• amomentlikethis

Småbarn med autism/bilstol och sängfrågor.

Funderar lite på vad ni har för bilstol till erat barn?

Den vi har till sonen nu (2½ år) har han börjat ta sig ur, inte sådär jättebra...
    Sen går det ju inte heller att säga till honom och "stoppar" man tillbaka honom så blir det världens gnäll. Han tar ur armarna från bältet, hoppas ni fattar hur jag menar, å sen sätter han sig på sidan med båda benen.

Vad har ni för bilstol till ert barn? Är den "rymningssäker"?
    Vi har en akta cosmic.

Säng...Något som jag tror det är dags att tänka på. Sonen har en spjälsäng än så länge, annars rymmer han. Han har sömnsvårigheter (sömnstörning eller något sånt) så det går inte att lägga honom i en vanlig. Hur har ni andra det? Finns det säng att få som hjälpmedel från hab?
    Han har snart växt ur den så vi måste få tag i en annan säng snart.

• Svar på tråden Småbarn med autism/bilstol och sängfrågor.
  • Lucaz mamma

Hej!

När Lucaz var liten fick vi lov att ta ett litet band med knäppen och sätta emellan banden som går ner över axlarna om du förstår hur jag menar? Satte det ungefär i brösthöjd. På så sätt kunde han inte "rymma". Han satt aldrig still och skulle hela tiden försöka komma på andra sätt att ta sig ur. Men han kunde inte göra det pga bandet. Tänk bara på att bandet ska vara kort ifall en olycka händer så du snabbt får upp bandet.

Frågan om sängen kan jag tyvärr inte svara på

• amomentlikethis

Tack för ditt svar

Då borde ett sånt band funka för oss också, för det är ju axelbanden har kränger sig ur, trots att det är så åtspänt som det kan bli utan att det blir obehagligt för honom.

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Lucaz mamma
    amomentlikethis skrev 2009-07-02 23:06:13 följande:
    Tack för ditt svar Då borde ett sånt band funka för oss också, för det är ju axelbanden har kränger sig ur, trots att det är så åtspänt som det kan bli utan att det blir obehagligt för honom.
    Det vare samma för oss. Han var helt omöjlig. Men när man satte det bandet över bröstet kunde han ju inte få upp armarna bakom axelbanden och komma loss{#lang_emotions_laughing}
    Tror till och med att det finns speciella band att köpa på tex babyproffsen för just den anledningen. Vi tog bara ett "midjeband" från en gammal barnvagn och kortade av och använde det.
  • amomentlikethis
    Lucaz mamma skrev 2009-07-03 07:42:49 följande:
    Det vare samma för oss. Han var helt omöjlig. Men när man satte det bandet över bröstet kunde han ju inte få upp armarna bakom axelbanden och komma lossTror till och med att det finns speciella band att köpa på tex babyproffsen för just den anledningen. Vi tog bara ett "midjeband" från en gammal barnvagn och kortade av och använde det.
    Ska höra i en barnbutik ifall dom har såna färdiga band, annars hittar jag på en lösning själv. Tack så jättemycket för hjälpen
  • Little Ms Chatterbox

Vi har ett lite halv bra remmar till cykelsitsen, alla barnen har försökt ta sig ur under en viss tid. Men jag satte dit en stor påsklämma på de remmar som gick över axlarna. Kanske inte är bästa saken med tanke på säkerheten om man skulle använda det i bilen, eller jag vet inte...

Min son har sömbesvär, han är 7 år och har startat en utredning nu med frågeställningen ADHD, Autism/Aspergers.
    Hans sömn blev bättre när vi började med Omega-3 & -6, han får mer än rekomenderade dagsdosen för att funka. Sen har vi fått ett bolltäcke från Hab på remiss från Bup.  Bolltäcke gör att man kan slappna av bättre. Komikapp.se säljer bolltäcken, där kan du läsa mer om det.

