• Kimmy

Flera unga gravida? :)

Hej alla ni unga. Jag är 21 (fyller 22 i november) och väntar mitt andra barn som är planerade nu i Augusti. Jag var 19 när sonen kom, skulle fylla 20 ett halv år senare. Var era bebisar planerade?

• Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-27 20:52:22 följande:
    KimmyGrattis :) Min var halvt planerad, du kan läsa om det längre upp i tråden :) Hur klarade ni er ekonomiskt å så med den första?
    Tack och grattis själv. Jo jag läste det nu. Ni skriver ju som tokar. :)

Det var lite tufft, jag hade precis tagit studenten när jag blev gravid så fick minimum på föräldrapenningen då men sambon hade ju fast (han var 24 när sonen kom). Men allt går, tyckte inte vi behövde snåla på något faktiskt och vi bodde i en stor trea så det gick fint. Sen började jag jobba heltid när sonen var 7 månader så då fick sambon vara hemma. Jobbar du något?
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-27 20:55:54 följande:
    När och hur tänker ni berätta för era föräldrar? Eller har ni redan gjort de? :) hur gjorde ni de? Och hur blev deras reaktion? :)
    Jag var super nervös när jag skulle berätta för mina föräldrar när jag väntade första sonen. Trodde faktiskt dem skulle bli lite arga(men mamma var själv 20 när hon fick min bror) men dem blev super glada och Alvin är det bästa dem har i dag. Han blir så bortskämd så man ibland vill säga ifrån men låter dem ju hållas då dem verkligen brinner för sitt barnbarn. :)
  • Kimmy

:) Det blir nog bra, tror ni kommer kunna ge er lill* det den behöver oavsett. Det viktigaste är ju faktiskt trygghet och kärlek. Sen får ju oftast den första SÅ mycker grejer. Sambon tjänade inte speciellt bra heller men men... :)

Jag hoppas och tror att hon blir glad, du verkar ju verkligen vara det så det hoppas jag ju att dem ser och gläjds med dig ;)

• Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-27 21:07:02 följande:
    KimmyJa, men precis!!Du, jag har aldrig känt mig såhär lycklig tror jag. Förra gången jag var gravid, kände jag mig osäker och rädd och kändes itne alls lika bra som det gör idag. :)Nu är det mest spännande, underbart, lite skrämmande för vad som kommer att hända och vad andra kommer att säga. Men är ändå så himla glad. Jag fattar fortfarande inte. Tror jag måste göra ett till test för att se om de verkligen är sant :P
    Därför tror jag din mamma blir glad denna gång, hon kände väl att du inte var redo förra gången. Nu låter du ju verkligen redo, om man nu kan vara det :) Att vara skrämd tror jag bara är bra. Jag tror jag är mer skrämd denna gång. Sambon tar över ett företag och kommer göra 70 timmars veckor och jag ska ta hand om en bebis och en tvååring själv. Ibland förstår jag inte hur jag ska klara det men tänker att det finns så många ensamstående mammor i världen som klarar det så varför ska inte jag? :)
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-28 08:22:31 följande:
    KimmyJa, nu när det känns riktigt bra för mig, så kanske jag kan övertyga henne om att jag faktiskt klarar det här. Jag vill visa dom att jag klarar det här!!Jag tror man kan känna sig redo. Men när bebisen kommer får man reda på om man kände rätt tror ja :PMen nu känns det sååå bra iallafall! Kan fortfarande inte fatta de? Jag svävar på rosa moln :) Men du, det där klarar du galant tror jag :) Min pojkvän kommer säkert jobba mycket han också, så vi får väl åka och träffa varandra och umgås då :P Nerå, men precis som du säger. Alla andra klarar ju de. Min kusin är ensamstående och har tre barn. Den minsta är 3år, och dom andra är över 10 så dom klarar ju sig skapligt själv iallafall. Men du ska se att de funkar :)
    Härligt, du låter verkligen super lycklig så Grattis än en gång :)

Jo du har rätt, klart man klarar sig. Jasså? Ja han hade extra jobb också, din sambo?
    Får hoppas att man får en snäll bebis som bara vill äta och sova. Då min tvååring leker så fint själv vore jag ju nästan bortskämd om lillbebisen ville vara duktig och låta mamma vila också :)
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-29 10:47:07 följande:
    Kimmy Tack :D Ja, han har extra jobb, så det är jätte bra :) Hehhe, ja eller så blire en tvärtom bebis bara för att du fick en lugn från början? :)Fast vi ska ju tänka positivt. :) Och hoppas att de blir en lugn bebbe :) Jag var inte lugn när jag var bebis tror ja, så skulle inte förvåna mig om jag får en skrikig bebis :) Men det gör inget, man får passa på att sova när bebisen sover, eller vila iallafall :)
    :) Alvin (min son) var SUPER skrikig första månaden. Han hade problem med en infektion i ögonen så han skrek mest hela tiden dock är han snäll och lugn nu förutom när hans trots anfall kommer då. Jag själv var ju världens bästa bebis enligt mor och far så HOPPAS på att få en likadan. Tyvärr var jag ju en värre tonåring och det vill jag ju inte heller ha.
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-29 13:09:46 följande:
    Kimmy Haha, nej tonåringar är det värsta som finns. Jag var ganska bra nog värst jag också när jag var i tonåren. Alltså jag var inte ute å söp å så utan jag var mest arg och hade ett djävulskt humör :P
    Ja men de brukar ju säga att tjejer är lite värre i tonåren och jag tror (tyvärr) att vi aldrig kommer få en tös. Tror inte sambon kan göra tjejer, bara pojkar men jag är nöjd ändå men en tös vore ju skoj, fast kanske inte i tonåren då:). Förstår inte att man ska vara mamma till tonåringar sen. Hur ska man klara det?

