska äta lite kolhydrater men mycket fett)
  • kantarellkisse

Vad jag kan tänka mig att det handlar om, oavsett metod, är att hålla vikten nere. Jag gick ned med något så onyttigt som cambridge innan jag blev gravid för två år sedan (missfall senare). Jag tror att det helt enkelt var det faktum att jag hade ett normalt bmi som gjorde skillnad. Så visst, testa du med lchf men förvänta dig inte att själva dieten har mirakelverkan - däremot kan det göra skillnad om du idag har ett för högt bmi (typ 27+) att du tappar i vikt. Annars mår kroppen och fertiliteten bäst av en varierad kost, lagom med vitaminer och mineraler och att man rör sig på ett normalt vettigt sätt (sitter du mycket stilla på jobbet är dagliga promenader eller träning att rekommendera, har du ett fysiskt arbete mår du gott av att inte bränna kroppen för hårt. Typ...)

• JWN

jayne doe skrev 2009-06-28 21:48:45 följande:

Träningen har mer effekt på insulinresistens än någon kost så det är troligare att det är pga träningen än pga lchf.
    Fast i detta fallet tror jag inte alls det. Jag har alltid tränat och har inte haft någon ÄL att tala om och det har varit svårt att komma ner i vikt, förutom när jag åt p.piller.

Men med LCHF/GI och med stöd av träningen så kom ÄL igång....
Svar på tråden pco+lchf=bebis?