• amomentlikethis
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-07-03 12:29:30 följande:
    Vi har ett lite halv bra remmar till cykelsitsen, alla barnen har försökt ta sig ur under en viss tid. Men jag satte dit en stor påsklämma på de remmar som gick över axlarna. Kanske inte är bästa saken med tanke på säkerheten om man skulle använda det i bilen, eller jag vet inte... Min son har sömbesvär, han är 7 år och har startat en utredning nu med frågeställningen ADHD, Autism/Aspergers. Hans sömn blev bättre när vi började med Omega-3 & -6, han får mer än rekomenderade dagsdosen för att funka. Sen har vi fått ett bolltäcke från Hab på remiss från Bup.  Bolltäcke gör att man kan slappna av bättre. Komikapp.se säljer bolltäcken, där kan du läsa mer om det.
    vi har theralen utskrivt till sonen men tar det inte, för det är som misshandel att ge honom det. Vi måste vara 2 för att få i honom det så därför har vi slutat. Är väldigt svårt att få i honom något han inte vet vad det är. Gissningsvis så finns inte omega -3 & -6 i stolpillerform, förmodligen enda vägen att få i honom det...

sonen sover utan täcke, gillar inte det så vet inte om bolltäcke är något för honom men det går ju att prova
  • Lucaz mamma

Hej igen!

Börjar känna mig lite tjatig men jag ville bara berätta att vi var till HAB idag och arbetsterapeuten frågade hur det fungerade med bilbälte för Lucaz nu. Talade om för henne att vissa dagar funkade det bra andra inte. Hon skrev en remiss till en hjälpmedelcentral eller liknande så vi ska få åka dit för att prova ut någon bälteslösning för honom. Ta kontakt med HAB så får du säkert någon hjälp därifrån. Jag har aldrig haft en tanke på att det fanns sådana hjälpmedel man kunde få därifrån{#lang_emotions_laughing}

• Little Ms Chatterbox

Min ena dotter är 3 år, hon har varit väldigt besvärlig med att ta Omega, jag vill verkligen att hon tar det, dels så har även hon sömnbesvär men så har hon nattskräck och det blev bra när vi började ge Omega. Jag har ett knep för att få henne att ta Omega, jag säger att det är hoppmedicin. Man hoppar såååå mycket bättre när man har tagit den. Hon brukar göra några skutt innan och sen när hon fått Omega sätter hon igång att hoppa och då berömmer jag henne, handklapp och jubelrop. Hon hoppar så mycket högre.
    Hon tycker ommatt ta ut kapslarna själv, att välja vilken hon ska ha. Tror hon känner sig mer delaktig.
    Sen har jag märkt att hon tar snällare om hennes bror tar ordentligt, hur gör ert barn om ni också tar?
    När vi började ge sonen Omega var vi öppna med att vi gav honom det, det gick mycket lättare. Vi hade en ganska svår tid först men sen när vi kom överens om att han får det på sked med yoghurt och sen en sked till yoghurt för att verkligen skölja ner det så går det bra.

Du skriver i rubriken småbarn med autism, jag har ju ingen aning om hur ditt barn är, hur mycket som han är med och bryr sig om. Jag utgår bara från mina barn och hur de är. (Tror inte sonen kommer få autismdiagnos, kanske hfa eller AS, han är ganska medveten vad som händer) Så det kan hända att det jag skriver om inte på något sätt kan hjälpa dig. Men jag hoppas du kanske har fått några idéer.

Ha en bra helg!

• HOCHM

Vi har fått säng genom hab. Först en sådan där vanlig med grind, den klättrade hon över. Då fick vi förhöjda grindar men hon var på väg över dom med. Så nu har vi fått en specialgjord säng åt henne. Den är så hög att även om hon skulle kunna stå upp så kommer hon inte över. Det är ett mjukt vitt nät som grind nu som hon kan se igenom utan att känna sig fångad kan man säga.

• OttarpsLisa

Att ge medicin
    Min son behövde äta mycket och slemmig medicin när han var yngre och jag smälte god choklad och blandade det i, sen fördelade jag det i roliga istärningsfack. Jag vet att det är elakt men det fungerar och vem tackar inte nej till en chokladbit eller två :) Det är däremot inte det optimala när det gäller små och exakta mängder medicin.

Vår treåring får ta själv, minsta lilla försök till att hålla fast eller hjälpa till blir en kamp men att ta själv i ett litet snapsglas är jätteroligt, har man tur går det att maskera smaken med saft.

