• fish

Boende tar lagen i egna händer och repar min bil...

Under flera års tid har jag och bekanta åkt ut till ett fint ställe vid västkusten utanför 'Göteborg. Nu är det så att alla de rika knösarna som bor där har helt sonika bestämt att i ändan på vägen är det en "vändplats". Ingen skylt finns om parkeering förbjuden och ingen skylt finns att det är vändplats och därför ståller jag mig där eftersom jag ofta har mkt att bära m barn osv. De boende har allt som oftast varit otrevliga och påpekat att detta är en vändplats att man inte får stå där och det kan bara tolkas som att de stör sig på att folk från stan kommer och badar på "deras klippor". Något behov av vändplats finns inte mer än på andra ställen utan de boende kan komma ut och vända runt på gatan. De boende har på eget bevåg rullat ut stora stenar och lagt längst fram på gatändan så att man inte ska kunna stå där. De menar att då kan man inte komma fram till den grusade stigen vilket är ren skit för jag har själv gått med barnvagn mellan bilarna ner på stigen. Idag var ändå dróppen. Någon hade repat min bil längs med hela sidan. Ingen bil har kunnat stå till vänster om mig då den skulle ha stått ivägen för den som har sin parkering innanför där. Blir så jälvla arg och ledsen. Sen kom en otrevlig kvinna ohc påpekade att de boedne ej tycker det är käckt att man parkerar där. Är så förbannad. Har dlrig fått böter och ingen annan heller varför de inte är förbjudet att stå där. Hur kan folk tro att de har lov att ta lagen i egna händer. Hur kan de vara så egotrippade att de inte vill att alla ska få tillgång till kusten. Går ju an för dem som kan gå hemifrån ner till vattnet. Har bara halvförsäkring på bilen och kommer ju därför få stå ut med denna repa. Nu är jag så ledsen för med en sambo som dog för ett par månadersen har man ingen som kan trösta heller. Hur fasen ska man göra för att få dem att lägga ner trakasserier av vanligt folk som vill parkera och gå och bada utan att behvöa släpa alla grejor långa vägar...!!!

• Svar på tråden Boende tar lagen i egna händer och repar min bil...
  • Kärnan

Men herregud! Det låter ju som värsta maffiafasonerna!
    Kan du inte ringa kommunen och höra vad som gäller på den vägen? Kanske be dem sätta upp någon skylt som förtydligar vad som gäller. Du kan ju även polisanmäla repan i bilen. Kanske är fler som råkat ut för detta.

• fish
    Kärnan skrev 2009-06-28 19:43:02 följande:
    Men herregud! Det låter ju som värsta maffiafasonerna! Kan du inte ringa kommunen och höra vad som gäller på den vägen? Kanske be dem sätta upp någon skylt som förtydligar vad som gäller. Du kan ju även polisanmäla repan i bilen. Kanske är fler som råkat ut för detta.
    Ja det är ju sant. Polisanmäla ska jag absolut göra imorgon men att be dem sätta upp en skylt om vad som gäller är en bra idé.
  • k girl

Vi har en vändplan på vägen där vår väg går från att vara allmän väg till privat väg. En vändplan är ju en vändplan, det vill säga, en möjlighet att lätt svänga runt pga att vägen är en återvändsgränd. Vår vändplan (och ingen annan vändplan jag har sett heller) är inte utmärkt på något sätt med skyltning, annat än en "Här upphör allmän väg"-skylt. Där gäller förstås samma parkeringsregler som gäller i övrigt, det vill säga, man ställer sig på höger sida i färdriktningen och utan att störa andra och utan att utgöra ett hinder för trafiken (vilket man naturligtvis gör om man ställer sig mitt på en vändplan).

Att repa din bil är naturligtvis jävligt och ska polisanmälas, men tyvärr tror jag inte att du har lagen på din sida i det här parkeringsfallet.

• fish
    k girl skrev 2009-06-28 20:04:44 följande:
    Vi har en vändplan på vägen där vår väg går från att vara allmän väg till privat väg. En vändplan är ju en vändplan, det vill säga, en möjlighet att lätt svänga runt pga att vägen är en återvändsgränd. Vår vändplan (och ingen annan vändplan jag har sett heller) är inte utmärkt på något sätt med skyltning, annat än en "Här upphör allmän väg"-skylt. Där gäller förstås samma parkeringsregler som gäller i övrigt, det vill säga, man ställer sig på höger sida i färdriktningen och utan att störa andra och utan att utgöra ett hinder för trafiken (vilket man naturligtvis gör om man ställer sig mitt på en vändplan).Att repa din bil är naturligtvis jävligt och ska polisanmälas, men tyvärr tror jag inte att du har lagen på din sida i det här parkeringsfallet.
    Det finns ingen skylt att allmän väg upphör nej.
  • Bitelis

Det finns, grovt räknat, tre typer av vägar, som aktualiserar olika lösningar i ditt fall.

Allmän väg med Vägverket som väghållare. Vägverket har personer som ansvarar för olika vägavsnitt och du ska i så fall prata med den som är ansvarig för den aktuella vägen. Denne kan eventuellt hjälpa dig med skyltning eller info till berörda fastighetsägare samt info om den aktuella vägen.

Allmän väg med kommunen som väghållare. Vem som ansvarar för den här typen av frågor varierar mellan olika kommuner, ligger i regel antingen tekniska kontoret eller fastighetskontoret, enklast att ringa receptionen och fråga.

Enskild väg med statsbidrag. Vägen är antingen gemensam för flera fastigheter som delvis sköter underhållet och delvis bidrar Vägverket. Detta gör att samtliga trafikanter får färdas på vägen. Är det en sådan väg vet Vägverket det och kan enligt ovan hjälpa dig med frågor.

