• RobSab

pco+lchf=bebis?

hej!
    jag har läst lite här och var om kvinnor som har haft pco och sen ätit lchf och poff blivit med bebis.
    jag undrar om det här verkligen stämmer.
    är det någon här som det har hänt för?
    hade du i så fall fler diagnoser än bara pco?
    jag har nämligen pco, nåt litet äggstockstjosan som var så lite att dom inte ens namngav det (?) och sen pyttelite endometrios, och jag behöver väl få lite hopp ;)

• Svar på tråden pco+lchf=bebis?
  • JWN

jayne doe skrev 2009-06-27 13:26:30 följande:

Det finns ingen forskning som stödjer den teorin.När man har pco/pco-s är det viktiga att hålla blodsockret på en jämn nivå och hålla vikten nere. Inte att stryka kolhydrater helt.Många med pco-s kan få spontan äl, det sker bara inte så ofta.
    Däremot finns det en studie igång om kost kan hjälpa PCO-S kvinnor att gå ner i vikt och genom viktnedgången kommer ju förhoppningsvis ÄL igång....
  • jayne doe
    JWN skrev 2009-06-29 18:01:51 följande:
    Däremot finns det en studie igång om kost kan hjälpa PCO-S kvinnor att gå ner i vikt och genom viktnedgången kommer ju förhoppningsvis ÄL igång....
    Ja visst kan viktnedgång ibland få igång äl, men det beror på viktnedgången inte på dieten. Lchf har inga magiska egenskaper.
  • RobSab

tack för alla svar och fyll gärna på den som vill! :)
    tanken är väl att jag ska gå ner i vikt för att jag är lite småtjock (tack sambolivet och marabou...:P) och då har jag läst att just lchf är extra bra för pco kvinnor.
    har väl tänkt köra viktväktarna över sommaren iaf eftersom lchf är lite striktare med frukt som melon och dyl som jag gärna äter på somrarna. :)

• JWN

jayne doe skrev 2009-06-29 21:11:36 följande:

Ja visst kan viktnedgång ibland få igång äl, men det beror på viktnedgången inte på dieten. Lchf har inga magiska egenskaper.
    Men dieten hjälper till att nå viktnedgången...

När jag valde att testa GI först och gled sedan över till LCHF, så gjorde jag mitt val baserat på de medcinska artiklar, studier jag hittade om metabolasyndromet som hänger ihop med insulinrestistensen och kom fram till att bukfetman som man gärna lägger på sig när man har PCO-S har att göra med intaget av kolhyrater eftersom snabba kolhyrater påverkar blodsockret negativt och omvandlas då till fett .

Och bukfetman påverkar ju också förmågan till ÄL...
  • jayne doe
    JWN skrev 2009-06-30 11:00:22 följande:
     Men dieten hjälper till att nå viktnedgången... När jag valde att testa GI först och gled sedan över till LCHF, så gjorde jag mitt val baserat på de medcinska artiklar, studier jag hittade om metabolasyndromet som hänger ihop med insulinrestistensen och kom fram till att bukfetman som man gärna lägger på sig när man har PCO-S har att göra med intaget av kolhyrater eftersom snabba kolhyrater påverkar blodsockret negativt och omvandlas då till fett . Och bukfetman påverkar ju också förmågan till ÄL...
    Ja, visst. Men det är viktnedgången, inte dieten som är det viktiga.

Och man behöver inte utesluta kolhydrater för att gå ner i vikt. Man behöver inte ens utesluta snabba kolhydrater för att hålla blodsockret jämnt.

lchf är ingen magisk kost som helt plötsligt löser allt. Det är en diet som alla andra, eller faktiskt inte som alla andra då det finns betydligt mer forskning på andra dieter.
  • Vårflickan84
    Men dieten hjälper till att nå viktnedgången...När jag valde att testa GI först och gled sedan över till LCHF, så gjorde jag mitt val baserat på de medcinska artiklar, studier jag hittade om metabolasyndromet som hänger ihop med insulinrestistensen och kom fram till att bukfetman som man gärna lägger på sig när man har PCO-S har att göra med intaget av kolhyrater eftersom snabba kolhyrater påverkar blodsockret negativt och omvandlas då till fett . Och bukfetman påverkar ju också förmågan till ÄL...
    oj hjälp... bukfetma påverkar förmåga till ÄL...är det verkligen så?
    jag är relativt normalviktig (162cm, 56kg) men magen sticker verkligen ut!
    när jag tänker på det så är det iochmed det började växa för något år sen som jag haft oregelbunden mens...
    kanske borde ta och träna lite =/
  • jayne doe

För oss med pco-s är det så att bukfetma leder till ökad insulinresistens vilket leder till ökad insulinproduktion vilket leder till ökade halter testosteron och utebliven äl.

Det viktigaste vid pco-s är att hålla nere vikten, hålla blodsockret jämnt och röra lite på sig. Typ promenera.

Personligen tycker jag att lchf är fullständigt idiotiskt, men andra tycker säkert att det är toppen.
    Men det är ingen mirakelkur, och det är det jag reagerar på i den här tråden. Att det framhålls som lösningen men det är det inte.
    Viktminskning och jämnt blodsocker är det enda som är viktigt. Sen om man gör det via lchf eller väljer något vettigare det är strunt samma.

• Vårflickan84

jayne doe skrev 2009-06-30 11:31:47 följande:

För oss med pco-s är det så att bukfetma leder till ökad insulinresistens vilket leder till ökad insulinproduktion vilket leder till ökade halter testosteron och utebliven äl.Det viktigaste vid pco-s är att hålla nere vikten, hålla blodsockret jämnt och röra lite på sig. Typ promenera.Personligen tycker jag att lchf är fullständigt idiotiskt, men andra tycker säkert att det är toppen.Men det är ingen mirakelkur, och det är det jag reagerar på i den här tråden. Att det framhålls som lösningen men det är det inte.Viktminskning och jämnt blodsocker är det enda som är viktigt. Sen om man gör det via lchf eller väljer något vettigare det är strunt samma.
    ja det du skriver är logiskt. det viktigaste är att hålla nere vikten och blodsockret på en jämn nivå. sen hur man gör det spelar ingen roll egentligen. man ska leva sunt och inte stirra sig blint på lchf. men kul att det funkat för många!

men hjälper det att promenera för att få ner bukfetman? eller ska man träna hårt?
  • JWN

Allstå jag hävdar inte att det är en mirkelkur , men för mig var det den lösningen som hjälpte mig att komma ner i vikt, men framförallt bli av med bukfetman och att jag tränade fettförbränningstränning och inte muskelträning.

För jag vet att när jag vägde som minst, hade minst bukfetma men tränade som mest hade jag heller ingen ÄL, och antagligen berorde det på att sådan träning som jag gjorde då utsöndrade en större mängd testosteron....

Sedan vet jag flera personer som har PCO och när de äter lite kolhydrater klarar av att hålla vikten, men när de börjar äta kolisar går upp i vikt fast de tränar....

• Vårflickan84

wtin:
    vad är fettförbränningsträning? exempel? =)

Svar på tråden pco+lchf=bebis?