• Verkligen

Vilken burkmat är bäst för hundar?

Varje morgon och kväll får min hund 1 dl torrfoder från ANF, har på senaste tiden börjat tillsätta 1-2 skedar med burkmat men jag undrar vilken burkmat som är mest lämplig?

Just nu äter han burkmat från Pedigree.

Kom med tips är ni snälla...

• Svar på tråden Vilken burkmat är bäst för hundar?
  • skånetös78

Jag tror att de flesta är ganska likvärdiga eftersom de inehåller runt 98% vatten. Och eftersom det handlar om en sån liten mängd så tror jag det går bra med vilken som. Ibland brukar vi köpa blandfärs när de har extrapris på det och så kokar vi den och fryser in i småburkar, perfekt att ösa på någon tsk om vovven äter dåligt!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Verkligen
    skånetös78 skrev 2009-06-27 19:58:49 följande:
    Jag tror att de flesta är ganska likvärdiga eftersom de inehåller runt 98% vatten. Och eftersom det handlar om en sån liten mängd så tror jag det går bra med vilken som. Ibland brukar vi köpa blandfärs när de har extrapris på det och så kokar vi den och fryser in i småburkar, perfekt att ösa på någon tsk om vovven äter dåligt!
    Det var ett bra tips med köttfärsen...
    Jag använder bara lite burkmat eftersom han började på att äta dåligt. Blev väl enformigt med torrfodret kan jag tro..
  • EliLeoMa

Min kompis blöter upp torrfodret med vatten sedan en tid tillbaka och hunden har börjat äta bättre.

Verkligen skrev 2009-06-27 20:00:21 följande:
    Det var ett bra tips med köttfärsen... Jag använder bara lite burkmat eftersom han började på att äta dåligt. Blev väl enformigt med torrfodret kan jag tro..
  • skånetös78
    Verkligen skrev 2009-06-27 20:00:21 följande:
    Det var ett bra tips med köttfärsen... Jag använder bara lite burkmat eftersom han började på att äta dåligt. Blev väl enformigt med torrfodret kan jag tro..
    Våre hund kan också komma i såna perioder ibland. Gäller bara att inte ösa på mer och mer av det goda för då blir de mer och mer kräsna Men köttfärs funkar bra, vi brukar även frysa in vattnet vi kokat färsen i så det blir som en "köttfärssoppa" så behövs det bara litegrann eftersom mycket smak sitter i kokspadet också!
  • Verkligen
    EliLeoMa skrev 2009-06-27 20:03:46 följande:
    Min kompis blöter upp torrfodret med vatten sedan en tid tillbaka och hunden har börjat äta bättre.
    Så gjorde vi från början när han var valp. För nån vecka sen började vi ge honom den helt torr, då åt han bättre...
  • Mamma till R o A

Ge färsk foder istället. Eller så gör du egen hundmat. Jag ger min hund BARF, idag har han smaskat på råa grissvansar

Aliquando et insanire iucundum est
  • Mrs Winter
    skånetös78 skrev 2009-06-27 19:58:49 följande:
    Bra tips.Hur länge kokar du ungefär?
  • Mamma till R o A
    skånetös78 skrev 2009-06-27 20:04:51 följande:
    Våre hund kan också komma i såna perioder ibland. Gäller bara att inte ösa på mer och mer av det goda för då blir de mer och mer kräsna Men köttfärs funkar bra, vi brukar även frysa in vattnet vi kokat färsen i så det blir som en "köttfärssoppa" så behövs det bara litegrann eftersom mycket smak sitter i kokspadet också!
    Varför ska du koka köttfärsen???
    Aliquando et insanire iucundum est
  • Mrs Winter

Mamma till R o A skrev 2009-06-27 21:10:34 följande:

Ja varför får man INTE göra det? Det är väl upp till var och en? El finns det regler ?
  • skånetös78
    Mamma till R o A skrev 2009-06-27 21:10:34 följande:
    Eftersom jag då får en massa spad också som jag använder mig av, vilket jag inte få om jag ger färsen rå. Jag är mycket väl medveten om att jag inte behöver koka färsen så ta det lite lugnt va!
  • skånetös78
    Mrs Winter skrev 2009-06-27 20:48:23 följande:
    Bra tips.Hur länge kokar du ungefär?
    Brukar koka tills den finfördelat sig i vattnet så det finns smak i kokvattnet också, några minuter räcker!
  • Mrs Winter
    skånetös78 skrev 2009-06-28 10:47:29 följande:
    Brukar koka tills den finfördelat sig i vattnet så det finns smak i kokvattnet också, några minuter räcker!
    Tack
  • köttbullelydnad

Har en matvägrare här hemma just nu som rasat i vikt. Köper Doggy burkmat (1 kg/burk) och gojsar runt i torrfodret. Funkar än så länge

Svar på tråden Vilken burkmat är bäst för hundar?