• Vonkan84

Ölkorv okej när man är gravid?

Var inne på www.slv.se å kollade om det är ok att äta ölkorv (som är så gott) när man är gravid men hittade inget om det?
    Någon som vet?

Älskar min familj!!!!!!!!
  • Svar på tråden Ölkorv okej när man är gravid?
  • The Kittycats

Men är vaccumförpackat ok att äta, oavsett om det är varm-eller kallrökt? Eller ska man frysa in även vaccumförpackad ölkorv först om den är kallrökt?

• La Lola
    The Kittycats skrev 2009-07-01 11:51:19 följande:
    Men är vaccumförpackat ok att äta, oavsett om det är varm-eller kallrökt? Eller ska man frysa in även vaccumförpackad ölkorv först om den är kallrökt?
    Syns inte mitt inlägg?
    Nr 6.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • The Kittycats

La Lola: Jo, och jag har även varit varit inne på hemsidan. Men jag blev förvirrad av diskussionen som kom efter ditt inlägg, om varm-och kallrökt. Du skriver att man ska frysa in om det är kallrökt, men menar du att det inte gäller om den är vaccumförpackad?Så tolkade jag ditt inlägg, och pustade ut.

• Mumin80

Är den kallrökt så fryser du den, oavsett om den är vaccad eller ej. Är produkten varmrök så är den ok, men om den är varmrökt och vaccad så är det bra att välja produkter som har långt kvar till bäst före.

• La Lola
    The Kittycats skrev 2009-07-01 12:03:03 följande:
    La Lola: Jo, och jag har även varit varit inne på hemsidan. Men jag blev förvirrad av diskussionen som kom efter ditt inlägg, om varm-och kallrökt. Du skriver att man ska frysa in om det är kallrökt, men menar du att det inte gäller om den är vaccumförpackad?Så tolkade jag ditt inlägg, och pustade ut.
    Man fryser kallrökta och torkade produkter pga ev toxoplasma som dör av fryning.
    O man ska vara försiktig med vaccumförpackat pga listeria som överlever frysning.

Är produkten varmrökt är den ok att äta utan frysning för den ev toxoplasman är död.
    Men risken för listeria kvarstår. 
  • The Kittycats

Ok, uppskattar de lite fördjupade svaren. Gick på slv:s hemsida igen, och.... vet inte om jag gör det krångligare än vad det är.... Förstår jag det rätt då, att risken för listeria kvarstår med ALL mat som inte har hettats upp innan man äter den?

• La Lola
    The Kittycats skrev 2009-07-01 12:49:37 följande:
    Ok, uppskattar de lite fördjupade svaren. Gick på slv:s hemsida igen, och.... vet inte om jag gör det krångligare än vad det är.... Förstår jag det rätt då, att risken för listeria kvarstår med ALL mat som inte har hettats upp innan man äter den?
    Listeriainfo:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • Vill Nu

Är det samma råd som gäller med ölkorv om man ammar?

• La Lola
    Vill Nu skrev 2009-07-01 13:05:45 följande:
    Är det samma råd som gäller med ölkorv om man ammar?
    Näe...listeria är ju fosterskadande.....
  • Vill Nu

La Lola skrev 2009-07-01 13:09:09 följande:

ok, så då e de fritt fram att äta =)
  • La Lola
    La Lola skrev 2009-07-01 13:09:09 följande:
    Toxoplasma skulle jag skriva.
    Men listeria är fosterskadande det oxå.
  • La Lola
    Vill Nu skrev 2009-07-01 13:10:04 följande:
    La Lola skrev 2009-07-01 13:09:09 följande: ok, så då e de fritt fram att äta =)
    Kostråd för ammande:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Svar på tråden Ölkorv okej när man är gravid?