Usch, jag var ingen vidare tonåring. Var supersnäll tills jag blev 12 faktiskt. Sen började drickandet och rökandet och allt annat super löjligt. Tur att man växer ifrån den fasen, dock är jag fruktansvärt stolt över att aldrig testat droger. HAr noll tolerans mot det.
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-29 13:38:15 följande:
    Kimmy Ja, alltså det känns helt overkligt faktiskt. Jag tycker det känns overkligt att jag ska bli mamma. Jag kan bara inte fatta de?Jag som har längtat efter de sen jag gick i 3-4:an på lågstadiet. Och nu är jag liksom gravid och ska ha barn när jag fyller 20år. :) Helt otroligt!! :) Ojdå. Jag drack inte förän jag var 17år och en månad. Lite stolt faktiskt. Alla andra gick på gymnasiefester, men jag visste knappt vad de var. Jag har varit lite blyg och inte alls sådär social. Är otroligt folk skygg också. Har faktiskt bara provat snus en gång och cigaretter har väl hänt att de har blivit när man har festat. Men snus kommer aldrig inträtt igen, mådde så jävla dåligt och min kväll var förstörd. :P Cigaretter kommer nog inte heller hända igen. Nu när jag har blivit gravid så hatar jag lukten. Jag klarar verkligen inte av att känna doften av cigaretter. Pappa röker både ute och inne. Klara bara inte av de :P Ska försöka få honom att börja snusa istället när han får reda på att han ska bli morfar :) Men jag är sällan där hos honom,men kanske blir mer när han får ett barnbarn :) Han bor alldeles vid havet så det är ju perfekt de också :)
    :) Ja det är spännande.

Jag är ju lite tvärtom, tycker röklukten lukar gott(?), förstår inte varför. Blir riktigt röksugen men skulle ALDRIG röka när jag är gravid eller ammar tex men tror suget försvinner sen efter graviditen. Hoppas det i alla fall. Min mamma har snusat sen jag var bebis och min pappa rökt och har bett dem sluta tusen gånger men aldrig lyckats. Sen när Alvin föddes sa jag en gång "fina förebilder ni är för ert barnbarn". En vecka senare hade båda slutat och båda har hållt på det så båda har varit ifrån tobak i snart 2 år.
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-29 16:10:21 följande:
    Kimmy Men gud vad bra :)Mamma har börjat röka ute och det accepterar jag. Jag vet hur svårt det är att sluta, eller egentligen inte. Men jag kan tänka mig de. Så det är ju jätte bra att hon jämt går ut när hon ska röka. Luktar inte nå rök inne, vilket det gör hos pappa. Vill ju bara spy :P
    Jo, jag tycker inte att man ska styra och ställa i andras liv men jag hade aldrig accepterat att mina föräldrar rökte inne om dem varit barnvakter t ex. Nu har jag ju inte det problemet men så pass får man faktiskt lägga sig i tycker jag.

Hur mår ni då alla nygravida? Illamående, blödande tandkött, täppt näsa?
    Jag mådde super illa denna gång fram till v.14 sen gick det över och har inte kommit igen. Sambon klagar dock över att jag är grinig hela tiden och att jag snarkar som bara den men vem gör inte det när man har lagt på sig 10 kilo extra? :)
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-30 09:52:44 följande:
    KimmyJa, men precis!! :)Jag är super trött, har haft blödande tandkött men inte nu längre. Brösten är som nå jävla bowlingklot, gör ont och är stor å hård :P Magen är svullen. Och jag är super hungrig men känner inte av något sug på något speciellt. Mår illa när jag inte får mat på en gång, då jag blir hungrig!!!
    Hihi, roligt att man frivilligt utsätter sig för att må så här, men man får ju något riktigt bra för det sen. Jag är en av dem som verkligen inte trivs i att vara gravid. Med Alvin gick det väl rätt bra för då var det så nytt och spännande men denna gången vill jag bara ha bebisen med en gång. Mår riktigt dåligt över att gå upp i vikt och sen så svettas jag ju som bara den så känner mig verlkigen inte fräsch. :/
  • Kimmy
    närtvåblirtre skrev 2009-06-30 22:31:10 följande:
    KimmyJag svettas också som en tok. Det bara rinner av mig. Det är skiiiiit jobbig!!!Och imorse höll jag på svimma också. Innan jag hade fått i mig något att äta. Vaknade, klev upp å gick å la mig på soffan. Sen när jag skulle upp å in i köket, han inte mer än ta några steg så svartnade de för ögonen och kroppen började domna bort. Inte bra... Jag reste mig nog upp för fort också..
    Ja det här med att äta och dricka är ju superviktigt, speciellt nu i värmen. Bebisen tar ju allt den behöver så det är ju en annan som torkar ut.
  • Kimmy

Jag har haft blödande tandkött båda mina gravditeter och då menar jag HELA graviditeten. Ingen fara, vissa får bara känsligare tandkött när man är gravid. Därför man måste vara nogrannare med tandhygien då det är lättare att få hål i tänderna m.m

Svar på tråden Flera unga gravida? :)