• mithrandil

bajsar grönt

Min son har haft grön avföring i ca 2 veckor nu.
    Någon som vet vad det kan vara?

Han äter enbart ersättning och har gjort sedan han var 7 veckor.
    Vet att när jag ammade så sa de att han kunde ha grön avföring pga att han inte fick i sig tillräckligt med näring och eller bara den allra första söta mjölken och inte den feta.

Kan det stämma även för flaskbarn?

• Svar på tråden bajsar grönt
  • Bubblan2

Fick svaret, från BVC, att maten gick "för fort" genom magen när sonen hade grönt bajs och de sa även att det var normalt men han hade det några enstaka gånger, inte 2 hela veckor.

Är du orolig så ring sjukvårdsrådgivningen eller BVC, när de öppnar.

• 2 barnsmamma

min son har oxå grön avföring ibland & på bvc sa dom att det kan bli så när maten går för snabbt ut genom mage & tarmar.

• Razzla

Anton hade också grönt bajs när han var bebis och enl bvc då så var det ingen fara så länge han gick upp i vikt och var pigg och glad.

Anton 19 Dec 2003 och Klara 9 Jan 2009
  • mithrandil

Okej, tack!
    Missade ringa bvc igår, får ringa på måndag och fråga vad det kan vara.
    Han har varit lite gnällig men det kan ju lika gärna bero på något annat också.
    Han har ju sina gnälliga perioder till och från.

• EsMamma

Barn kan bli så när de är förkylda tex, eller när tänderna börjar komma. Snor och dreggel som sväljs ner kommer ut andra vägen.

Håller det i sig kan man testa med Sempers Magdroppar som finns på apoteket. De är super för att snabbt återställa tarmfloran i små barnmager (om det är det som felar).

• mithrandil
    EsMamma skrev 2009-06-27 22:39:40 följande:
    Barn kan bli så när de är förkylda tex, eller när tänderna börjar komma. Snor och dreggel som sväljs ner kommer ut andra vägen.Håller det i sig kan man testa med Sempers Magdroppar som finns på apoteket. De är super för att snabbt återställa tarmfloran i små barnmager (om det är det som felar).
    Kan det vara tänder också?
    Ja, då kanske det är det.
    Mina föräldrar har tjatat på mig hela dagen om att han säkert håller på att få tänder för han gråter och gräver sig i munnen mest hela tiden. Biter frenetiskt i allt han kommer åt.

trodde tänder kom mycket senare. Han är bara 3½ månad ungefär.
  • EsMamma

Det finns ju barn som föds med tänder

Gråter och gräver sig i munnen kan iofs också kanske bero på att han har ont i halsen?

Men biter han på allt så är det nog tänder på gång.

• mithrandil
    EsMamma skrev 2009-06-27 22:46:46 följande:
    Det finns ju barn som föds med tänder Gråter och gräver sig i munnen kan iofs också kanske bero på att han har ont i halsen?Men biter han på allt så är det nog tänder på gång.
    Ja, säkert tänder då.
    päronen säger att det syns på ena sidan att det är på g för att det är vitare.
    Men jag ser inte ett dugg. Men dom har ju haft barn innan, det har ju inte jag.
    Skönt att det kanske bara är därför han bajsar grönt då.
    trodde det var att han inte fick tillräckligt med näring eller nåt sånt.
  • Lejån

Känner igen det det. Jag fick svaret att ersättningsbarn i stort sett kan ha vilken färg på bajset som helst, och det är OK. Så längde det inte var blodigt eller att de hade ont osv...

Grönt bajs kan vara tecken på att maten går igenom för fort, att de har infektion i kroppen och liknande men det kan också bara vara så att ersättningen gör det.

Vad vi gjorde var att prova en annan ersättning och då blev det gult.

längtar efter sommar & sol
  • mithrandil
    Lejån skrev 2009-06-27 22:50:56 följande:
    Känner igen det det. Jag fick svaret att ersättningsbarn i stort sett kan ha vilken färg på bajset som helst, och det är OK. Så längde det inte var blodigt eller att de hade ont osv... Grönt bajs kan vara tecken på att maten går igenom för fort, att de har infektion i kroppen och liknande men det kan också bara vara så att ersättningen gör det. Vad vi gjorde var att prova en annan ersättning och då blev det gult.
    fast han har ju redan ätit denna sen han föddes?
    Borde det komma nu då?

Tror kanske det faktiskt är pga tänderna. Men tack för tipset.
  • Lejån
    mithrandil skrev 2009-06-27 22:55:38 följande:
    fast han har ju redan ätit denna sen han föddes?Borde det komma nu då?Tror kanske det faktiskt är pga tänderna. Men tack för tipset.
    Tarmarna mognar ju olika fort så det behöver inte betyda ngt om han inte har bajsat grönt förut.

Håller han på att få tänder då? Har du sett ngt?
  • mithrandil
    Lejån skrev 2009-06-27 22:58:16 följande:
    Tarmarna mognar ju olika fort så det behöver inte betyda ngt om han inte har bajsat grönt förut. Håller han på att få tänder då? Har du sett ngt?
    Jag ser inte ett dugg men mina föräldrar sa idag att de ser på ena sidan i underkäken att han är vitare och att det beror på en tand. Men jag vet inte om de inbillar sig eller om jag inte vet vad jag ska se efter.
  • ja74

Min son som är 4mån har nästan alltid bajsat grönt, ersättning helt från 2 mån ålder.
    På bvc säger dom att det inte är någon fara eftersom han går upp i vikt och se välmående ut men jag undrar lite iallafall om det är normalt!
    Detta att det kan vara någon infektion i kroppen skulle man inte märka det på nåt sätt? Ont i magen ?

• Lejån
    mithrandil skrev 2009-06-27 23:00:08 följande:
    Jag ser inte ett dugg men mina föräldrar sa idag att de ser på ena sidan i underkäken att han är vitare och att det beror på en tand. Men jag vet inte om de inbillar sig eller om jag inte vet vad jag ska se efter.
    Jag tycker att det brukar synas som ett "streck" där det håller på att komma upp en tand.
    ja74 skrev 2009-06-27 23:33:07 följande:
    Min son som är 4mån har nästan alltid bajsat grönt, ersättning helt från 2 mån ålder.På bvc säger dom att det inte är någon fara eftersom han går upp i vikt och se välmående ut men jag undrar lite iallafall om det är normalt!Detta att det kan vara någon infektion i kroppen skulle man inte märka det på nåt sätt? Ont i magen ?
    Man behöver ju inte alltid märka en infektion, men ofta gör man väl det om det beror på att de är hostiga och snoriga tex.
  • EsMamma

För små barn så kan vanliga förkylningsvirus sätta sig på luftvägarna OCH/ELLER magen, så det är inte alls säkert att man märker det på annat sätt än dålig mage.

Svar på tråden bajsar grönt