Enskild väg utan statsbidrag. Ingen utom de med särskild rätt har rätt att nyttja vägen.

Tråkigt att det trasslar för dig i det här läget.
    Hoppas det ordnar sig för dig.

• k girl
    Det finns ingen skylt att allmän väg upphör nej.
    Nej men, nu missade du minsann min poäng. De flesta vändplaner är inte utmärkta med någon som helst skylt. Nu råkar vår väg vara utmärkt med en "här upphör allmän väg", för att den övergår från att vara allmän till privat. Att det finns en vändplan handlar om att den vägen är en isväg, och alltså endast brukbar på vintern.
  • Julienne

Men hallå? Vilket moget beteende från vuxna människor?!? Stackars dig, TS....

• Samsmamma

men orka bry sig om att någon parkerar på vändplatsen, framför allt om det verkligen inte omöjliggör en vändning. Vilka idioter som bor där ts, hoppas du kan sätta dit dem ordentligt!

• fish

Jag kan berätta att jag troligen dragit en förhastad slutsats. Faktum kvarstår att de boende är otrevliga och jag ska ta reda på vad som gäller MEN det verkar som repan är gjord av typ en moppe eller mc för idag såg jag att vänstra stänkskärmen var helt skavd och diskuterade med min far som säger att det säkerligen är en moppe el liknande och faktum är att det stod både en moppe och en mc parkerade brevid varför det troligen är den som är boven i dramat. En klen tröst men känns iaf bättre än att någon med flit repat bilen.

• Liten men naggande

bra att de inte har repat bilen (kändes som ett märkligt betenende men man vet aldrig) Dock låter det som om du borde lyssna på de boende och parkera ngn annanstans...tror inte att de ber dig att inte parkera där för skojs skull utan de verkar ju ha sina anledningar. Ibland är det bättre karma i livet att bara göra som folk ber en även om man inte förstår... nästa gång är det du som stör dig på något (äöven o det kanske är onödigt och du inte har "lagen på din sida"...karma...som sagt..

• och

Jag har full förståelse för de boende. På varje person som parkerar på bra sätt går det tio stycken som parkerar som jag vet inte vad. Det är inte kul att upptäcka att det står en bil ivägen så att man inte kan komma ut från sin egen uppfart. Dessutom håller man koll på okända bilar i sitt närområde, det kan ju vara inbrottstjuvar. Varje okänd bil skapar lite oro, särskilt om man har barn som brukar vara ute på tomten och leka och man bor längst in på en återvändsgata.

Om det är kommunens mark kan de kanske sätta upp en skylt. Om det inte är kommunens mark utan en privat väg kan jag tycka att det är lite knasigt att de som bor där ska behöva betala för att sätta upp en skylt bara för att du inte kan tänka dig att följa en uppmaning om att parkera någon annanstans.

Det är inte de som bor nära havet som ska tillhandahålla p-platser så att alla som vill åka bil till stranden ska kunna göra det. Istället finns det kommunala badplatser med några kilometers avstånd i Göteborgsområdet. Om man har svårt att hitta en p-plats där kan man alltid ta bussen.

• fish
    och skrev 2009-07-06 00:49:32 följande:
    Jag har full förståelse för de boende. På varje person som parkerar på bra sätt går det tio stycken som parkerar som jag vet inte vad. Det är inte kul att upptäcka att det står en bil ivägen så att man inte kan komma ut från sin egen uppfart. Dessutom håller man koll på okända bilar i sitt närområde, det kan ju vara inbrottstjuvar. Varje okänd bil skapar lite oro, särskilt om man har barn som brukar vara ute på tomten och leka och man bor längst in på en återvändsgata.Om det är kommunens mark kan de kanske sätta upp en skylt. Om det inte är kommunens mark utan en privat väg kan jag tycka att det är lite knasigt att de som bor där ska behöva betala för att sätta upp en skylt bara för att du inte kan tänka dig att följa en uppmaning om att parkera någon annanstans.Det är inte de som bor nära havet som ska tillhandahålla p-platser så att alla som vill åka bil till stranden ska kunna göra det. Istället finns det kommunala badplatser med några kilometers avstånd i Göteborgsområdet. Om man har svårt att hitta en p-plats där kan man alltid ta bussen.
    Bilen står absolut inte ivägen för någon utfart.
  • k girl

En vändplan är inte bara till för boende, utan även för att till exempel Räddningstjänsten ska kunna vända på en stor brandbil.

• och

Nej, jag läste det. Men eftersom alla inte är lika bra på att parkera brukar det enklaste vara att förbjuda parkering helt.

Sen har kanske de som bor längst in köpt huset just för att slippa en massa biltrafik, så jag kan förstå att de blir irriterade när de inte slipper biltrafik ändå.

fish skrev 2009-07-07 17:36:37 följande:
    Bilen står absolut inte ivägen för någon utfart.
  • Bitelis

Men kom igen, vad de boende anser har betydelse bara om de
    a) äger marken
    b) äger vägen/vägen är enskild för de boende

Det är alltså helt enkelt en fråga om vilken typ av väg det är eller om parkeringen sker på enskild mark.

Boende brukar aldrig uppskatta trafik i närheten av sitt hus oavsett om det är på landsbygd eller i stad men har man inte enskild rätt till vägen eller om parkeringsförbud råder har man som boende i regel inte någon som helst beslutanderätt om det hela.

All förståelse för att det blir jobbigt med trafik i vissa lägen MEN då får man antingen undersöka om det finns lagstöd för att det inte ska finnas trafik eller ske parkering där annars får man helt enkelt flytta till ett mindre utsatt läge.

Återigen alltså steg ett kolla typ av väg och ev steg två vem äger marken där parkering sker.

Plättlätt!

Svar på tråden Boende tar lagen i egna händer och repar min bil...