• en grönsak

När kan man senast göra abort?

Det här är så hemskt egentligen. Har börjat träffa en kille och dumt nog så har vi typ alltid legat utan skydd,dock så har han inte kommit i mig men risken finns ju ändå att man blir gravid. Så idag börjar jag misstänka att jag kanske är gravid:/ Hade mens senast jag var hos honom och brukar väl ha mens i typ en vecka men den här gången slutade den tvärt efter typ 4 dagar,varför? Då hade vi legat innan jag fick mens,dan efter fick jag det och sen försvann den.
    Det var kanske för nån månad sen och inte fått mens än.

Gjorde ett grav test idag men tror jag gjorde fel för jag glömde att sätta på locket men sen gjorde jag det och nu står det sådär det ska stå om man är gravid..

Jag vågar verkligen inte berätta för honom för jag är rädd att jag ska sabba början av relationen pg av det här. Att det kanske blir för mycket.
    Samtidigt har jag sagt till mig själv att jag aldrig ska göra abort,oavsett vad,om det inte är en våldtäkt förstås.

Så,när är det försent att göra abort om det skulle bli aktuellt?

• Svar på tråden När kan man senast göra abort?
  • Fia86

v 12 är senast du får välja själv.. Sen blir det ju myndighetskontakter och sånt..

• en grönsak
    Fia86 skrev 2009-06-28 14:21:57 följande:
    v 12 är senast du får välja själv.. Sen blir det ju myndighetskontakter och sånt..
    Jaha okej. Tack.
  • jajja

I Sverige har en kvinna rätt till abort fram till den 18:e graviditetsveckan. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande.

Det finns ingen åldersgräns hos kvinnan för att göra abort. Om du är under 18 år bör föräldrarna veta om det, om det inte finns speciella skäl att hålla aborten hemlig.

• Tridde

nämen är det inte senare? fram till v18 är det väl fri abort i sverige? och sen till v 23 med tillstånd från socialstyrelsen?

• Kya
    Fia86 skrev 2009-06-28 14:21:57 följande:
    icket. man får göra abort fram till vecka 17+6. sen får man göra en abort via specialtillstånd fram till vecka 21+3 eller nåt liknande... den sista är jag lite mer tveksam till, men man får göra abort utan frågor till 17+6, det är jag helsäker på.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Fia86
    jajja skrev 2009-06-28 14:23:02 följande:
    I Sverige har en kvinna rätt till abort fram till den 18:e graviditetsveckan. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande.
    Det finns ingen åldersgräns hos kvinnan för att göra abort. Om du är under 18 år bör föräldrarna veta om det, om det inte finns speciella skäl att hålla aborten hemlig.
    Stämmer det där verkligen? v.18 är ju jätte långt gånget!
  • Fia86

Oj, ber om ursäkt ts, sist jag kollade var det v.12.. Vart f*n är Sverige påväg?! v.18 är för mej helt sjukt!

• jajja
    Tridde skrev 2009-06-28 14:23:54 följande:
    nämen är det inte senare? fram till v18 är det väl fri abort i sverige? och sen till v 23 med tillstånd från socialstyrelsen?
    Nix, läste just på vårdguiden om det. ska kika vidare på socialstyrelsen.
    Vid vecka 23 kan man rädde barnet om det föds, i få fall även i v 22 så jag vet inte hundra hur det ligger till.
  • en grönsak
    jajja skrev 2009-06-28 14:23:02 följande:
    Jag är snart 27 men vågar knappt berätta för mamma för senast jag misstänkte jag var gravid och berätta för henne så blev hon så arg och sa att hon inte ville veta av barnet om jag skulle vara gravid,var pg av att jag inte hade nån kille eller ekonomi och sen att det var slampigt gjort av mig.

Jag orkar verkligen inte med det igen. Sen vill jag inte vänta tills magen börjar synas för att berätta.. Ush dumma mig!
  • en grönsak

Nu är det så att jag inte riktigt förstår de där 17+6,vad är det för månad då?
    Vilken månad får man senast göra abort?

Svar på tråden När kan man senast göra abort?