Sängförslag
    När det gäller säng är det kanske bättre att "stoppa" utanför sängen, låga ben på sängen och heltäckande grind i dörrhålet. Jag förstår att det kan vara besvärligt att få honom att sova då men han slår sig inte när han ramlar ner iallafall så då kanske du får en chans att sova lite bättre (om han inte skadar sig själv om han är själv i sitt rum). Det går kanske att kombinera med bolltäcke, avdelad och ombonad sänghörna med stjärnor i taket eller något annat avslappnande som går att titta på ofta och länge. Skadar han sig själv om han är själv på sitt kanske du skulle försöka söka nattass. Man blir knäpp om man inte får sova ordentligt även som förälder till speciella barn och de superkrafter det förväntas innebära.

• Little Ms Chatterbox

Om du ber Hab om ett bolltäcke kan ni ju ha det som en lugnande stund innan det är dags att sova, kanske börja med att sitta på det medan man läser saga (om ni nu gör det) sen ligga under det en stund tills man känner att det har haft verkan.

Tänkte berätta om min sons läggningsrutin. Först läser hans pappa för honom och sen kommer jag och gör avslappningsövning (samtidigt som jag masserar så säger jag nu är tårna trötta, nu sover dom, nu är foten trött nu sover den...)Jag masserar några tag på varje kroppsdel, från tårna och upp. Sen kliar jag på ryggen och samtidigt räknar jag ner från 10 och avslutar med nu är Zander trött, nu sover han. Efter det har vi "näsvipp", när sonen var baby somnande han inte riktigt så då strök vi med ett finger på pannan ner mot näsan, då blev han lugn.
    Igår var vi till stan och när sonen skulle lägga sig var han hyper, spänd som en fiolsträng, pratade mellan tänderna med käkarna ihop tryckta. Klarade inte av att jag ens tog i fötterna. Så jag fick börja med näsvipp, tog nästan 10 minuter innan jag kunde göra avslappningsövingen, sen när jag gick ville han inte ha bolltäcket förrän han hade lugnat ner sig lite till. Detta var en extremdag för honom. Innan Omega, bolltäcke och avslappningsövning var det vardag. Så mycket har blivit bättre.

Hoppas ni kan hitta något som får er son att sova bättre.
    Hur är er son med att ta andra saker, mat, medicin och sånt. finns det något som går bra?

• pcalma

Vi hade samma problem med vår son. han tog sig ur stolen o var ööööverallt i vår bil. Livsfarligt o bara att ta sig hem från dagis (2 min) var en kamp.
    Vi åkte in o köpte en ny bakåtvänd stol som han inte kan knäppa upp själv. Vi spänner den HÅRT o så är den extra trög att trycka på (att knäppa upp) så köpte vi till en "fästare" så att de bälterna som går vid axlarna sitter ihop, så att han inte får ur armarna.
    Han är 3 år.
    Vi köpte en säng på ikea till honom. han har med sömnstörning men medicinerar inte emot det. det är en "soffsäng" med tre kanter i aliminium o så har vi vänt öppningen mot väggen. Han tar sig visserligen ur den, men det gjorde han med spjälsängen med när han var 16 mån. Jag eller maken ligger kvar med honom tills han somnar. Annars springer han bara upp hela tiden o somnar inte på flera timmar. Nu går det på 30-45 min.

• HOCHM

Little Ms Chatterbox skrev 2009-07-16 13:18:12 följande:

Menar du mig?
    Nej, det var ett inlägg mellan ditt och mitt. Men ser nu att den är bortplockad.
  • Yosa

Ursäkta att jag lånar tråden men jag undrar om någon kan länka till autism-tråden här på FL om det fortfarande finns någon sån?

• SaramedM

Kort ang bolltäcke; man kan ligga ovanpå det också
    Det gör M när hon är för varm
    Hon sover inte med det utan vi tar bort det efter ett par timmars sömn annars blir hon för varm och förbannad( och det vet vi ju hur lätt det är att lugna ner mitt i natten....)

Svar på tråden Småbarn med autism/bilstol och sängfrågor.